Wakacje kamperem to urokliwa alternatywa dla zorganizowanego wypoczynku. Nie tylko zapewnia większą niezależność względem pobytu w hotelu, ale również pozwala nieco poskromić koszty podróżowania. O czym należy pamiętać, aby wygodnie i bez turbulencji, także prawnych, podróżować kamperem?
Kamper kamperowi nie równy, dlatego tak ważny jest wybór właściwego pojazdu. Podróż wakacyjna powinnam być przede wszystkim przyjemnością, a kamper ma być naszym sprzymierzeńcem, a nie źródłem ograniczeń. Pojazd musi być przestrzenny, funkcjonalny i komfortowy.
Pierwszą kwestią, którą należy rozważyć jest liczba osób. Zazwyczaj projekt kampera zakłada, że może nim podróżować od dwóch do sześciu osób. Wynajmując pojazd należy zwrócić baczną uwagę na liczbę miejsc siedzących, posiadających pasy bezpieczeństwa oraz liczbę miejsc do spania. Choć to zaskakujące, ale te liczby nie zawsze są równe. Większy kamper, o długości min. 7,2 m, dedykowany jest dla co najmniej 4 osób.
Komfort podróżowania jest w dużym stopniu uzależniony od temperatury panującej wewnątrz pojazdu. Dlatego istotne jest, aby zwrócić uwagę na to, czy kamper wyposażony jest w klimatyzację postojową i automatyczne sterowanie temperaturą.
Prowadzenie pojazdu kempingowego nie należy do najłatwiejszych zadań. Masa i rozmiary kampera, niejako wymuszają wzmożoną koncentrację. Pomocne mogą okazać się systemy poprawiające trakcję i zjazd ze wzniesień, a także tempomat.
Wybierając pojazd na wakacje należy zwrócić uwagę na szereg ważnych aspektów technicznych. Powinniśmy również szczegółowo zapoznać się ze wszelkimi kwestiami dotyczącymi wyposażenia. Niedopatrzenia będą mieć wpływ nie tylko na komfort i bezpieczeństwo w czasie podróży wakacyjnych, ale mogą również skutkować kłopotami prawnymi.
Jest wiele rodzajów kamperów, a wariantów ich wyposażenia jeszcze więcej. Każdego roku producenci pojazdów rekreacyjnych prezentują udoskonalone kampery, w których zastosowano nowe, niezwykle rozwiązania. Zatem wybór może czasem przyprawiać o zawrót głowy, jednak pozwala na dostosowanie kampera do indywidualnych potrzeb i wymagań.
Ważne jest, aby wiedzieć na jakie koszty podróży kamperem trzeba się przygotować, gdyż wynajęcie pojazdu to dopiero początek wydatków. Ceny w wypożyczalni są uzależnione od sezonu, rodzaju i wielkości pojazdu oraz wariantu wyposażenia. Wysokość dobowej stawki waha się od 500 do 1300 zł. Jeśli cena jest wyjątkowo korzystna, czyli niska, to może to oznaczać, że wyposażenie kampera jest bardzo okrojone i może być niewystarczające. Część kosztów stanowi także opłata serwisowa, w wysokości kilkuset złotych.
Kwestią, o której nie można zapomnieć, jest kaucja. Jej wysokość jest uzależniona od rodzaju kampera i może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. Podpisując umowę, należy zwrócić szczególną uwagę na wady pojazdu. Ważne są także specyficzne zapisy w umowach, określające np. dzienny limit kilometrów, czy zakaz przekraczania ustalonej prędkości.
O kosztach wyjazdu kamperem na wakacje decyduje też zużycie paliwa, które wynosi od 10 do 15 l na 100 km. Również winiety autostradowe są droższe, niż dla samochodów osobowych.
Kosztami obciążone jest także zakwaterowanie. Choć oczywiście można nocować “na dziko”, pamiętając, że nie zawsze jest to zgodne z lokalnymi regulacjami. Wysokość opłat kempingowych uzależniona jest od standardu i strefy, zazwyczaj wynosi od 80 do 150 zł za dobę.
