Młodzież i szkoła

Urazy na lekcji wychowania fizycznego

Lekcje wychowania fizycznego są bardzo ważnym elementem edukacji szkolnej, promującym zdrowy tryb życia i rozwijającym sprawność fizyczną dzieci.
Młodzież i szkoła

Czy Tik Tok jest niebezpieczny?

TikTok, jako jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, budzi liczne kontrowersje dotyczące bezpieczeństwa danych oraz ochrony prywatności użytkowników.
Młodzież i szkoła

Ubezpieczenie okularów dziecka. Warunki i koszty

Wiele dzieci boryka się z wadami wzroku. Takimi, które można wyleczyć w części lub w całości. Pomagają w tym okulary, które zawsze muszą zostać dopasowane do indywidualnych potrzeb dziecka.
Młodzież i szkoła

Dziecko z ADHD w szkole: jakie ma prawa i jak je wspierać?

Wskazuje się, że ADHD jest jednym z najczęstszych zaburzeń psychicznych u naszych dzieci, chociaż coraz częściej zaburzenie to diagnozuje się również u osób dorosłych. Czym ono tak właściwie się charakteryzuje i które z zachowań naszych dzieci może wskazywać na tę właśnie przypadłość? Co to jest ADHD Poprzez ADHD rozumiemy zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Nie jest to jednak choroba, a zaburzenie neurorozwojowe, którego przyczyną jest najprawdopodobniej niewłaściwe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Chociaż pierwsze objawy ADHD rodzice są w stanie zauważyć już na wczesnych etapach dzieciństwa, to najwięcej powie dopiero zachowanie dzieci, które chodzą już do szkoły. Mowa tutaj chociażby o aspektach, takich jak: nadmierna ruchliwość problemy ze skupieniem się niekończenie rozpoczętych zadań nadmierna głośność przerywanie rozmowy impulsywność i wiele wiele innych. Co przysługuje dziecku z ADHD w szkole? Jeżeli u dzieci zostanie zdiagnozowane ADHD, rodzice nie mają się czego obawiać, gdyż szkoła oraz nauczyciele mają obowiązek dostosowania systemu nauczania wprost do potrzeb takich młodych osób. Oznacza to zatem, że nauczyciele nie mogą traktować uczniów z ADHD identycznie jak osoby, niezmagające się z zaburzeniem ADHD. Powinni oni bowiem odpowiednio dopasować tempo nauki oraz czas wykonywania zadań, a w razie potrzeby, nawet zrezygnować z określonego rodzaju zadań, które nie sprawdzają się w rozwoju tych konkretnych dzieci. To samo tyczy się z resztą wszelkiej maści testów sprawdzających czy też sprawdzianów. Dziecko z ADHD w szkole ma prawo do przedłużenia czasu trwania egzaminu, a nawet do pisania go w innym pomieszczeniu, które umożliwi mu łatwiejsze skoncentrowanie się na danym zadaniu. Jeśli zaś zajdzie taka potrzeba, szkoła powinna takiemu uczniowi zapewnić wsparcie pedagoga, a nawet psychologa. Warto również pamiętać o kwestii oczywistej, a  mianowicie o fakcie równego traktowania ucznia z ADHD w stosunku do innych dzieci. Osoba z ADHD nie powinna czuć się negatywnie wyróżniona, gorsza czy też w jakikolwiek inny sposób pokrzywdzona, tylko z samego faktu posiadania objawów ADHD. Jakie są obowiązki szkoły wobec dziecka z ADHD? W związku z powyższymi prawami, które bezapelacyjnie przysługują dzieciom z ADHD, szkoła jest zobowiązana dostosować się do konkretnych wytycznych. Innymi słowy program nauczania powinien uwzględniać takie aspekty, jak prowadzenie zajęć lekcyjnych w nieco inny sposób, odpowiednio dostosowany do potrzeb dziecka. Nauczyciel powinien wówczas wiedzieć, kiedy zakończyć zajęcia, tak ażeby wciąż były produktywne, kiedy zrobić dodatkową przerwę, z jakich form prowadzenia lekcji korzystać częściej, a jakie wykluczyć. Możliwe jest też, że dzieci z ADHD będą potrzebowały dodatkowych zajęć, które pozwolą im przyswoić sobie wiedzę poznaną na lekcjach. Szkoła powinna wówczas umożliwić im wzięcie udziału w zajęciach wyrównawczych czy też np. w lekcjach, mających na celu naukę obycia w społeczeństwie. Szkoła powinna zapewnić również takim dzieciom, zarówno nieutrudniony dostęp do wspomnianego już wyżej psychologa i pedagoga, jak również pomoc logopedy, a w przypadku przeprowadzanych egzaminów i testów, umożliwić uczniowi z ADHD realizację swoich praw (wydłużenie czasu pisania, udostępnienie osobnego pomieszczenia itp.). Żeby jednak nauczyciele byli w stanie sprostać wszystkim wspomnianym wyżej wymaganiom, szkoła zobligowana jest zapewnić im regularne szkolenia, mające na celu umiejętność pracy z dzieckiem z tego typu zaburzeniami, tak ażeby mogli oni bez problemu dobrać właściwy model pracy, ale także, żeby wiedzieli, jakie mieć podejście do takich dzieci. Jakie są najczęstsze wyzwania, z jakimi spotyka się dziecko z ADHD w szkole? Godziny spędzane w szkole nie są dla dzieci z ADHD najłatwiejszym czasem. Dzieciom takim trudno jest usiedzieć w miejscu, chciałyby zrobić kilka rzeczy jednocześnie, często nie kończąc żadnej z nich, co niejednokrotnie może być utrudnieniem, zarówno dla dziecka, jak również dla nauczyciela. Dzieci takie są ponadto bardzo impulsywne, co przejawia się tym, że szybciej coś powiedzą niż pomyślą, co nie zawsze ułatwia życie. Dzieci z ADHD często wpadają w kłopoty, ponieważ nie zawsze potrafią dostosować się do szkolnych zasad. Może to prowadzić do wizyty u dyrektora i konsekwencji. Dzieciom z ADHD trudniej jest utrzymać porządek i organizację. Często gubią rzeczy, zapominają o zadaniach lub wykonują je nieprawidłowo. To powoduje u nich frustrację i poczucie niezrozumienia przez otoczenie. Pod względem umiejętności społecznych dzieci z ADHD mają trudności z przystosowaniem się do otoczenia, co utrudnia im nawiązywanie relacji z rówieśnikami, które w tym wieku są bardzo ważne. Jak uchronić dziecko z ADHD przed negatywnymi skutkami ADHD Dziecko z ADHD to "żywe srebro", a to oznacza, że wszędzie jest go pełno. Ma to jednak również swoje minusy, gdyż nieprzemyślanym zachowaniem jest ono w stanie doprowadzić do mniej lub bardziej szkodliwego wypadku czy też uszczerbku na zdrowiu. Jak temu zapobiec? Najlepszym rozwiązaniem jest wykupienie ubezpieczenia ucznia, które chroni przed skutkami nieszczęśliwych wypadków. Dzięki temu, jeśli dziecko z ADHD przez swoje impulsywne zachowanie spowoduje dodatkowe koszty, możemy być pewni, że nie zostaniemy bez wsparcia. Ubezpieczenie obejmuje różne zdarzenia, takie jak zwichnięcia, skręcenia, uszkodzenia ciała czy zatrucia. Warto być przezornym i zabezpieczyć swoje dzieci (ale też i siebie, jako rodziców) przed takimi "niespodziankami". Dla dziecka z ADHD kluczowe jest znalezienie aktywności, które pozwolą mu na konstruktywne rozładowanie energii i zaangażowanie się w coś, co je zainteresuje. Doskonałym pomysłem mogą być sporty walki, takie jak karate, judo czy taekwondo, które pomagają rozwijać koncentrację, dyscyplinę i kontrolę nad emocjami. Inne przykłady to pływanie, które wspomaga koordynację i pozwala na rozładowanie energii, jazda na rowerze, która daje poczucie wolności, oraz taniec, który rozwija rytmikę i kreatywność. Tego typu aktywności nie tylko pomagają dziecku radzić sobie z nadmiarem energii, ale także wspierają jego rozwój fizyczny i emocjonalny.    
Młodzież i szkoła , Zdrowie i OC w życiu

