Komunikacja i motoryzacja

Likwidacja szkody z OC sprawcy – jak powinna przebiegać według KNF?

Uczestnictwo w wypadku lub kolizji drogowej należy do najbardziej stresujących sytuacji w jakich może się znaleźć kierowca. Co gorsza, konsekwencje tego zdarzenia mogą być niezwykle dotkliwe i dotyczyć zarówno szkód na zdrowiu, życiu, jak i majątku kierującego pojazdem. W tym ostatnim przypadku, jeżeli uczestnik kolizji nie jest jednocześnie jej sprawcą, może liczyć na pomoc z polisy kierowcy, który doprowadził do zdarzenia. Jak zatem przebiega likwidacja szkody z OC sprawcy zgodnie z wytycznymi KNF? Likwidacja szkody z OC sprawcy - kiedy i w jaki sposób? Poszkodowany w wypadku drogowym ma stosunkowo dużo czasu na zgłoszenie szkody do likwidacji z OC sprawcy. Ustawodawca przewidział bowiem, że właściciel pojazdu powinien skorzystać z tego przysługującego mu prawa w ciągu 3 lat od momentu, w którym dowiedział się o powstałej szkodzie i nie później niż 10 lat od zaistnienia zdarzenia drogowego. Wyjątek stanowią tu szkody powstałe na skutek przestępstwa. Eksperci zgodnie twierdzą jednak, że likwidacja szkody powinna nastąpić w możliwie najkrótszym czasie od momentu wypadku. Wynika to przede wszystkim z kwestii bezpieczeństwa użytkowania uszkodzonego pojazdu. Likwidacja szkody z OC sprawcy to dla ubezpieczyciela standardowa procedura, wobec której ma on wypracowane zasady działania. Większość towarzystw ubezpieczeniowych udostępnia kilka sposobów na zgłoszenie szkody, tak aby poszkodowany miał szansę wybrać dogodną dla siebie formę. Zazwyczaj można w tym celu skorzystać z obsługi mailowej, telefonicznej, wysłać list polecony lub osobiście pojawić się w oddziale ubezpieczyciela. Jakie obowiązki ma ubezpieczyciel wg wytycznych KNF? Nie tylko sposób zgłoszenia szkody, ale także samo rozpatrywanie wniosku o wypłatę odszkodowania podlega określonym procedurom, a przede wszystkim 21 wytycznym opracowanym w 2015 roku przez Komisję Nadzoru Finansowego, do których musi stosować się każdy ubezpieczyciel. W tym artykule omówimy te dyrektywy, które w szczególności dotyczą dobrego interesu poszkodowanego ubiegającego się o likwidację szkody z OC sprawcy, a więc te skupiające się na sposobie prowadzenia postępowania likwidacyjnego oraz na ustalaniu wysokości świadczenia. Wytyczna 10 KNF mówi o tym, że ubezpieczyciel powinien wykorzystać wszystkie dostępne mu środki celem zlikwidowania szkody w jak najkrótszym czasie. Oznacza to, że nawet jeśli w sprawie poszkodowanego toczy się proces sądowy, ubezpieczyciel powinien w miarę swoich możliwości przeprowadzać sukcesywnie kolejne etapy postępowania likwidacyjnego. Jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe ma taką możliwość, a poszkodowany nie uczynił tego wcześniej, może wystąpić o niezbędne dokumenty do policji lub innych, istotnych w sprawie służb. Zasady likwidacji szkód muszą respektować terminy wyznaczone przez ustawodawcę. Sposób likwidacji szkód i amortyzacja kosztów Likwidacja szkody z OC sprawcy może zostać przeprowadzona na dwa sposoby - bezgotówkowo (serwisowo) lub kosztorysowo. W pierwszym przypadku, ubezpieczyciel rozlicza się bezpośrednio z serwisem dokonującym naprawy auta, natomiast w drugim wypłaca poszkodowanemu odszkodowanie na podstawie wykonanego kosztorysu niezbędnych do przeprowadzenia napraw. Wytyczna 15 KNF mówi o tym, że bez względu na sposób likwidacji szkód, ubezpieczyciel ma obowiązek przyjęcia w obu przypadkach identycznych kryteriów dla wyceny części i robocizny. Sporządzony kosztorys musi zagwarantować