Dla wielu kierowców obowiązek opłacenia składki OC, to spore obciążenie budżetu, szczególnie jeżeli wysokość kwoty okaże się dla właściciela pojazdu niespodzianką. Warto zatem wiedzieć, jakie czynniki są brane pod uwagę w procesie szacowania wartości składki dla poszczególnych kierowców, aby zaplanować sobie ten wydatek z wyprzedzeniem. Co zatem ma wpływ na obliczanie składki OC i jak można wypracować zniżki?
Oferta towarzystw ubezpieczeniowych jest zazwyczaj niezwykle bogata i dostosowana do potrzeb konsumentów, którzy mogą wybierać spośród produktów o charakterze dobrowolnych, jak również tych ustawowo obowiązkowych. Dlaczego więc, skoro wykupienie polis takich ubezpieczeń, jak Assistance czy Autocasco zależy jedynie od woli kierowcy, ubezpieczenie OC komunikacyjne jest obowiązkowe?
Celem udzielenia odpowiedzi na powyższe pytanie wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której kierowca zostaje poszkodowany w kolizji lub innym zdarzeniu drogowym, a straty wynikające z uszkodzenia jego pojazdu są znaczące. Właściciel samochodu, jako osoba, która, która poniosła uszczerbek na wartości auta, chciałby oczywiście starać się o odszkodowanie z polisy sprawcy. Co jednak w przypadku, w którym kierowca powodujący wypadek nie dopełnił swojego obowiązku i nie wykupił ubezpieczenia OC? Wówczas z pomocą przychodzi UFG – Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który poszkodowanemu właścicielowi pojazdu wypłaca odszkodowanie. Skąd ma na ten cel fundusze? Z obowiązkowych składek na OC.
Jak widać, gdyby obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pojazdów mechanicznych nie było obligatoryjne, budżet wielu kierowców mógłby znacznie ucierpieć. Nie warto także żyć w przekonaniu, że niektórzy właściciele pojazdów lekceważą swój obowiązek i nie ponoszą za to żadnej odpowiedzialności. Jest to nieprawda, gdyż wystarczy rutynowa kontrola policyjna, by “zyskać” mandat na pokaźną kwotę. Dodatkowo, jeżeli nieubezpieczony właściciel pojazdu spowoduje wypadek, UFG upomni się o pokrycie powstałych szkód z jego prywatnego budżetu.
Jak to się dzieje, że dwóch właścicieli identycznych pojazdów jest zobligowanych do uiszczenia składek ubezpieczenia w różnych kwotach? Wynika to z całego szeregu czynników, które ubezpieczyciel bierze pod uwagę podczas obliczania składki OC. Zawsze jest to proces indywidualny i wymaga analizy wielu parametrów dotyczących nie tylko marki pojazdu, jego wieku i stanu technicznego, ale także doświadczenia kierowcy, posiadanych przez niego zniżek, czy historii kolizji i wypadków drogowych. Poniżej przedstawiamy zestawienie najważniejszych czynników, jakie towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę obliczając wysokość składki OC.
Na obliczanie składki OC przez ubezpieczyciela, wpływ będą miały czynniki związane bezpośrednio z danymi osobowymi właściciela pojazdu. Będą to przede wszystkim:
Towarzystwo ubezpieczeniowe obliczając wysokość składki OC, jaką będzie musiał uiścić klient, bierze pod uwagę nie tylko zastane fakty, ale także przewidywania oraz statystyki, z których jasno wynika, że im młodszy kierowca, tym większe ryzyko uszkodzenia pojazdu. Młodzi kierowcy będą mieli więc z zasady wyższe stawki, gdyż nie posiadają wypracowanej historii bezkolizyjnej jazdy. Dodatkowo, młodzi kierowcy statystycznie częściej doprowadzają do wypadków, cechuje ich brawura i większa skłonność do przekraczania dopuszczalnej prędkości.
Warto jednak w tym miejscu wspomnieć, że również 65-letni kierowca, który niedawno zdał egzamin na prawo jazdy, nie będzie mógł liczyć na niską składkę OC. W jego przypadku, również brak historii bezkolizyjnej jazdy oraz zaawansowany wiek wpłyną na wartość składki.