Jak rozpoznać i przeciwdziałać hejtowi w szkole

Problem hejtu w szkole staje się coraz powszechniejszy i dotyczy dzieci i młodzieży uczęszczającej zarówno do szkół państwowych, jak i prywatnych. Może on przybierać formę słowną oraz fizyczną, a dodatkowo obejmuje cyberprzemoc, która objawia się nękaniem w Internecie. Jak rozpoznać hejt i jak można przeciwdziałać temu zjawisku? Oto wskazówki, dzięki którym szybko rozpoznasz ten problem. Hejt w szkole - wprowadzenie do problemu Hejt (ang. hate - nienawidzić) to negatywne wyrażenie opinii na temat drugiej osoby, pozbawione merytoryki i mające na celu jedynie zaszkodzenie lub upokorzenie. Jest to zjawisko, które niestety coraz częściej spotyka się w szkole. Nie tylko przejawia się on za pomocą słów, ale również pod postacią grafik czy memów zamieszczanych w Internecie. Negatywne treści mają na celu obrażenie drugiej osoby, co oczywiście nie ma nic wspólnego z konstruktywną krytyką. Warto jednak zauważyć, że nie każde negatywne zwracanie uwagi jest hejtem. Merytoryczna krytyka, która ma na celu poprawę i jest przekazywana w sposób szanujący drugą osobę, jest pożyteczna i nie powinna być mylona z hejtem. Często pojęcie hejtu jest równoznaczne z mową nienawiści, która wiąże się z rozpowszechnianiem treści związanych z uprzedzeniami czy dyskryminacją. Jest to poważny problem, a szczególnie w szkole, gdy hejtem dotknięte są młode osoby niemające wykształconych mechanizmów obronnych. Dzieci często reagują na hejt emocjonalnie i nie zawsze chcą o tym rozmawiać. Może to w konsekwencji prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, a w skrajnych przypadkach nawet to prób samobójczych. Hejt w szkole negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów, dlatego też stanowi to tak poważny problem. Rodzaje hejtu w szkole Hejt w szkole może mieć różne formy. Najczęściej spotykamy się z hejtem słownym. Przejawia się on szyderczymi i ośmieszającymi wypowiedziami skierowanymi do konkretnego dziecka. Czasami są to słowa dyskryminujące ze względu na rasę, niepełnosprawność czy pochodzenie etniczne. Inne dotyczą wyglądu lub cech charakteru. Kolejnym rodzajem hejtu jest przemoc fizyczna. Przejawia się zastraszaniem i przemocą. Mogą to być groźby fizyczne i emocjonalne, które mają na celu wystraszenie osoby. Najcięższą formą jest fizyczne uszkodzenie ciała, które może być groźne dla zdrowia. Ostatnim rodzajem jest cyberprzemoc, która staje się coraz częstsza. Obraźliwe treści są przekazywane najczęściej za pomocą mediów społecznościowych. Ich celem jest nękanie i zastraszenie. Najczęściej dzieci w szkole spotykają się z cyberprzemocą polegającą na pisaniu obraźliwych opinii, wysyłaniu wiadomości, przerabianiu zdjęć czy nagrywaniu upokarzających filmików. Jak można rozpoznać hejt w szkole? Szybkie rozpoznanie hejtu w szkole pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemności. Jak rozpoznać, że dziecko jest nękane? Przede wszystkim młoda osoba zaczyna unikać szkoły i stara się wymyślać wymówki, by do niej nie iść. Dzieci hejtowane zaprzestają wykonywania swoich codziennych obowiązków i nagle zmieniają zainteresowania. Znakiem ostrzegawczym jest apatia, ale też zdrowotne aspekty, takie jak bóle głowy, nudności czy bóle brzucha. Dzieci stają się drażliwe, a często też agresywne i izolują się od swoich kolegów, rodziców i społeczeństwa. Rozpoznanie hejtu w szkole wiąże się także ze znalezieniem osoby, która nęka i obraża. Jak zachowuje się sprawca hejtu? Może być to osoba nieśmiała lub agresywna. Czasami hejter uważa, że jest to jedynie forma żartu i nie widzi nic złego w poniżaniu i obrażaniu innych. Często nie okazuje on szacunku drugiej osobie i zależy mu na wyrządzeniu krzywdy. Przeciwdziałanie hejtowi w szkole Dzieci dotknięte hejtem często przez długie lata mają niższe poczucie wartości, dlatego ważna jest prewencja i przeciwdziałanie temu zjawisku. Najważniejszą rolę mają nauczyciele i pracownicy szkoły, którzy powinni od razu reagować, gdy zauważą niepokojące objawy. Rolą nauczyciela jest szybkie dotarcie do sprawcy hejtu i sprawdzenie, co było przyczyną jego zachowania. Na lekcji wychowawczej powinny być podejmowane tematy związane z hejtem, by dzieci rozumiały, dlaczego takie zachowanie jest szkodliwe. Przeciwdziałanie hejtowi w szkole powinno też polegać na wprowadzaniu do zajęć szkolnych programów i warsztatów edukacyjnych, których celem jest nauczenie dzieci tolerancji. Warsztaty powinny obejmować spotkania z psychoterapeutą, który wyjaśni mechanizmy działania hejterów i pomoże rozwijać odporność psychiczną. Dzieci, które są hejtowane, powinny być objęte opieką psychologiczną. Nie zawsze jednak szkoła zapewnia takie wsparcie. Wówczas pomocne może być ubezpieczenie szkolne, które pokryje koszty terapii lub leczenia psychologicznego. Hejt a współpraca z rodzicami i społecznością Problem hejtu jest na tyle poważny, że powinien być on omawiany w każdej szkole z rodzicami i całą społecznością lokalną. Uświadomienie sobie, że takie zjawisko istnieje i poznanie oznak, które świadczą o tym, że dziecko jest hejtowane, może ustrzec młode pokolenie przed upokorzeniem. Rodzice powinni rozmawiać ze swoimi pociechami i bacznie je obserwować. Również nauczyciele i społeczności lokalne powinny być zaangażowane w zjawisko hejtu w szkole. Profilaktyczne spotkania z terapeutami, warsztaty czy organizacje wspierające ofiary hejtu mogą przyczynić się do zmniejszenia tego problemu.
Młodzież i szkoła

