Stan wizualny pojazdu to dla kierowcy równie priorytetowa sprawa, jak jego sprawność techniczna. To właśnie z tego powodu inwestowane są ogromne pieniądze w woski, powłoki ceramiczne, a także odpowiednie narzędzia i akcesoria, które pozwalają chronić i zabezpieczać powłokę lakierniczą pojazdu. Niestety pomimo najszczerszych chęci i wielkich starań, nie zawsze udaje się ochronić samochód przed różnego rodzaju uszkodzeniami lakieru — zdarzają się zwykłe obcierki parkingowe, lecz również odpryski od uderzających kamieni. W takiej sytuacji konieczne staje się uzupełnienie lakieru. Żeby jednak można to był zrobić, należy poznać jego kod. Jak znaleźć kod lakieru po VIN i dlaczego to takie ważne?
Kupując używany samochód i wybierając jego kolor, posługujemy się dość podstawowymi nazwami z palety barw. W przypadku wybierania auta nowego widzimy, że producenci używają swoich własnych nazw, które nadali konkretnym barwom lakieru. Mało kto jednak wie, że każdy kolor auta posiada swój unikalny identyfikator, który nadawany jest przez producenta pojazdu. Kod lakieru ma za zadanie nie tylko umożliwić dobranie odpowiedniego koloru lakieru, lecz przede wszystkim ułatwić późniejsze dobranie właściwej barwy, gdy zaistnieje konieczność uzupełnienia lakieru lub pomalowania danego elementu na nowo. Dzięki posługiwaniu się kodem lakieru ma się pewność, że pomimo takich napraw cała powłoka lakiernicza auta będzie utrzymana w dokładnie tym samym kolorze i odcieniu. O ile oczywiście dowiemy się, jak znaleźć kod lakieru po VIN.
Choć każdy kierowca wie, jaki kolor ma jego pojazd, to jednak mało który zna dokładny kod, którym barwę pojazdu określił producent auta. Jak się okazuje, dość łatwo jest go jednak odnaleźć, gdyż zawarty jest w najważniejszym numerze pojazdu, czyli w VINie. Czym jest numer VIN i w jaki sposób można go odczytać? Jak znaleźć kod lakieru po VIN?
VIN to numer identyfikacyjny pojazdu, czyli swego rodzaju numer PESEL każdego auta. Numer VIN odnosi się konkretnie do nadwozia, nadawany jest przez producenta auta i zawsze jest unikalny, czyli nie ma na świecie dwóch pojazdów o tym samym numerze VIN. Numer ten jest bardzo przydatny nie tylko w sytuacji, gdy będzie się chciało poznać kod lakieru, lecz pozwala on także na precyzyjne dobieranie części zamiennych. Co ciekawe, po numerze VIN można poznać pełną historię pojazdu, co jest niezwykle pomocne, gdy kupuje się pojazd z drugiej ręki.
W jaki sposób można odczytać numer VIN? Składa się on z 17 znaków, którymi mogą być litery oraz cyfry. Pierwsze 3 znaki określają producenta pojazdu, kolejne 6 znaków to jego typ, a ostatnie 8 pozwala na identyfikację wszystkich szczegółów danego egzemplarza samochodu.
Wiemy już, że po numerze VIN można rozpoznać procenta pojazdu, a także konkretny model auta. Najciekawsze informacje są jednak zawarte w ostatnich 8 znakach numer VIN, gdyż określają one wyposażenie i cechy szczególne danego pojazdu. Jakie jednak konkretnie dane o pojeździe są zawarte w VIN?
Informacje zawarte w numerze VIN są naprawdę bardzo bogate. Jeśli tylko potrafimy je odczytać, bez trudu dowiemy się, jaki w danym pojeździe znajduje się silnik, skrzynia biegów, a także, jakie ma wyposażenie dodatkowe w postaci poduszek powietrznych czy też elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Oczywiście numer VIN zawiera także kod lakieru, którym pokryty jest dany pojazd. Mało tego, w numerze VIN kryje się także rok produkcji pojazdu, a często nawet miasto, w którym pojazd powstał.