Ze wspomnianym wyżej przypadkiem kierowcy w wieku emerytalnym, który dopiero, co zdał egzamin na prawo jazdy, wiąże się kolejny aspekt brany pod uwagę przy obliczaniu składki OC. Chodzi tu oczywiście o okres posiadania uprawnień do kierowania pojazdem. Osoby, które nie mogą pochwalić się sporym stażem za kierownicą, muszą liczyć się z tzw. zwyżkami w składce OC. Istnieje bowiem przypuszczenie, że niedoświadczony kierowca szybciej doprowadzi do kolizji na drodze niż osoba posiadająca zdecydowanie większą wprawę w tym zakresie.
Kolejnym aspektem sprawiającym, że dwie osoby o takiej samej historii bezkolizyjnej jazdy i taką samą długością posiadania uprawnień mogą otrzymać zupełnie różne propozycje składki na OC, jest wielkość i specyfika miast, w których mieszkają. Kierowca poruszający się po niewielkiej miejscowość ze znikomym natężeniem ruchu, jest zdecydowanie mniej narażony na spowodowanie wypadku niż mieszkaniec Warszawy, który każdego dnia pokonuje wiele kilometrów jeżdżąc po stolicy.
Ubezpieczyciel weźmie pod uwagę także ilość wypadków i kolizji, która zdarza się w danym mieście. Może się bowiem okazać, że infrastruktura drogowa lub kultura jazdy w jednym mieście będzie znacznie mniej skłaniała do stłuczek niż miałoby to miejsce gdzie indziej.
Założenie w tym aspekcie jest proste: stateczny mąż i ojciec będzie bardziej dbał o bezpieczeństwo jazdy niż kawaler, który nie posiada dzieci. Zwykle okazuje się więc, że ten pierwszy kierowca otrzyma niższą propozycję składki na OC.
Kolejnymi czynnikami, które istotnie wpływają na wysokość składki OC są aspekty związane z samym pojazdem. Ubezpieczyciel zwróci uwagę na takie cechy, jak:
Okazuje się, że dane statystyczne czy przewidywania dotyczą nie tylko cech osobowych ubezpieczającego pojazd, ale także samego auta lub motocykla. Niektóre marki i modele pojazdów powodują bowiem statystycznie więcej wypadków i kolizji niż inne. Jeżeli kierowca chciałby ubezpieczyć taki pojazd, musi liczyć się z wyższą składką.
Aspektem, który również będzie miał wpływ na obliczanie składki OC jest oczywiście wiek pojazdu. Im nowszy samochód lub motocykl, tym mniejsze ryzyko doprowadzenia do kolizji w wyniku awarii podzespołów.
Przebieg ubezpieczanego pojazdu wiąże się bezpośrednio ze zużyciem jego podzespołów i okładów. Im większy przebieg, tym większe ryzyko wystąpienia awarii, a co za tym idzie również kolizji. Nawet sumiennie serwisowany pojazd o bardzo dużym przebiegu będzie traktowany przez ubezpieczyciela, jako ten o wyższym ryzyku spowodowania wypadku.
Pojazd o dużej mocy jest w stanie rozwinąć dużą prędkość. Statystycznie, kierowcy pojazdów o sporych osiągach częściej decydują się na ryzykowne manewry lub po prostu na przekraczanie dozwolonej prędkości. Takie auta lub motocykle będą zatem obarczone wyższą składką na OC.
Kierowca, który chciałby płacić niższe OC powinien starać się jeździć bezpiecznie i bezkolizyjnie. Tylko taka historia jazdy pozwoli mu bowiem na wypracowanie zniżek honorowanych podczas szacowania, jaką wysokość składki OC będzie musiał uiścić w danym roku.
Trzeba też pamiętać, że towarzystwa ubezpieczeniowe posiadają indywidualnie wypracowane standardy regulujące obliczanie składki OC. Oznacza to, że najlepiej skorzystać z usług doświadczonego ubezpieczyciela i poprosić o kontakt z doradcą celem analizy naszej sytuacji.