Odpowiedzialność nauczycieli za uczniów – podstawa prawna

Na czym polega odpowiedzialność nauczyciela za ucznia? Odpowiedzialność nauczyciela za ucznia przejawia się tym, że ma on obowiązek rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem pracy. Za uchybienia grozi mu odpowiedzialność cywilna, karna, porządkowa i dyscyplinarna. Z wykonywaniem tego zawodu nieodłącznie związany jest kontakt z uczniami oraz to, że pozostają oni pod opieką pedagoga przez określony czas, co natomiast łączy się z odpowiedzialnością za nich. Kiedy nauczyciel ponosi odpowiedzialność za ucznia, a kiedy nie? Odpowiedzialność nauczyciela za ucznia to szerokie zagadnienie. Mając na uwadze przepisy ogólne, a także regulaminy wewnętrzne szkół, można stwierdzić, że nauczyciel ponosi odpowiedzialność za swoich uczniów od momentu, gdy znajdą się pod jego opieką do czasu, gdy opiekę przejmie inna osoba uprawniona (rodzic, inny nauczyciel lub osoba upoważniona do odbioru dziecka ze szkoły). Szczególnym przypadkiem są tutaj wycieczki szkolne, które trwają dłużej niż jeden dzień. Choć nie wynika to wprost z przepisów, czas pracy nauczyciela wynosi wtedy 24 godziny, ponieważ przez cały dzień i całą noc uczniowie są pod jego opieką. Pedagodzy nie ponoszą jednak odpowiedzialności za zdarzenia, na które nie mają wpływu bądź które trudno przewidzieć. Każdy przypadek wymaga jednak indywidualnej interpretacji. Nauczyciel ze Szczecina, który sprawował opiekę nad uczniem w czasie, gdy doszło do wypadku na stoku narciarskim, został przez Sąd Apelacyjny uniewinniony, ponieważ stwierdzono, że nie mógł on w żaden sposób przewidzieć zdarzeniu. Nauczyciel nie odpowiada za ucznia w trzech przypadkach: jeśli do wypadku doszło na terenie szkoły, ale poza godzinami lekcji, gdy nie pozostawał on już pod opieką pedagoga, gdy do wypadku dojdzie w czasie, kiedy uczeń znajduje się pod opieką innych nauczycieli, jeśli rodzic wyrazi zgodę na samodzielnie opuszczenie szkoły przez dziecko. Najwięcej wątpliwości budzi tak zwana odpowiedzialność zbiorowa, która ma miejsce na przykład w trakcie wycieczek - nawet tych, które mają charakter spaceru. Jeśli opiekę nad grupą sprawuje więcej niż jeden pedagog, trudno ustalić, który ponosi odpowiedzialność za konkretnego ucznia. Jakie są obowiązki nauczyciela w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom? Art. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe nakazuje nauczycielom kierować się dobrem uczniów i troską o ich zdrowie w podejmowanych działaniach wychowawczych. Powinien on zostać poinformowany o stanie zdrowia ucznia, a zwłaszcza o choroba przewlekłych, na które w trakcie pobytu w szkole przyjmuje leki. Co do zasady powinna podawać je pielęgniarka, ale w razie jej nieobecności mogą zrobić to inne osoby. Nauczyciel powinien współpracować z rodzicami, gdyż to oni stanowią podstawowe źródło informacji o uczniach. Ponadto zobowiązany jest on: stosować się do przepisów BHP i obowiązujących w szkole procedur, zapoznawać uczniów z zasadami bezpiecznego zachowania, diagnozować, oceniać i monitorować zachowania uczniów, podejmować działania mające na celu stworzenie bezpiecznej, przyjaznej atmosfery, realizować postanowienia programów profilaktyczno-wychowawczych z zakresu bezpieczeństwa, dostrzegać i podejmować działania eliminujące zagrożenie. Wymienione wyżej zasady mają charakter ogólny, natomiast w praktyce obowiązkiem nauczyciela jest m.in.: sprawdzić stan techniczny sali, w której prowadzone będą zajęcia, odbywać dyżury zgodnie z harmonogramem, sprawowanie nadzoru nad uczniami w czasie zajęć, wyjaśnienie przyczyn nieobecności uczniów, którzy w trakcie lekcji znajdują się poza klasą, respektowanie zasad dotyczących zwalniania uczniów z zajęć, realizowanie podstawy programowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa, analizowanie sytuacji wychowawczej w klasie. Nauczyciel, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, może zostać ukarany. Ciąży na nim odpowiedzialność pracownicza, dyscyplinarna i karna. W dobie globalizacji i komputeryzacji szkoły warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden problem. Jest nim bezpieczeństwo w sieci, za które również odpowiada nauczyciel, proponując dzieciom pracę na urządzeniach z dostępem do internetu. Kluczową rolę odgrywają oczywiście systemy bezpieczeństwa, w które inwestuje placówka, jednak nauczyciel odpowiada za ochronę dzieci w czasie, gdy prowadzi zajęcia. Niestety, do tej pory nie wypracowano skutecznych procedur i rozwiązań, które miałyby na celu przygotowanie pedagogów do pracy z narzędziami cyfrowymi. Wielu dyrektorów uważa stosowane zabezpieczenia za wystarczające, jednak w praktyce uczniom nie raz udało się je "oszukać". Ważna jest więc edukacja prowadząca do zrozumienia pojęcia, jakim jest cyberbezpieczeństwo. Jakie są korzyści z dodatkowej inwestycji w ubezpieczenie ucznia? Ubezpieczenie ucznia to najlepszy sposób na zapewnienie mu dodatkowej ochrony. Nauczyciel, choć ponosi odpowiedzialność wynikającą wprost z przepisów, nie sprawuje całkowitej kontroli nad swoimi podopiecznymi. Tymczasem szkoła to miejsce, z którym związanych jest wiele rodzajów ryzyka. Co istotne, ochrona ubezpieczeniowa działa nie wtedy, gdy dziecko znajduje się na terenie szkoły, ale również w domu czy na wakacjach. Rodzic może zdecydować, który pakiet ochronny będzie najlepszy dla jego dziecka. Polisa ubezpieczeniowa gwarantuje przede wszystkim wypłatę odszkodowania, gdy dojdzie do zdarzenia losowego. Rodzice mogą więc bezpiecznie odprowadzać swoje pociechy do placówek, w których te zdobywają wiedzę. Coraz częściej nauczyciele sami wychodzą z inicjatywą zakupu polisy dla uczniów (najczęściej podczas pierwszego w roku szkolnym zebrania dla rodziców), ponieważ dzięki temu oni również wiedzą, że ich podopieczni objęci są właściwą ochronę. Taka świadomość daje im poczucie spokoju, pozwalając realizować obowiązki zawodowe.
Młodzież i szkoła , Prawo i przepisy

Jak Bezpiecznie Przewozić Dziecko na Rowerze? Praktyczny Przewodnik dla Rodziców

Rowerowe wycieczki nie są zarezerwowane jedynie dla dorosłych i starszych dzieci. W podróż można zabrać ze sobą także młodszego członka rodziny. Ważne jest jednak to, aby zapewnić mu maksymalne bezpieczeństwo i komfort. Aby to zrobić, musimy wiedzieć, jak przewozić dziecko na rowerze w sposób prawidłowy i zgodny z prawem. Zapraszamy do lektury. Przepisy dotyczące przewożenia dziecka na rowerze Na samym początku warto dowiedzieć się, co mówią nam przepisy prawa o przewożeniu dziecka na rowerze. Według Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym: 33 ust. 2: Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że znajduje się ono na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. 63 ust. 3: Zabrania się przewozu osób w przyczepie, z tym że dopuszcza się przewóz: (…) 4) dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy Co istotne, łączna długość pojazdu z przyczepką może wynieść maksymalnie cztery metry. Musimy wiedzieć, że przewożąc swoją pociechę w foteliku czy w przyczepce, nie możemy poruszać się po chodniku. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy przemieszczamy się wraz z drugim dzieckiem w wieku do 10 lat, które również porusza się na rowerze. Ponadto, możemy jechać po chodniku, jeśli dozwolona prędkość samochodów na drodze wynosi powyżej 50 km/h, szerokość chodnika ma minimum 2 metry lub w przypadku warunków atmosferycznych zagrażających naszemu bezpieczeństwu na jezdni. To jednak nie wszystko, co musimy wiedzieć! Aby przewozić dziecko na rowerze, nasz jednoślad powinien posiadać odpowiednie oświetlenie, prawidłowo działające hamulce dostosowane do ciężaru przyczepki czy fotelika oraz niezbędny sygnalizator dźwiękowy. Jakie są bezpieczne metody przewożenia dziecka na rowerze? Jak przewozić dziecko na rowerze? Istnieją dwa sposoby przewożenia małego członka rodziny. Możemy zdecydować się na fotelik montowany na kierownicy czy też na model montowany z tyłu. Oczywiście oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Jeśli chodzi o pierwszą opcję, fotelik montowany na kierownicy zalecany jest do przewożenia małych dzieci o wadze poniżej 15 kg. To doskonała propozycja dla rodziców, którzy chcą mieć baczenie na dziecko przez całą pokonywaną trasę. Tego typu foteliki sprawdzą się do zamontowania na prawie wszystkich typach jednośladów. Bez znaczenia jest więc to, czy posiadamy rower górski, szosowy czy miejski. Chcąc poprawić komfort malucha, warto zainwestować w uchwyt i przednią szybę. Innym rozwiązaniem jest zakup fotelika montowanego z tyłu. Nadaje się on zwłaszcza do przewozu większych dzieci o wadze do 22 kg. Fotelik montowany z tyłu zapewnia dziecku wygodę, pozwala na regulację wysokości zagłówka, podnóżków, jak i odchylanie oparcia. Jego minusem jest to, że nie pozwala na obserwację dziecka podczas jazdy. O czym pamiętać przewożąc dziecko? Po pierwsze rodzice muszą podchodzić do tej kwestii z zachowaniem wszelkich środków ostrożności. Dziecko powinno mieć odpowiednio dopasowany kask rowerowy. Oczywiście o ochronie głowy musi też pamiętać sam rodzic. Na samym początku najlepiej wybierać trasy pozbawione wybojów, proste, równe i niewymagające. Pamiętajmy też, że maluchowi do 2. roku życia nie należy pozwalać na zasypianie w foteliku! Wybór fotelika rowerowego - na jakie aspekty zwrócić uwagę? Jak wybrać najlepszy model? Najlepszy fotelik do przewożenia malucha to ten zapewniający mu jak największe bezpieczeństwo i komfort. Idealnie dobrane siedzisko to gwarancja przyjemnej podróży. Dobrze dobrany fotelik zapewnia właściwe osadzenie środka ciężkości i musi być właściwie wyprofilowany. Tylko taki model zapewni bezpieczeństwo w trakcie upadku, jak i zmniejszy ryzyko kontaktu stóp dziecka ze szprychami jednośladu. Wybierając najlepszy fotelik rowerowy, należy zwrócić uwagę na takie kwestie jak: pasy - polecane są zwłaszcza te 5-punktowe, które zapewniają dziecku maksymalne bezpieczeństwo. Biegną one pomiędzy nóżkami, przez biodra i pas. Oczywiście, możemy też zdecydować się na te 4 i 3-punktowe. Najistotniejsze jest to, żeby pasy pozwalały na stabilne zapięcie malucha, zapięcie - klamra musi mieć zabezpieczenie, na wypadek przypadkowego rozpięcia systemów bezpieczeństwa, regulacja - nie bez znaczenia jest regulacja wysokości podnóżka oraz odległości od opiekuna, wyścielane siedzisko - twarde, plastikowe siedzisko nieco pogarsza komfort podróżowania. Stąd zaleca się sięgnąć po model z wyścielanym siedziskiem. Przydaje się on zwłaszcza na dłuższe czy codzienne trasy, sposób mocowania - kupując fotelik przyjrzyjmy się też standardom mocowania. Wielu rodziców doceni funkcję szybkiego montażu. Foteliki najczęściej dostępne są w wersji uniwersalnej, a więc pasującej do praktycznie każdego jednośladu, miejsce na kask - wyprofilowana górna część fotelika poprawia wygodę przemieszczania się rowerem, części zamienne - jest to ważne zwłaszcza w przypadku elementów silikonowych, które z czasem mogą ulec uszkodzeniu, certyfikaty bezpieczeństwa - to od nich zależy w dużej mierze to, czy dziecko na rowerze będzie bezpieczne. Chcąc zapewnić sobie spokój i ochronić się przed następstwem nieszczęśliwych wypadków, można też rozważyć ubezpieczenie rowerzysty. Czy istnieją jakieś alternatywy dla fotelika rowerowego? Tak! Fotelik rowerowy to nie jedyna opcja. Jak przewozić dziecko na rowerze? Alternatywą jest przyczepka rowerowa, która ma wiele zalet: Możliwość przewożenia więcej niż jednego dziecka – idealna dla rodzin z dwójką lub większą liczbą dzieci. Komfort na dłuższe wycieczki – świetna opcja na długie wyprawy poza miasto, ale sprawdza się również na co dzień. Wysoki poziom bezpieczeństwa – przyczepka zapewnia stabilność i bezpieczeństwo dla malucha. Wygoda dla dziecka i rodzica – dziecko ma dużo miejsca, może zmieniać pozycję, a rodzic łatwiej utrzymuje równowagę na rowerze. Możliwość przewożenia różnych rzeczy – maluch może mieć przy sobie jedzenie, picie, zabawki, a także kocyk. Ochrona przed warunkami atmosferycznymi – daszek w przyczepce chroni przed deszczem i wiatrem. Możliwość przewożenia niemowląt i starszych dzieci – przyczepki są uniwersalne i mogą służyć przez wiele lat. Alternatywą jest tak zwany rower cargo. Jest to rower towarowy, który posiada zamontowaną na stałe skrzynię. W niej można przewozić zarówno wszelkiej maści towary, zakupy, bagaże, ale także kilkoro dzieci. To doskonała propozycja zwłaszcza dla dużych rodzin, mieszkających w sporych i często zakorkowanych miastach. Fotelik rowerowy to bez wątpienia najpopularniejszy i najtańszy sposób przewożenia dziecka. Wybierając wysokiej jakości model, zadbamy o to, aby zapewniał naszej pociesze bezpieczeństwo i wygodę. Jak widać, sa też pewne alternatywy. To, jakie rozwiązanie wybierze zależy od naszych indywidualnych potrzeb i preferencji, wieku oraz wagi dziecka.
Młodzież i szkoła , Zdrowie i OC w życiu