przywrócenie pojazdu do stanu sprzed wypadku. Jeżeli poszkodowany poprosi o wskazanie serwisu, który wykona niezbędne naprawy w kwocie oszacowanej przez ubezpieczyciela, przydatna może się okazać ustanowiona przez instytucję sieć naprawcza. Poszkodowani, chcący skorzystać z likwidacji szkody z OC sprawcy, jeszcze kilka lat temu mogli spotkać się z tak zwaną amortyzacją kosztów dokonywaną przez ubezpieczyciela. Towarzystwa argumentowały takie działania przyjętym założeniem, że jeżeli w toku likwidacji szkód, w pojeździe poszkodowanego zostanie wymieniona część, która wykazywała niewielki stopień zużycia, to wartość handlowa pojazdu zostanie podniesiona.  Wytyczna 16 KNF znosi możliwość stosowania amortyzacji kosztów i dotyczy to wszystkich części uszkodzonego samochodu. Szkoda częściowa, całkowita i utrata wartości handlowej pojazdu  Celem ujednolicenia kryteriów przyjmowanych dla wyceny szkody częściowej lub przypuszczenia wystąpienia szkody całkowitej pojazdu, KNF wydała wytyczną 19. Wskazuje ona zalecenie przyjęcia identycznych kryteriów dla kwalifikowania stopnia szkody. Dodatkowo, ubezpieczyciel powinien pomóc poszkodowanemu w zagospodarowaniu wraku pojazdu, w przypadku stwierdzenia szkody całkowitej. Wytyczna 21 KNF wskazuje natomiast na powinność ubezpieczyciela w kwestii informowania poszkodowanego o możliwości starania się o rekompensatę, w przypadku utraty wartości handlowej pojazdu. Nawet jeżeli samochód zostanie przywrócony do stanu sprzed wypadku, to jego cena rynkowa spadnie przez obowiązek wykazania potencjalnemu kupującemu, że pojazd brał udział w kolizji. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z możliwości ubiegania się o takie odszkodowanie i stąd zalecenie dla ubezpieczyciela, dotyczące uwzględnienia w ustalaniu wysokości świadczenia, utraty wartości handlowej pojazdu. O czym musi pamiętać zgłaszający likwidację szkody z OC sprawcy? W postępowaniu likwidacyjnym, nie tylko ubezpieczyciel powinien zastosować się do określonych wytycznych. Zanim poszkodowany zdecyduje się na złożenie formularza zgłoszenia szkody warto, aby przejrzał sekcję dokumenty do pobrania oraz zapoznał się z ogólnymi zasadami likwidacji szkód z OC sprawcy. Oczywiście, poszkodowany nie musi wiedzieć w tej kwestii wszystkiego i może oczekiwać poinstruowania przez doradców ubezpieczyciela. Nabycie podstawowego rozeznania w swojej sprawie, stanowi jednak zazwyczaj czynnik znacznie przyspieszający całą procedurę. Podobne założenie warto przyjąć w przypadku konieczności dostarczenia ubezpieczycielowi niezbędnych protokołów z policji lub innych służb zaangażowanych w zdarzenie drogowe. Wspominaliśmy o tym wcześniej, że jedna z wytycznych KNF nakłada na ubezpieczyciela powinność pozyskania takich dokumentów jeżeli poszkodowany nie zrobił tego wcześniej. Jeżeli inicjatywa wyjdzie jednak od osoby zgłaszającej szkodę, czas procedowania wniosku również ulegnie skróceniu. Postępowanie likwidacyjne - jak rozwiązywać sytuacje sporne? Warto pamiętać, że w przypadku wystąpienia jakichkolwiek niejasności, czy poczucia krzywdy w związku z decyzjami ubezpieczyciela, warto skorzystać z opcji mediacji i polubownego rozstrzygania sporów. Wiele towarzystw, w tym także TUZ, zdecydowanie preferuje tę drogę rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Postępowania mediacyjne prowadzone są przy udziale wybranego przez obie strony mediatora i odbywają się w Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego, która niedawno nagrodziła TUZ za skuteczne i efektywne mediacje.