Jak zatem widać, numer VIN kryje w sobie naprawdę wiele szczegółów pojazdu. Oznacza to, że jego znajomość może się przydać w wielu przypadkach — po obcierce parkingowej, awarii pojazdu lub przed jego zakupem, aby sprawdzić przeszłość pojazdu. Jeśli chcemy odkryć wszystkie zawarte w Vinie tajemnice, koniecznie powinniśmy się dowiedzieć, gdzie go szukać.
Zdecydowanie najprostszym sposobem na poznanie numeru VIN posiadanego pojazdu, jest wzięcie do ręki jego dowodu rejestracyjnego. To właśnie w tym dokumencie, a konkretniej mówiąc w polu E, umieszczony jest numer VIN pojazdu. Oczywiście numer ten znajdziemy także w wielu miejscach na samym samochodzie. W zależności od producenta VIN może być umieszczony w różnych miejscach. Szukając go, trzeba zerknąć:
– na przestrzeń pod przednią szybą po stronie kierowcy,
– na komorę silnika,
– na elementy podwozia np. słupki boczne lub podłogę bagażnika.
Oprócz tych typowych miejsc, w których spodziewać się można numeru VIN, zdarza się także, że producenci umieszczają go na tabliczce znamionowej czy naklejkach informacyjnych umieszczonych wewnątrz pojazdu. Nadrzędną zasadą jest, aby VIN był łatwy do odnalezienia i odczytania.
W numerze VIN zakodowanych jest wiele naprawdę ważnych informacji o pojeździe, w tym również kod jego lakieru. Problem tylko w tym, że nie ma ujednoliconego i standaryzowanego sposobu kodowania w VINie kodu lakieru. Oznacza to, że każdy producent może zapisywać go inaczej, co rzecz jasna znacznie utrudnia jego poznanie. Kierowcy, chcąc poznać szczegóły zawarte w VIN najczęściej korzystają z dostępnych w internecie dekalkulatorów, które faktycznie są w stanie odkryć zawarte w Vinie tajemnice. Niestety praktycznie żadna z tego typu stron internetowych nie potrafi odkodować kodu lakieru. Czy jest to zatem niewykonalne? Jak znaleźć kod lakieru po VIN?
Zdecydowanie najprostszym sposobem na poznanie kodu lakieru posiadanego auta jest zwrócenie się o pomoc do autoryzowanego serwisu. Po podaniu w serwisie numeru VIN pracownik firmy sprawdzi go w wewnętrznym systemie dealera i uzyska wszelkie zawarte w nim dane w tym również kod lakieru.
Ciekawostką na temat numeru VIN, którą warto poznać, jest możliwość wykupienia ubezpieczenia OC na sam numer identyfikacyjny pojazdu. Jest to szczególny przypadek, gdyż zwykłą praktyką jest zawieranie polisy na numer rejestracyjny samochodu. Można jednak wykupić ubezpieczenie auta na VIN w sytuacji, gdy samochód nie jest jeszcze zarejestrowany. Takie rozwiązanie praktykowane jest np. przez komisy, w których auta czekają na zakup i rejestrację. Oczywiście w takim wypadku polisa jest krótkoterminowa i można ją zawrzeć jedynie na 30 dni.
Wszyscy kierowcy doskonale wiedzą, że kara za brak OC może być bardzo dotkliwa i zwyczajnie nie warto ryzykować. Niestety wykorzystują to oszuści, którzy naginając przepisy i wprowadzając klientów komisów w błąd, narażają ich na kary. Jak działa ten mechanizm? Większość auta oferowanych w komisach nie posiada tablic rejestracyjnych. Jak doskonale wiemy, bez nich nie można poruszać się po publicznych drogach. Do samochodu kupowane są tablice podrobione, które przedstawiane są podejrzliwym klientom jako tablice kolekcjonerskie. Nieuczciwi sprzedawcy samochodów wmawiają swoim klientom, że na tego rodzaju tablicach można jeździć aż do czasu rejestracji pojazdu. Jedyne, o co muszą zadbać to o wykupienie krótkoterminowego OC — jest to właśnie OC na VIN. Konsekwencje mogą być bardzo poważne, gdyż takiemu kierowcy już podczas pierwszej kontroli drogowej grozić może mandat, a dodatkowo poniesie on koszt holowania pojazdu. Znacznie poważniej zrobi się w sytuacji zdarzenia drogowego, gdyż w świetle prawa dany pojazd w ogóle nie powinien pojawić się na drodze.