Zakaz Telefonów w Szkołach: Co Powinni Wiedzieć Rodzice?

W ostatnich latach coraz więcej szkół wprowadza zakaz używania telefonów komórkowych na swoim terenie. To temat, który budzi wiele emocji zarówno wśród uczniów, jak i rodziców oraz nauczycieli. Dla jednych to narzędzie, które pomaga w nauce i utrzymaniu kontaktu z bliskimi, dla innych - źródło rozpraszania uwagi i potencjalne zagrożenie dla efektywności procesu edukacyjnego. Rodzice często zastanawiają się, jakie są zasady dotyczące korzystania z telefonów w szkołach i jakie konsekwencje mogą spotkać ich dzieci za ich używanie. Czy w szkołach jest zakaz używania telefonu komórkowego? Zasady używania telefonów komórkowych w polskich szkołach mogą się różnić, ponieważ każda placówka ustala własne reguły. Wiele szkół wprowadza zakaz używania telefonów podczas lekcji, aby uczniowie mogli skupić się na nauce. Telefony muszą być wtedy wyłączone lub przechowywane w szafkach. Niektóre szkoły pozwalają korzystać z telefonów tylko podczas przerw lub w wyznaczonych miejscach jak boisko szkolne czy hol. Szczegółowe zasady korzystania z telefonów opisane są w regulaminie szkoły. Regulamin ten zawiera informacje o tym, gdzie i kiedy uczniowie mogą używać urządzeń elektronicznych oraz jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie tych zasad. Zakaz używania telefonów nie jest narzucony przez prawo, ale wynika z decyzji szkół, które chcą poprawić jakość nauki. Dlatego warto zapoznać się z regulaminem szkoły, zanim dziecko zacznie tam naukę, aby uniknąć problemów związanych z telefonem. Czy szkoła ma prawo zakazać używania telefonu? Szkoła ma prawo wprowadzić zakaz używania telefonów komórkowych jako element swojej polityki. Autonomia szkoły pozwala jej ustalać zasady, które mają na celu stworzenie lepszych warunków do nauki oraz utrzymanie porządku. Zakaz ten jest zgodny z polskim prawem, pod warunkiem, że został jasno określony w dokumentach szkoły, takich jak statut lub regulamin wewnętrzny. W praktyce oznacza to, że jeśli szkoła wprowadzi taki zakaz, uczniowie i ich rodzice muszą zostać o tym poinformowani. Zasady korzystania z telefonów są najczęściej zapisane w regulaminie szkoły, który jest dostępny publicznie i zatwierdzony przez radę pedagogiczną, a czasem także przez radę rodziców. Regulamin precyzuje, kiedy i gdzie uczniowie mogą korzystać z telefonów, jakie są konsekwencje za złamanie tych zasad i jak szkoła będzie monitorować ich przestrzeganie. Czy można dostać jedynkę, lub uwagę za używanie telefonu na lekcji? W wielu szkołach zasady korzystania z telefonów są jasno określone w regulaminie, który przewiduje różne konsekwencje za ich łamanie. Pierwsze naruszenia często kończą się upomnieniem lub wpisaniem uwagi do dziennika, co ma ostrzec ucznia i rodziców. To ma na celu zwrócenie uwagi na problem i zapobieżenie jego powtarzaniu. Jeśli jednak uczeń regularnie łamie zasady dotyczące używania telefonu, szkoła może zastosować surowsze kary. Na przykład, jeśli uczeń często używa telefonu podczas lekcji, nauczyciel może wystawić mu ocenę niedostateczną za brak zaangażowania lub niestosowanie się do zasad. W szkołach, które kładą duży nacisk na dyscyplinę, takie działanie może być uzasadnione, ponieważ korzystanie z telefonu odwraca uwagę ucznia od lekcji i zakłóca proces nauki. Zakaz używania telefonu - jakie są argumenty za i przeciw? Zakaz używania telefonów w szkołach może znacząco wpłynąć na koncentrację uczniów. Argumenty za takim zakazem obejmują przede wszystkim poprawę skupienia na zajęciach. Bez telefonu pod ręką uczniowie są mniej skłonni do rozpraszania się powiadomieniami, grami czy mediami społecznościowymi. Skupienie na lekcjach i aktywne uczestnictwo w zajęciach staje się łatwiejsze, co może prowadzić do lepszego przyswajania wiedzy i bardziej efektywnego procesu nauczania. Dodatkowo, brak telefonu w klasie sprzyja tworzeniu bardziej sprzyjającej nauce atmosfery, gdyż uczniowie nie są kuszeni, aby sprawdzać urządzenie co kilka minut. Innym argumentem za zakazem telefonów jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów. Telefony są często używane do cybernękania oraz niewłaściwego zachowania, na przykład robienia zdjęć lub nagrywania innych bez ich zgody. Zakaz telefonów mógłby ograniczyć te problemy i pomóc stworzyć bezpieczniejsze środowisko szkolne. Argumenty przeciw wprowadzeniu zakazu obejmują natomiast kwestię komunikacji. Telefony komórkowe umożliwiają szybki kontakt z rodzicami i opiekunami, co jest szczególnie ważne w sytuacjach nagłych lub awaryjnych. Brak dostępu do telefonu może powodować niepokój u uczniów, a rodzice mogą mieć trudności z natychmiastowym skontaktowaniem się ze swoimi dziećmi w razie potrzeby. Ważną rolę telefony odgrywają również w sytuacjach takich jak zmiana planu lekcji lub odwołanie zajęć dodatkowych, gdzie szybka wymiana informacji jest kluczowa. Kolejnym argumentem przeciw zakazowi jest znaczenie umiejętności korzystania z technologii we współczesnym świecie. Telefony mogą być używane jako narzędzie edukacyjne, pomagające w rozwijaniu umiejętności technologicznych i zarządzania czasem. W kontrolowany sposób uczniowie mogą uczyć się, jak odpowiedzialnie korzystać z technologii, wyszukiwać informacje i używać aplikacji edukacyjnych, co pomoże im w przyszłości. Wprowadzenie zakazu może również wpływać na zjawisko FOMO (Fear of Missing Out), czyli lęku przed przegapieniem czegoś ważnego. Uczniowie, pozbawieni dostępu do mediów społecznościowych, mogą odczuwać większy niepokój, że tracą kontakt z rówieśnikami i bieżącymi wydarzeniami. Przy tej okazji warto zadbać o ubezpieczenie ucznia, na przykład poprzez wykupienie polisy ubezpieczenia ucznia, co może zapewnić dodatkowe poczucie bezpieczeństwa w razie nieprzewidzianych zdarzeń.
Młodzież i szkoła , Zdrowie i OC w życiu

