Aa+
Aa-
Reset
Przejdź do treści

    Dziękujemy za wypełnienie formularza!
    Twoje dane, w tym adres e-mail zostały przez nas zarejestrowane.
    Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą w najbliższym możliwym terminie.
    Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą Ci wybrać najlepszą ofertę
    Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych ani przekazywany dalej. Tylko oddzwonimy.Informacja o przetwarzaniu danych osobowych >
    Sprawdź składkę, kup online
    Zamów rozmowę

    od 898 zł* rocznie za polisę AC+OC+Assistance Podstawowy
    Sprawdź składkę, kup online
    Zamów rozmowę

    od 898 zł* rocznie za polisę AC+OC+Assistance Podstawowy

      Dziękujemy za wypełnienie formularza!
      Twoje dane, w tym adres e-mail zostały przez nas zarejestrowane.
      Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą w najbliższym możliwym terminie.
      Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą Ci wybrać najlepszą ofertę
      Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych ani przekazywany dalej. Tylko oddzwonimy.Informacja o przetwarzaniu danych osobowych >
      System start-stop – jak wyłączyć w samochodzie i czy to na pewno bezpieczne
      Strzałka kierująca w prawo

      01.07.2025

      System start-stop – jak wyłączyć w samochodzie i czy to na pewno bezpieczne

      System start-stop to jedna z tych technologii, które budzą skrajne emocje. Jedni kierowcy doceniają ją za oszczędność paliwa i mniejsze zużycie silnika na biegu jałowym, inni – za wszelką cenę próbują ją wyłączyć. I nie bez powodu. Jeśli też zastanawiasz się, jak działa system start-stop, czy można go wyłączyć na stałe i czy dezaktywacja jest bezpieczna dla pojazdu – ten artykuł rozwieje Twoje wątpliwości.

      Jak działa system start stop w samochodzie?

      System start-stop to technologia, która automatycznie wyłącza silnik w czasie postoju – np. na światłach lub w korku – i uruchamia go ponownie, gdy kierowca chce ruszyć.

      System start-stop ma jeden główny cel: ograniczyć zużycie paliwa i zmniejszyć emisję spalin, zwłaszcza podczas krótkich postojów w mieście — na światłach, w korkach czy przed przejściem dla pieszych. Działa na zasadzie prostego algorytmu: kiedy samochód stoi, silnik się wyłącza; kiedy kierowca chce ruszyć, silnik się uruchamia na nowo.

      Mechanizm działania zależy od rodzaju skrzyni biegów:

      • W autach z manualną skrzynią biegów system działa po spełnieniu kilku warunków – kierowca wrzuca bieg jałowy, puszcza pedał sprzęgła, a pojazd się zatrzymuje. Wtedy system wyłącza silnik. Aby go ponownie uruchomić, wystarczy wcisnąć sprzęgło — silnik zaskakuje, i można wrzucić bieg.
      • W samochodach z automatyczną skrzynią biegów wystarczy zatrzymać pojazd i trzymać pedał hamulca. Gdy auto stoi i spełnione są odpowiednie warunki (np. silnik ma odpowiednią temperaturę, a akumulator jest wystarczająco naładowany), system samoczynnie wyłącza silnik. Kiedy kierowca zdejmie nogę z hamulca, silnik się uruchamia i auto jest gotowe do jazdy.

      Za działanie systemu odpowiada cała sieć czujników oraz komputer pokładowy (ECU), który analizuje m.in. temperaturę silnika, poziom naładowania akumulatora, działanie klimatyzacji, pozycję pedałów czy otwarcie drzwi i pasy bezpieczeństwa.

      Choć idea systemu brzmi rozsądnie, wielu kierowców ma do niej mieszane uczucia. Częste wyłączanie i włączanie silnika może prowadzić do szybszego zużycia rozrusznika, akumulatora i innych podzespołów. Ponadto, opóźnienie w uruchomieniu silnika (choć zazwyczaj wynosi ułamki sekundy) bywa frustrujące w dynamicznym ruchu ulicznym. I o ile technologia start-stop działa dobrze w teorii i na papierze, w codziennej praktyce bywa po prostu… uparta.

      Jak wyłączyć system start stop?

      Większość samochodów wyposażonych w system start-stop pozwala go tymczasowo dezaktywować. Zwykle służy do tego przycisk z literą „A” i strzałką, umieszczony na desce rozdzielczej lub obok lewarka zmiany biegów. Po jego naciśnięciu funkcja start-stop przestaje działać – ale tylko do momentu ponownego uruchomienia silnika. Po każdorazowym włączeniu auta system automatycznie się aktywuje.

      Potrzebujesz ubezpieczenia AC?

      Wypełnij formularz, by kupić ubezpieczenie AC szybko i tanio. Skontaktuj się z nami, jeśli interesuje Cię zakup polisy dla swojego auta. Nasz konsultant przedstawi Ci korzystną ofertę ubezpieczenia AC, na podstawie danych pojazdu i Twoich danych oraz odpowie na wszelkie Twoje pytania dotyczące AC auta lub innego pojazdu.

