Wymiana silnika w samochodzie, czyli tak zwany swap silnika to nie jest błaha sprawa, dlatego warto być bardzo dobrze poinformowanym, co do szczegółów całego procesu. Aby Ci w tym pomóc, przygotowaliśmy przewodnik, w którym dowiesz się, na czym polega swap silnika, jak się to robi, ile kosztuje takowa wymiana, oraz z jakimi korzyściami i zagrożeniami się to wiąże.
Swap silnika, to nic innego jak wymiana silnika w aucie. Proces ten polega na tym, że montuje się inny silnik zamiast oryginalnego. Praktyka wymiany silników nie jest niczym nowym i sięga czasów, gdy do projektowania wnętrza samochodów używano mahoń i płótno. Umieszczanie większych, mocniejszych silników w mniejszych, lżejszych nadwoziach jest jednym z najskuteczniejszych sposobów generowania stosunku mocy do masy, którego nie zapewni fabryka.
Swap silnika jest wykonany głównie z następujących różnych powodów:
Zanim przystąpisz do wymiany silnika, musisz dokładnie zaplanować każdy etap tego procesu, zaczynając od wyboru odpowiedniego silnika aż po jego instalację.
Nie ma sensu umieszczenie 5,7-litrowego silnika V8 do Daewoo. Bez względu na to, ile mocy wytwarza, zawieszenie, hamulce i sztywność konstrukcji Daewoo zawsze będą do bani. Kluczem jest wybór podobnego silnika, dzięki czemu wymiana będzie wymagała jak najmniej modyfikacji.
Przede wszystkim przeanalizuj ogólne wymiary starego i nowego silnika. Silnik musi zmieścić się między maską samochodu, a miską olejową i ramą pomocniczą. Chłodnice i akumulatory można przesuwać, ale jeśli zapory ogniowe i wieże amortyzatorów będą stały na przeszkodzie, aby nowy silnik się zmieścił, trzeba będzie rozważyć inny układ napędowy. Trzeba się także upewnić, że wszelkie przewody i układy są kompatybilne – w przeciwnym razie trzeba będzie dokonać kosztownych modyfikacji.
Potrzebny będzie podnośnik samochodowy i stojaki, wciągarka do silników, klucze dynamometryczne, zestaw kluczy nasadowych i płaskich, klucze do filtrów oleju, multimetr do pomiarów elektrycznych, a także podstawowe narzędzie, takie jak śrubokręty, wkrętarka, gumowy młotek, szczypce, czy latarka czołówka. Swap wykonuje się w garażu, lub w warsztacie. Potrzebna będzie równa powierzchnia, która zapewni stabilność podnośników i wciągarek.
Podczas tego etapu odłącza się akumulator i spuszcza wszystkie płyny silnikowe, a także demontuje elementy takie jak osłony silnika. W dalszej kolejności odłącza się przewody i systemy. Potem mechanicy zajmują się demontażem alternatora, pompy wspomagania kierowcy itd. Na koniec pozostaje odłączenie mocowań silnika i jego wyjęcie.
Etap ten obejmuje dokładne czyszczenie komory, inspekcję techniczną i ewentualne modyfikacje, jeśli konieczne jest spawanie nowych mocowań, czy przygotowanie nowego miejsca na chłodnicę.
Potem proces jest odwrotny do demontażu. Najpierw montuje się alternator, klimatyzację, pompę wspomagania kierownicy i inne akcesoria. Po czym używa się dźwigu warsztatowego do ostrożnego opuszczenia nowego silnik do komory i przykręca się śruby do ramy pomocniczej.
Na koniec trzeba precyzyjnie podłączyć systemy i przewody. Mowa o układzie paliwowym, elektrycznym, chłodzenia, wydechowym, czy napędowym. Na koniec uzupełnia się płyny eksploatacyjne i testuje nowo zamontowany silnik.
Widełki cenowe nowego silnika są rozległe, ponieważ jest ogromna różnorodność marek, modeli, mocy silników, czy roczników. Poniżej przedstawiamy przykłady nowych cen silników. Używane silniki są średnio dwa razy tańsze:
Koszt wymiany silnika na podobny (bez dużych modyfikacji w aucie) waha się w granicach 2000 – 4000 złotych. Z kolei jeśli chcesz wymienić silnik na inny – co zawsze wymaga pewnych modyfikacji, wtedy koszt wzrośnie do 4000 – 8000 złotych. Ceny mogą jednak wzrosnąć nawet do 15 tys. złotych i więcej, jeśli modyfikacje są skomplikowane.
Takowymi kosztami są części i modyfikacje w samochodzie. Na przykład potrzebne mogą być nowe mocowania do ramy pomocniczej, chłodnica, układ wydechowy, wiązki przewodów, pompa paliwa, czy nawet skrzynia biegów. Każdy ten element to koszt kilkuset złotych.
Zalety są bardzo wyraźnie. Zyskujesz zwiększoną moc silnika – poprawi się przyspieszenie, prędkość maksymalną i ogólne osiągi pojazdu. Poprawie ulegnie także wydajność i efektywność paliwowa, zwłaszcza jeśli nowy silnik jest bardziej zaawansowany technologicznie. Możesz także liczyć na zwiększoną żywotność pojazdu, jako że nowy silnik będzie miał po prostu mniej przejechanych kilometrów.
Problemem może okazać się brak kompatybilności z jednych z wielu układów i instalacji w samochodzie, co wymusza konieczność modyfikacji. To z kolei wiąże się z kosztami liczonymi w tysiącach złotych. Do tego dochodzą możliwe problemy prawne z homologacją.
Choć w polskim prawie nie ma bezpośredniego obowiązku zgłaszania swapu silnika w urzędzie komunikacji, jest to istotne, jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje ubezpieczenie OC nie straci ważności. Większość firm ubezpieczeniowych wymaga, aby właściciele aut informowali ich o wszelkich istotnych modyfikacjach pojazdu, w tym o swapie silnika.
Zmiana silnika z ich perspektywy wpływa na ryzyko związane z wypadkiem, dlatego chcą być świadomi tych zmian. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, w przypadku niezgłoszonego swapu. Warto zapoznać się z OWU ubezpieczyciela, jeśli chcesz mieć 100 % pewność, że swap nie wpłynie negatywnie na Twoją polisę.