Dystrofia mięśniowa u dziecka: wszystko, co powinieneś wiedzieć o chorobie z jaką rodzi się ok. 30 dzieci rocznie

Jeden przypadek na 3300 urodzeń - szacuje się, że dokładnie tyle wynosi liczba dzieci, które często już od najmłodszych lat muszą mierzyć się z rzadką chorobą genetyczną prowadzącą do nieodwracalnego zaniku mięśni. Dystrofia mięśniowa, bo o niej właśnie tutaj mowa, wbrew pozorom nie dotyka jednak tylko i wyłącznie chłopców, a sama choroba może objawiać się na różne sposoby i przebierać rozmaite formy...  Jakie możemy wyróżnić rodzaje dystrofii mięśniowej u dzieci? Które badania należy wykonać, aby potwierdzić diagnozę choroby i jakie formy rehabilitacji przynoszą najlepsze efekty? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dzisiejszym artykule. Dystrofia mięśniowa u dziecka - co kryje się pod tą nazwą i jakie są rodzaje tej choroby? Dystrofia mięśniowa to najprościej mówiąc choroba mięśni o podłożu genetycznym, na skutek rozwoju której dochodzi do znacznego ich osłabienia. Wszystkiemu winne jest tutaj rozszczepienie włókien mięśniowych prowadzące do ich nawet całkowitego zaniku i zastąpienia poprzez tkankę łączną oraz tłuszczową. Choroba ta uwarunkowana jest genetycznie, a jej przebieg i stan zdrowia małego pacjenta uzależniony jest od tego z jakim rodzajem dystrofii mięśniowej mamy do czynienia - Beckera, Duchenne'a, LGMD czy też FSHD. Dystrofia Beckera Jest łagodniejszą postacią dystrofii spowodowanej mutacją genu dystrofiny i dotyczy ona przede wszystkim chłopców, a także młodych mężczyzn (do 25. roku życia). Cechą charakterystyczną tego rodzaju dystrofii mięśniowej jest powolne postępowanie choroby i mniej nasilone objawy, a wiele osób utrzymuje zdolność do samodzielnego poruszania się nawet do 30 roku życia. Dystrofia mięśniowa Beckera obejmuje górne części ramion i nóg, a także barki i miednicę. Dystrofia Duchenne'a To najczęściej spotykana postać dystrofii mięśniowej u dzieci, która rozpoznawana jest u jednego na 3,6 tys. niemowląt. W przeciwieństwie do większości pozostałych rodzajów tej choroby, jest ona ściśle skorelowana tylko z jedną płcią - dystrofia Duchenne'a występuje tylko u chłopców, którzy dziedziczą ją recesywnie. Dziedziczenie opisywanego rodzaju dystrofii związane jest z mutacją genu białka dystrofiny na chromosomie X. Pierwsze objawy dystrofii mięśniowej Duchenne'a można zauważyć już między 2 a 6 rokiem życia i niestety w jej przypadku tempo osłabienia oraz zaniku mięśni jest bardzo szybkie. Początkowo zwyrodnienia dotyczą głównie górnej części nóg i miednicy, ale wraz z postępowaniem choroby dolegliwości rozprzestrzeniają się także na ramiona. LGMD (Postać obręczowo-kończynowa dystrofii mięśniowej) W rzeczywistości jest niejednorodną klinicznie grupą ok. 20 dziedzicznych schorzeń wynikających z mutacji różnych genów. Pierwsze objawy LGMD mogą wystąpić u chłopców i dziewczynek już w dzieciństwie, a przebieg całej choroby uzależniony jest od genu, który uległ mutacji. Z tego też względu możemy mówić tutaj o różnych rokowaniach - wybrani pacjenci zachowują sprawność nawet do końca życia, inni zaś muszą zmierzyć się z symetrycznym osłabieniem mięśni bioder i ramion, a nawet mięśnia sercowego. FSHD (Postać twarzowo-łopatkowo-ramieniowa dystrofii mięśniowej) FSHD jest trzecim najczęściej diagnozowanym rodzajem dystrofii mięśniowej (szacuje się, że to właśnie taka postać może dotyczyć 1 na 20 tys. osób), który występuje u obu płci. Choć przebieg choroby jest zazwyczaj powolny i spokojny, to w przypadku postaci twarzowo-łopatkowo-ramieniowej możemy mówić o osłabieniu zupełnie innych mięśni niż we wcześniej wymienionych. Chorzy zmagają się z osłabieniem (lub wręcz zanikiem) mięśni twarzy, jak i obręczy barkowej, a charakterystycznym objawem choroby jest ograniczona mimika, przerost warg, opadanie barków czy trudności z domykaniem powiek. Objawy dystrofii mięśniowej - jakie symptomy powinny Cię zaniepokoić? Choć różne rodzaje dziecięcej dystrofii mięśniowej mają swoje specyficzne objawy (na przykład przy dystrofii Duchenne'a często występuje chodzenie na palcach oraz lordoza kręgosłupa z powodu osłabienia mięśni pośladkowych), to można wskazać kilka wspólnych symptomów tej choroby. Do charakterystycznych objawów choroby skutkującej osłabieniem i zanikiem mięśni u dzieci możemy więc zaliczyć: problemy z poruszaniem się po schodach,  kaczy chód,  trudności ze wstawaniem z pozycji siedzącej,   wystąpienie przykurczów w stawach,    zanik mięśni barkowych,  problemy z oddychaniem wynikające z osłabionych mięśni przepony.  Jak zdiagnozować dystrofię mięśniową? - zalecane badania Niepokojące objawy, które najprawdopodobniej świadczą o rozwoju dystrofii mięśniowej u dziecka, należy w trosce o zdrowie i dobre samopoczucie swojego juniora nie tylko skonsultować z neurologiem, ale też potwierdzić powstałe podejrzenia za pomocą specjalnie dedykowanych badań. W przypadku dystrofii mięśniowej zaleca się wykonanie 5 różnych badań, a konkretniej: CPK, ALAT, ASPAT, EMG oraz diagnostyki genetycznej DMD. Co oznaczają wszystkie te skróty? Już tłumaczymy! CPK - badanie kinazy kreatynowej, czyli enzymu pełniącego niezwykle ważną rolę w produkcji energii w komórkach. Znacząco podwyższony poziom CPK w osoczu świadczy o uszkodzeniu bądź też zapaleniu tkanek charakteryzujących się wysokim zapotrzebowaniem energetycznym. ALAT i ASPAT - to najczęściej oznaczane próby wątrobowe, po których można ocenić w jakim stanie jest ten narząd i czy pracuje on we właściwy sposób.Jeśli badania wskazują na podwyższoną wartość aminotransferazy, to jest to mamy do czynienia z wynikami typowymi właśnie dla dystrofii mięśniowej. EMG - czyli elektromiografia, to badanie, które polega na użyciu elektrod przyczepionych do skóry lub wprowadzonych do mięśni, aby rejestrować zmiany w potencjale energetycznym podczas skurczu i rozluźniania mięśni. Dzięki temu badaniu można wykryć zmiany charakterystyczne dla uszkodzenia mięśni. diagnostyka DMD - jest badaniem zalecanym do 100% potwierdzenia wstępnej diagnozy dot. schorzenia jakim jest dystrofia mięśniowa u dziecka. Diagnostyka genetyczna genu DMD znajdującego się na chromosomie X umożliwia wykrycie i stwierdzenie ubytków (znanych także jako "delecje") w obrębie genu dystrofiny. Metody rehabilitacji dystrofii mięśniowej u dzieci Choroba, która stale postępuje, sprawia, że jej leczenie jest trudne. Nie oznacza to jednak, że dzieci i ich rodzice są pozbawieni wsparcia. Można łagodzić objawy, które utrudniają codzienne życie, a w skrajnych przypadkach mogą pozbawić dziecko radości z dzieciństwa. Zarówno młodszym, jak i starszym pacjentom z zanikiem mięśni zaleca się regularną rehabilitację. Pomaga ona zachować sprawność fizyczną na dłużej, poprawia codzienne funkcjonowanie i zapobiega przykurczom. Dobór metod rehabilitacji zawsze jest dostosowany do potrzeb i możliwości pacjenta oraz stopnia zaawansowania choroby. Wśród stosowanych technik są m.in. ćwiczenia czynne i bierne, masaże wirowe na kończynach, a także terapia metodą PNF, która odtwarza typowe ruchy z różnych etapów życia. Wsparcie dzieci z dystrofią mięśniową w szkole i w domu Współczynnik Gunning-Fog dla tego akapitu wynosi około 28,03, co oznacza, że tekst jest trudny do zrozumienia. Teraz upraszczę go, aby był bardziej przystępny. Poprawiony akapit: Dzieci z dystrofią mięśniową mogą otrzymać wsparcie zarówno w szkole, jak i w domu. Lekarze zalecają, aby miały one zapewnioną opiekę specjalistów, takich jak dietetyk, genetyk, kardiolog, neurolog, logopeda, okulista, pediatra, psycholog, endokrynolog, pulmonolog oraz rehabilitant. Ze względu na problemy z rozwojem poznawczym, dzieci te warto wspierać poprzez używanie języka obrazowego, czytanie na głos, rozwijanie umiejętności i dostosowywanie przestrzeni w klasie do ich potrzeb. W szkołach nauczyciele i pedagodzy powinni zwracać uwagę na potrzeby dzieci związane z byciem częścią grupy, nawiązywaniem relacji i komunikowaniem się z otoczeniem. Niemniej ważne jest oczywiście bezpieczeństwo. Godnym rozważenia pomysłem jest także ubezpieczenie ucznia np. wykupując Ubezpieczenie szkolne NNW - "Pakiet Bezpieczna Nauka" w TUZ. Wspomniane ubezpieczenie zapewnia wsparcie finansowe w razie wystąpienia nieszczęśliwych wypadków nie tylko w szkole, ale też w domu oraz poza nim czy na wakacjach. Wybierając taką polisę otrzymuje się wypłatę świadczenia m.in. za pobyt w szpitalu wskutek choroby, koszty leczenia i rehabilitacji czy koszty zakupu, wypożyczenia bądź też naprawy przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych używanych przez dziecko z dystrofią mięśniową. Należy jednak pamiętać o tym, że suma ubezpieczenia szkolnego uzależniona jest od tego, który wariant z 7 dostępnych zostanie wybrany.
Młodzież i szkoła , Zdrowie i OC w życiu