        Dziękujemy za wypełnienie formularza!
        Twoje dane, w tym adres e-mail zostały przez nas zarejestrowane.
        Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą w najbliższym możliwym terminie.
        Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą Ci wybrać najlepszą ofertę
        Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych ani przekazywany dalej. Tylko oddzwonimy.Informacja o przetwarzaniu danych osobowych >

        Czy da się wyłączyć start stop na stałe?

        Jeśli zależy Ci na wyłączeniu systemu start-stop na stałe, sprawa się komplikuje. Trwała dezaktywacja często wymaga ingerencji w elektronikę pojazdu (ECU) lub zastosowania specjalnych modułów, które „oszukują” czujniki – np. poziomu naładowania akumulatora czy pozycji pedału sprzęgła. Tego typu rozwiązania są dostępne na rynku, ale trzeba pamiętać, że:

        • mogą naruszać gwarancję pojazdu,
        • mogą wpłynąć na działanie innych podzespołów,
        • nie zawsze są zgodne z zaleceniami producenta.

        W zdecydowanej większości samochodów wyposażonych w system start-stop da się wyłączyć go tylko tymczasowo. Jednak niewykluczone, że producenci zmienią ten trend, czego przykładem jest model BMW X3 G01 – tutaj system start-stop można dezaktywować na stałe w ustawieniach pojazdu poprzez menu na ekranie deski rozdzielczej, bez modyfikacji elektroniki.

        Czy wyłączenie systemu start-stop jest bezpieczne?

        Odpowiedź brzmi: zależy. Dla samego silnika – tak, czasem nawet bezpieczniejsze niż ciągłe jego uruchamianie i gaszenie. Producenci twierdzą, że komponenty aut są dostosowane do częstego cyklu włączania i wyłączania silnika, jednak doświadczeni kierowcy wiedzą, że w praktyce częste uruchamianie może przyspieszyć zużycie rozrusznika, akumulatora i elektroniki.

        System start-stop nie działa zawsze – jego aktywność zależy m.in. od poziomu naładowania akumulatora, temperatury silnika, działania klimatyzacji i wielu innych czynników. Jeśli zauważysz, że funkcja nie włącza się mimo postoju, to nie awaria – to reakcja ECU na warunki, które mogłyby zaszkodzić podzespołom.

        Podsumowując:

        jeśli system irytuje Cię na co dzień, możesz go spokojnie wyłączać przyciskiem. Jeśli planujesz dezaktywację na stałe – skonsultuj się ze specjalistą, który sprawdzi, czy Twój samochód dobrze to zniesie.

        System start-stop a ubezpieczenie OC – czy ma znaczenie?

        W kontekście polisy OC samochodu sam system start-stop – ani jego tymczasowe wyłączenie – nie wpływa bezpośrednio na wysokość składki czy zakres ochrony. Ubezpieczenie OC chroni przede wszystkim osoby trzecie i obejmuje szkody, które im wyrządzisz swoim pojazdem, a nie uszkodzenia Twojego auta.

        Inaczej sytuacja wygląda przy ubezpieczeniu autocasco (AC) lub rozszerzonej gwarancji. Jeśli zdecydujesz się na trwałe wyłączenie systemu start-stop przez ingerencję w elektronikę (np. ECU), a modyfikacje te nie są zgodne z zaleceniami producenta lub zostały wykonane poza autoryzowanym serwisem, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania w przypadku szkody. Z tego względu, zanim zdecydujesz się na dezaktywację systemu, warto dokładnie sprawdzić warunki polisy i ewentualne wyłączenia odpowiedzialności.

        Kiedy start-stop nie działa – to nie zawsze awaria

        System start-stop w aucie to sprytny mechanizm, ale nie działa w każdej sytuacji. Funkcja może się automatycznie wyłączyć, jeśli:

        • poziom naładowania akumulatora jest zbyt niski,
        • klimatyzacja pracuje z dużą intensywnością,
        • silnik nie osiągnął optymalnej temperatury,
        • wciśnięty jest pedał sprzęgła (w autach z manualną skrzynią),
        • otwarta jest maska, drzwi lub pasy nie są zapięte.

        W takich przypadkach system po prostu uznaje, że wyłączenie silnika nie jest wskazane – i czeka na lepsze warunki. Dlatego warto znać zasady działania technologii start-stop, by nie szukać awarii tam, gdzie wszystko działa, jak trzeba.

        Jak wyłączyć start stop w samochodzie – podsumowanie

        System start-stop to pomysł, który dobrze wygląda na papierze – zmniejsza emisję spalin, obniża zużycie paliwa, wspiera ekologię. Ale w codziennej jeździe może okazać się irytujący, a nawet kłopotliwy. Na szczęście każdy kierowca może go wyłączyć, przynajmniej tymczasowo. A jeśli naprawdę nie chcesz z niego korzystać – warto zainwestować w trwałą dezaktywację, oczywiście z głową i po konsultacji z fachowcem. Jeśli chodzi o OC, obecność lub brak działania systemu start-stop nie wpływa na zakres ochrony – dopóki pojazd jest sprawny i nie był modyfikowany w sposób, który może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.

        Inne wpisy z tej kategorii

        Wpisy z innych kategorii