Zagadnieniem, któremu warto przyjrzeć się bliżej, przed wyjazdem na wakacje kamperem, jest dopuszczalna masa całkowita, w skrócie DMC. Jest to cecha pojazdu mająca decydujący wpływ na wymaganą kategorię prawa jazdy. Większość kamperów, to pojazdy o DMC 3,5 tony. Do prowadzenia takiego pojazdu uprawnia prawo jazdy kategorii B. DMC to łączna masa samochodu, uwzględniająca pasażerów, bagaże, paliwo i wszystko, co się w nim znajduje. Jeśli pojazd waży więcej niż 3,5 tony, to wymaga prawa jazdy kategorii C.
Przed właściwą podróżą warto przetestować swojej umiejętności prowadzenia kampera i udać się w krótszą trasę. Będzie to cenny test pojazdu i nauka sprawnego manewrowania większymi gabarytami. Aspektem, który należy mieć na uwadze podczas podróży, jest znacznie dłuższa droga hamowania, niż w przypadku samochodu osobowego.
Pakowanie kampera uzależnione jest od wyposażenia danego pojazdu, długości wyprawy i indywidualnych preferencji. Wyposażenie kampera to złożona kwestia. Producenci oferują całe spektrum rozwiązań dopasowanych do osobistych potrzeb podróżujących. Odnosi się to zarówno do mebli, jak i do sprzętów takich, jak lodówki, które występują w różnych rozmiarach i rodzajach. Mogą być absorpcyjne lub kompresorowe, zasilane gazem lub prądem. Podobna różnorodność cechuje kuchenki, które mogą posiadać palniki gazowe, elektryczne lub indukcyjne. Nierzadko w kamperze znajduje się kuchenka mikrofalowa, a czasem nawet zmywarka.
Choć łazienki w kamperach są bardzo małe, to zastosowane innowacyjne rozwiązania technologiczne wydatnie zwiększają ich komfort i walory higieniczne. Niestety koniecznością jest kabina prysznicowa połączona z toaletą.
Bardzo istotna jest także klasa urządzeń odpowiedzialnych za oświetlenie, ogrzewanie i wodę. Dużym udogodnieniem jest automatyczne sterowanie temperaturą, wskaźniki poziomu wody i naładowania akumulatorów. Coraz częściej stosowane są, bardziej wydajne od akumulatorów żelowych, baterie litowo-jonowe. Uzupełnieniem systemu elektrycznego są panele fotowoltaiczne. W kamperach znaleźć można także gniazda USB.
Czasami lista rzeczy, bez których nie można się obyć jest nieskończona. Jednakże wyjazd kamperem na wakacje ma swoje ograniczenia, z których najważniejsza jest ładowność pojazdu. Ładowność kampera to różnica pomiędzy DMC a masą własną pojazdu. W skład masy własnej wchodzi masa pojazdu, całego wyposażenia, wody, paliwa, butli z gazem i waga kierowcy. Ładowność to masa pasażerów i bagaży. Dla pojazdów o DCM 3,5 tony wynosi zwykle od 400 do 500 kg.
Po zapoznaniu się z wyposażeniem, można stworzyć listę rzeczy, które trzeba zabrać samemu, następnie rozpocząć pakowanie kampera. Czego nie można zapomnieć? O lista przedmiotów, które warto zabrać:
Podróżując kamperem należy zapewnić sobie ochronę ubezpieczeniową i nabyć ubezpieczenie podróżne. W trudnych i niespodziewanych sytuacjach nieocenionym wsparciem może okazać się ubezpieczenie turystyczne z wysoką sumą ubezpieczenia kosztów leczenia i szerokim wachlarzem usług assistance, obejmujących awarie kampera lub kolizje. Wartym rozważenia uzupełnieniem ubezpieczenia turystycznego jest NNW, OC oraz ochrona udziału własnego w wynajętym kamperze. Ta ostatnia opcja może okazać się pomocna, gdy pojazd zostanie uszkodzony lub zdewastowany. Dzięki temu wariantowi nie trzeba pokrywać kosztów naprawy kampera z własnej kieszeni. Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków chroni kierowcę i pasażerów, zapewniając im odszkodowanie w sytuacji, gdy dojdzie do wypadku. Wybierając NNW należy pamiętać o zakresie ochrony terytorialnej oferowanym przez danego ubezpieczyciela.