Czy kask na rower dla dziecka jest obowiązkowy?

Wielu rodziców zastanawia się, czy kask na rower dla dziecka jest obowiązkowy. Choć z pozoru kwestia ta wydaje się oczywista, to w praktyce niektórzy mogą być zaskoczeni obowiązującymi przepisami. Jazda na rowerze to bez wątpienia jedna z ulubionych form aktywności dzieci, lecz niestety wiąże się również z ryzykiem upadków i kontuzji. Czy prawo nakazuje dzieciom noszenie kasku, czy jest to jedynie dobra wola? A może warto pomyśleć o dodatkowej ochronie, do której zaliczamy choćby ubezpieczenie ucznia mogące zapewnić spokój rodzicom w razie nieszczęśliwego wypadku? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to przeczytaj ten artykuł.  Czy kask na rower dla dziecka jest obowiązkowy według polskiego prawa? O bezpieczeństwie na rowerze mówimy od bardzo dawna, jednak mało kto śledzi przepisy na bieżąco. Warto podkreślić, że w Polsce obowiązujące przepisy nie wymagają, aby dzieci w trakcie jazdy na rowerze nosiły kask. Jest to jedna z najczęściej poruszanych kwestii w kontekście bezpieczeństwa najmłodszych rowerzystów. Pomimo wielu kampanii promujących noszenie kasków decyzja o jego założeniu pozostaje w gestii rodziców lub opiekunów. Dla wielu osób może to być zaskakujące, ale dziecko może legalnie jeździć na rowerze bez posiadania kasku. Co prawda, mówi się o tym, iż przepisy te mogą zostać zmienione, ale póki co to rodzice decydują, czy ich pociecha ma zakładać to akcesorium, czy nie. Mimo że kask nie jest obowiązkowy, wielu ekspertów i organizacji rekomenduje jego noszenie, podkreślając, że może on ewidentnie zmniejszyć ryzyko poważnych urazów głowy w razie wypadku. Rodzice, którzy dbają o to, by ich dzieci nosiły kaski, nie tylko chronią swoje pociechy, lecz także dają przykład innym, co może przyczynić się do zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa na drogach. Brak obowiązku noszenia kasku nie oznacza jednak, że korzystanie z tego akcesorium jest mało istotne. W wielu krajach europejskich przepisy w tej kwestii są o wiele bardziej restrykcyjne. Przykładowo, w Hiszpanii dzieci do 16. roku życia mają obowiązek noszenia kasku podczas jazdy na rowerze, zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Podobne przepisy obowiązują w Austrii, gdzie dzieci do 12. roku życia muszą mieć kask, aby móc legalnie poruszać się na jednośladzie. W Polsce świadomość dotycząca bezpieczeństwa wciąż rośnie, lecz prawo i tak pozostawia rodzicom swobodę w podejmowaniu decyzji. Wiele osób nie zgadza się z tym i sądzi, że państwo powinno wprowadzić obowiązek noszenia kasku przez najmłodszych. Dlatego też niebawem możemy spodziewać się zmiany w przepisach. Póki co osoby zastanawiające się, czy kask na rower dla dziecka jest obowiązkowy, muszą jednak wiedzieć, że nie jest to konieczność. Jakie są zalety noszenia kasku przez dzieci podczas jazdy na rowerze? Noszenie kasku przez dzieci podczas jazdy na rowerze ma wiele zalet, które powinny przekonać rodziców do jego stosowania, nawet jeśli nie ma prawnego obowiązku. Kask jest przede wszystkim bardzo efektywną ochroną głowy w razie upadku lub kolizji. Głowa jest jednym z najbardziej narażonych obszarów ciała na urazy podczas wypadków rowerowych, dlatego jej ochrona jest kluczowa w zapobieganiu poważnym konsekwencjom zdrowotnym. Dzieci dość często przewracają się na rowerach, dlatego też ochrona najbardziej newralgicznych części ciała jest bardzo ważna. Badania wykazują, że noszenie kasku może zmniejszyć ryzyko urazu głowy o nawet 85% w przypadku wystąpienia wypadku. Kask wyraźnie absorbuje energię uderzenia, rozpraszając ją na większą powierzchnię, co chroni delikatne struktury mózgu przed uszkodzeniem. Warto dodatkowo zwrócić uwagę, że nowoczesne kaski są zaprojektowane w taki sposób, aby były wygodne i dobrze wentylowane, co zwiększa komfort ich noszenia, szczególnie podczas dłuższych przejażdżek. Co warto podkreślić, kask może chronić dziecko przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Jeśli na dworze jest mocne słońce, deszcz czy wiatr, to kask powinien być znakomitą ochroną nie tylko przed urazami, ale też przed niezbyt korzystną pogodą. W przypadku upadku na nierównej nawierzchni kask może dodatkowo zabezpieczyć przed otarciami i urazami skóry głowy. Dla wielu dzieci noszenie kasku staje się elementem codziennej rutyny, co buduje dobre nawyki na przyszłość. Osoby zastanawiające się, jak wybrać kask, powinny wiedzieć, że istotne jest przede wszystkim dopasowanie go do rozmiaru głowy. Poza tym musimy pamiętać o tym, aby stawiać na produkty zrobione z jakościowych materiałów. Dzięki temu z pewnością właściwie spełnią one swoją funkcję i ochronią przed potencjalnymi urazami. Jakie ubezpieczenie może chronić dziecko podczas jazdy na rowerze? Pomimo że kask jest niezwykle ważnym elementem ochrony, to trzeba pamiętać, że nie jest w stanie zapobiec wszystkim urazom. Dlatego warto rozważyć ubezpieczenie, które powinno skutecznie chronić dziecko w razie wypadku rowerowego. Jednym z najczęściej wybieranych przez rodziców rozwiązań jest na pewno standardowe ubezpieczenie ucznia, które obejmuje ochronę w razie nieszczęśliwych wypadków zarówno w szkole, jak i poza nią. Do nieszczęśliwych wypadków jak najbardziej można zaliczyć te, do których dochodzi podczas zwykłej jazdy na rowerze. Standardowe ubezpieczenie ucznia zazwyczaj pokrywa koszty leczenia i rehabilitacji. Polisa jest pomocna w przypadku wypadku. Na przykład, gdy dziecko ma wypadek rowerowy, może potrzebować dłuższego leczenia. Ubezpieczenie pokrywa również koszty leków, wizyt u lekarzy i sprzętu do rehabilitacji. Dzięki temu rodzice mogą zaoszczędzić. Zwróć uwagę na zakres ochrony. Różne polisy oferują różne poziomy zabezpieczeń. Niektóre mają limity odszkodowań lub pokrywanych kosztów. Przed wyborem ubezpieczenia dla dziecka, dokładnie sprawdź warunki polisy. Upewnij się, że oferuje odpowiednią ochronę i nie ma ukrytych limitów. Jakie korzyści płyną z posiadania ubezpieczenia ucznia w kontekście wypadków rowerowych? Ubezpieczenie ucznia przynosi wiele korzyści, dlatego jest szeroko polecane. Daje rodzicom spokój, wiedząc, że w razie wypadku dziecko otrzyma odpowiednią opiekę medyczną bez dużych kosztów. W przypadku poważnych wypadków, gdzie potrzebne jest długie leczenie i rehabilitacja, odpowiednia polisa jest bardzo ważna. Ubezpieczenie pokrywa większość tych wydatków, co odciąża rodzinę finansowo i pozwala skupić się na zdrowiu dziecka. Dzieci z ubezpieczeniem czują się bezpieczniej i mogą rozwijać swoje pasje jak jazda na rowerze, bez obaw o zdrowie.
Młodzież i szkoła , Prawo i przepisy , Zdrowie i OC w życiu

Oparzenie 2 stopnia u dziecka – jak rozpoznawać i zapobiegać?

Oparzenia 2 stopnia to poważne urazy, które szczególnie w przypadku pojawienia się u dzieci mogą wymagać natychmiastowej interwencji medycznej. Wśród najczęstszych przyczyn występowania tego typu oparzeń u najmłodszych wyróżniamy m.in. kontakt dziecka z gorącym płynem lub parą, dotknięcie przez nie rozgrzanego przedmiotu, długotrwałe przebywanie na słońcu, a także bezpośrednie zetknięcie dziecka z ogniem, substancjami żrącymi czy prądem elektrycznym. Skąd wiadomo, że mamy do czynienia z oparzeniem 2 stopnia? Charakterystyka oparzeń 2 stopnia W zależności od rozległości i głębokości rany oparzeniowej terminologia medyczna dzieli urazy tego typu na cztery stopnie. Stopień 1 to powierzchowne rany, które po niedługim czasie powinny samoistnie się zagoić. Stopień 2 oraz 3 to oparzenia poważniejsze, których zaleczenie może wymagać skierowania się do lekarza, co i tak nie wyklucza pozostania na ciele blizn. Z kolei najgroźniejszy dla zdrowia i życia poszkodowanego jest stopień 4, który obejmuje rozległe zniszczenia oparzonych części ciała i stawia osobę oparzoną w konieczności poddania się zabiegom chirurgicznym. Skupmy się jednak na 2 stopniu oparzeń, który często bywa przez nas mylony z 1 stopniem. Co niestety jest niezwykle groźne, ponieważ deprecjonowanie dolegliwości i samodzielne próby wygojenia rany mogą odbić się na naszym zdrowiu fizycznym oraz estetyce wyglądu. Szczególnie w przypadku dzieci, pomylenie stopni oparzenia i nawet nieumyślne zignorowanie problemu może prowadzić do przykrych konsekwencji. Zatem jak rozpoznać oparzenie 2 stopnia? Kiedy na skórze naszego dziecka zaobserwujemy żywoczerwone plamy a z czasem także pęcherze mamy do czynienia właśnie z drugim stopniem. Rana tego typu jest bardzo bolesna, ponieważ zniszczeniu ulega nie tylko warstwa naskórka, ale też warstwa skóry właściwej. W wyjątkowo głębokich oparzeniach drugiego stopnia, zamiast pęcherzy możemy zaobserwować martwicę skóry, czyli szaro-ceglaste plamy, w groźniejszych przypadkach wpadające w czerń. Jaką zareagować w przypadku oparzenia 2 stopnia? Pierwsza pomoc w przypadku oparzenia u dzieci zależy od jego rodzaju. Najczęściej spotykanym rodzajem oparzeń są tzw. oparzenia termiczne, które powstają wskutek ekspozycji skóry na zbyt wysoką temperaturę. Może do nich dojść tak właściwie w każdym miejscu, w tym również w domu i szkole. W sytuacji, gdy oparzymy się my albo dziecko najważniejsze jest zachowanie spokoju i podjęcie natychmiastowej reakcji. W pierwszej kolejności powinniśmy w miarę możliwości usunąć z oparzonego miejsca odzież oraz biżuterię. Jeżeli w wyniku oparzenia materiał przykleił się do powierzchni skóry, należy go tam pozostawić. Następnie przez około 15 minut schładzamy oparzone miejsce chłodną, bieżącą wodą i zabezpieczamy je sterylnym opatrunkiem. Pamiętajmy, że im szybciej rozpoczniemy chłodzenie, tym będzie ono skuteczniejsze. Nie powinniśmy stosować domowych sposobów, takich jak nakładanie masła, białka jajka czy tłuszczu, ponieważ mogą one spowodować zakażenie, a nie wyleczenie. Unikajmy także dotykania oparzenia i przebijania pęcherzy, które mogą pojawić się na skórze. Oparzenia chemiczne należy traktować letnią wodą, a następnie jałowym opatrunkiem. Z kolei przy oparzeniach słonecznych, inaczej radiacyjnych musimy schłodzić skórę zimną wodą i zastosować na niej preparaty łagodzące, zawierające pantenol lub alantoinę. Jeżeli rana oparzeniowa jest niebezpiecznie rozległa, głęboka lub bolesna jak najszybciej kontaktujemy się z lekarzem. Tak samo postępujemy, kiedy u oparzonego występują dolegliwości takie jak gorączka, bóle i zawroty głowy oraz dreszcze. Przy niektórych rodzajach oparzeń niezbędne jest wezwanie pogotowia ratunkowego i hospitalizacja. Zaliczamy do nich wszelkie poparzenia elektryczne, oparzenia popromienne, a także oparzenia chemiczne i wszystkie rodzaje oparzeń, jeśli występują w okolicy twarzy, szyi, krocza oraz klatki piersiowej. Możliwe powikłania oparzeń 2 stopnia Najczęstszym powikłaniem oparzeń drugiego stopnia, zarówno u dorosłych, jak i dzieci, jest pojawianie się blizn. Nie każde oparzenie powoduje blizny, ale jeśli zauważymy, że u nas lub naszego dziecka rozwija się blizna, warto zareagować szybko, aby zminimalizować jej widoczność. Niewłaściwie zagojone rany mogą prowadzić do powstania tzw. blizn keloidowych (bliznowców), które są twarde, wypukłe i większe niż pierwotne miejsce urazu. Początkowo są zaczerwienione, ale z czasem ich kolor się neutralizuje, jednak blizna nadal pozostaje widoczna. Istnieje wiele metod leczenia blizn, w tym chirurgiczne wycinanie, laseroterapia, dermabrazja i presoterapia (leczenie uciskowe). Najlepiej zapobiegać bliznom, stosując na skórę odpowiednie maści, kremy i plastry silikonowe jak najszybciej po oparzeniu. Najlepsze efekty daje pielęgnacja poparzenia wsparta konsultacją z lekarzem. U dzieci szczególnie skuteczne są zabiegi laserowe, które są szybkie i bezbolesne. Pamiętajmy, że najważniejsze jest zadbanie o ranę jeszcze przed jej całkowitym wygojeniem. Jak odpowiednio zapobiegać oparzeniom 2 stopnia u dzieci? Aby chronić dziecko przed oparzeniami, należy zabezpieczyć miejsca, w których najczęściej może dojść do wypadków związanych z wysoką temperaturą. W miejscach kontaktu z wrzątkiem, parą, rozgrzanymi garnkami, czajnikami czy żelazkami, warto zachować ostrożność, na przykład nie zostawiać gorących przedmiotów w zasięgu dziecka. Należy też przechowywać chemikalia w zamknięciu, poza jego zasięgiem. Najważniejsze jest jednak nauczenie dziecka zasad bezpieczeństwa i rozpoznawania zagrożeń. Oprócz edukacji warto także rozważyć ubezpieczenie NNW, które zapewnia wsparcie finansowe w przypadku wypadku, takiego jak oparzenie. Ubezpieczenie NNW pokrywa koszty leczenia i rehabilitacji w przypadku trwałego uszkodzenia ciała. Nawet przy najwyższych środkach ostrożności nie zawsze można w pełni zapobiec wypadkom, dlatego takie zabezpieczenie może być bardzo pomocne.
Młodzież i szkoła , Zdrowie i OC w życiu

Zabawa i dyscyplina: sporty walki idealne dla Twojego dziecka

Dyscyplina i wzmocnienie fizyczne to tylko niektóre zalety sportów walki dla dzieci w każdym wieku. Lista pozytywnych stron tej aktywności jest obszerna, a jeśli dodać do niej dobrą zabawę podczas ćwiczeń, może okazać się dobrym wyborem dla najmłodszych. Dowiedz się więcej na temat głównych sportów walki i powodów, dla których są one tak korzystne dla rozwoju Twojego dziecka.   Popularne sporty walki dla dzieci Wśród najpopularniejszych tego rodzaju aktywności sportowych znajdują się karate, judo, taekwondo, brazylijskie jiu-jitsu oraz boks. 🥋 Karate: zalety i możliwości rozwoju Karate to sztuka walki wywodząca się z Okinawy w Japonii, znana z ruchów ataku i obrony. Chociaż wiąże się to z uderzaniem, jest praktykowane z zachowaniem kontroli i szacunku do przeciwnika. Karate pomaga poprawić koncentrację, koordynację ruchową i równowagę emocjonalną u dzieci. 🥋 Taekwondo: dyscyplina i technika Ten sport pochodzi z Korei i wykorzystuje uderzenia stopami i nogami oraz typowe ruchy obronne. Oprócz specjalnej techniki walki, taekwondo ma szereg założeń, których muszą przestrzegać jego praktykujący. Kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo i szacunek dla kolegów. Jako sport kształtuje dyscyplinę i zapewnia dziecku dobry rozwój fizyczny poprzez zwiększenie elastyczności i siły mięśni oraz wytrzymałości sercowo-naczyniowej. 🥋 Judo: korzyści fizyczne i psychiczne Logika tej sztuki walki wywodzącej się z Japonii jest nieco inna. Zamiast używać rąk lub nóg do ataku i obrony, celem judo jest doprowadzenie do upadku przeciwnika ruchami wykonywanymi całym ciałem. Jest to doskonały wybór dla małych dzieci, gdyż nie wiąże się z traumatycznymi uderzeniami, a kładzie nacisk na kontrolę równowagi ciała. Ponadto judo kształtuje umiejętność opracowywania strategii oraz uczy dyscypliny, czyli wartości niezbędnych do życia w społeczeństwie. 🥋 Brazylijskie jiu-jitsu: nauka samoobrony i techniki Ten sport walki kładzie nacisk na walkę w parterze. Pozwala małej, słabej osobie pokonać i zdominować jednego lub kilku większych, silniejszych przeciwników, wykorzystując szeroką gamę technik unieruchomienia, obaleni i dźwigni. Ta praktyka uczy nie tylko techniki walki i samoobrony w obliczu ataku, ale także kształtuje w małym człowieku poczucie szacunku, dyscypliny, pewności siebie oraz radzenia sobie z porażkami i zwycięstwami. 🥋 Boks: poprawa kondycji i koordynacji Boks to sport składający się z różnorodnych ciosów, technik i strategii, stanowiący ciągłe wyzwanie dla dzieci. Nauczenie się tego jest kwestią czasu i wysiłku. Jego praktyka oznacza poprawę wytrzymałości fizycznej, koordynacji ruchowej oraz samokontroli. Zajęcia z boksu uczą również szacunku do innych i pokonywania własnych słabości.   Korzyści płynące z uprawiania sportów walki Uprawianie sportów walki przez dzieci może przynieść niezliczone korzyści. Oprócz nauczania technik samoobrony, sztuki walki mogą pomóc w rozwoju fizycznym, umysłowym i emocjonalnym dzieci. Rozwój fizyczny: siła, wytrzymałość, koordynacja Sporty walki oferują przyjemny i skuteczny sposób ćwiczenia ciała: rozwijają siłę fizyczną; wzmacniają odporność i wytrzymałość; poprawiają elastyczność mięśni; kształtują równowagę i koordynację ruchową. Każda tego rodzaju aktywność fizyczna promuje aktywne i zdrowe życie wśród najmłodszych. Rozwój psychiczny: pewność siebie, dyscyplina, koncentracja W miarę postępów w praktyce sportów walki dzieci zdobywają nowe umiejętności i osiągają osobiste cele. Ten proces przezwyciężania własnych słabości w znaczący sposób przyczynia się do wzrostu pewności siebie i poczucia własnej wartości. Poza tym dzieci uczą się przestrzegać zasad, szanować swoich instruktorów i rówieśników oraz zachowywać spokój i koncentrację w każdej sytuacji. 💡 Przeczytaj także: Ubezpieczenie dzieci na obozy sportowe – dlaczego warto na nie postawić? Co trzeba o nim wiedzieć?   Ubezpieczenie NNW dla dziecka uprawiającego sporty walki Dzieci uprawiające sporty walki, a zwłaszcza te, które dopiero rozpoczynają tę przygodę, niestety są narażone na kontuzje. Dlatego warto zadbać o ubezpieczenie NNW dziecka (ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków). Jest to indywidualna ochrona finansowa Twojej pociechy, gdy np. ulegnie wypadkowi podczas treningu. Wówczas niektóre firmy ubezpieczeniowe wypłacają odszkodowanie. Przed zawarciem polisy warto zapoznać się ze szczegółami oferty i zapisami umowy u konkretnego ubezpieczyciela, by sprawdzić, czy wybrana sztuka walki jest włączona, czy wyłączona z ochrony ubezpieczeniowej. Dodatkowe ubezpieczenie dla dziecka to większy spokój dla rodziców, zabezpieczenie finansowe i pewność, że Twoja pociecha podlega ochronie w razie nieszczęśliwego wypadku.   Jak wybrać odpowiedni sport walki dla dziecka? Uprawianie sportów walki może zapewnić dzieciom szereg korzyści, ale ważne, aby wybór rodzaju dyscypliny był dokonany rozważnie, biorąc pod uwagę wiek i poziom rozwoju dziecka. Pamiętaj, że zabawa powinna być najważniejsza. Pozwól maluchowi wyrazić swoją opinię i wybrać zajęcia, na które chce chodzić, i zachęcaj go do wykonywania ćwiczeń zgodnie z jego zainteresowaniami i predyspozycjami. Sprawdź, od jakiego wieku szkoła przyjmuje dzieci na zajęcia danej dyscypliny. Po wybraniu jednego z rodzajów sztuk walki istotny jest wybór odpowiedniej szkoły. Możesz umówić dziecko na próbny trening, by podczas zajęć trener ocenił jego możliwości, a ono samo skonfrontowało chęci ze swoimi zainteresowaniami. Warto też wcześniej odwiedzić pediatrę, aby mógł ocenić stan fizyczny dziecka i wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do uprawiania tego typu aktywności. Sporty walki dla dzieci to tylko jeden ze sposobów dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne najmłodszych w nieco zabawny, ale bardzo rozwojowy sposób.
Młodzież i szkoła , Zdrowie i OC w życiu
Ikona dostępności
Aa+
Aa-
Ikona kontrastu