Komunikacja i motoryzacja , Prawo i przepisy

Co to jest ubezpieczenie minicasco (AC MINI)?

Dla wielu użytkowników dróg, samochód stanowi bardzo dużą wartość, zarówno w wymiarze finansowym, jak i użytkowym. Nic więc dziwnego, że niektórzy posiadacze pojazdów decydują się na ich dodatkowe ubezpieczenie, na przykład za pośrednictwem Autocasco. Co jednak w sytuacji, w której właściciel samochodu chciałby objąć go ochroną jedynie na okoliczność wystąpienia wybranych przez niego grup ryzyka? Wówczas najlepszym produktem może okazać się ubezpieczenie minicasco czyli inaczej AC MINI. Czym jest i co obejmuje ubezpieczenie minicasco? Ubezpieczenie minicasco, nazywane również AC MINI bądź MINI AC to oferta ochrony tożsama w zasadach działania z ubezpieczeniem Autocasco (AC), ale obowiązująca w ograniczonym zakresie. Minicasco to dodatkowe, a więc niewymagane ustawowo ubezpieczenie samochodu, które gwarantuje finansowe wsparcie w momencie utraty lub uszkodzenia pojazdu, celem zakupu nowego lub przywrócenia stanu sprzed powstania szkody. Jaki zakres ochrony zapewnia ubezpieczenie minicasco? Produkt ten powstał przede wszystkim z myślą o tych sytuacjach, które generują dla właściciela pojazdu największe straty finansowe, a więc: kradzież całkowita samochodu, uszkodzenia powstałe na skutek działania żywiołów, takich jak pożar (z wyłączeniem podpalenia), powódź, huragan, lawina, grad, deszcz nawalny, osuwanie lub zapadanie się ziemi, trzęsienie ziemi, uderzenia pioruna, uszkodzenia powstałe na skutek nagłego zderzenia pojazdu ze zwierzęciem znajdującym się na drodze. Przy wyborze wariantu dodatkowego ubezpieczenia samochodu, warto wiedzieć, co może być przedmiotem takiej ochrony. W przypadku minicasco są to pojazdy osobowe lub ciężarowe (DMC do 3,5 tony) wraz z ich wyposażeniem podstawowym. Pojazd, którego ma dotyczyć polisa musi być zarejestrowany na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, mieć nie więcej niż 15 lat, a jego wartość rynkowa w dniu zawarcia umowy ubezpieczeniowej nie może być niższa niż 5 000 zł i nie wyższa niż 30 000 zł. Dla kogo ubezpieczenie AC MINI? Wspominaliśmy już o tym, że ubezpieczenie minicasco często znajduje zastosowanie w sytuacjach, które powodują największe straty finansowe dla posiadaczy pojazdów. Pomijamy tu oczywiście szkody powstałe na skutek spowodowania wypadku komunikacyjnego. W tym przypadku pomocne będzie jedynie pełne ubezpieczenie AC, gdyż z obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy mogą skorzystać jedynie ofiary wypadku, a nie kierowcy, z których winy do niego doszło. Dla kogo w szczególności zaprojektowano więc ubezpieczenie AC MINI? Przede wszystkim dla właścicieli pojazdów którzy: nie chcą bądź nie mogą sobie pozwolić na pełne ubezpieczenie Autocasco i nie posiadają jeszcze zniżek, które mogłyby zapobiec konieczności opłacania ubezpieczenia w pełnym wymiarze, parkują swój samochód “pod chmurką”, co rodzi zagrożenie powstania szkód wskutek działania sił natury, są zmuszeni parkować pojazd w miejscach, w których może on łatwo paść łupem złodziei, posiadają starsze auto i nie zależy im na naprawie takich szkód, jak zarysowania czy wgniecenia. Choć oferta ochrony AC MINI jest rzeczywiście okrojona w odniesieniu do pełnego ubezpieczenia Autocasco, to z pewnością wskazane wyżej okoliczności będą dotyczyły sporej grupy kierowców i doskonale wpiszą się w ich potrzeby. Zalety oferty ubezpieczenia minicasco Wielu właścicieli pojazdów, którzy stoją przed wyborem optymalnego dla nich zakresu ochrony ubezpieczeniowej, stara się dokonać bilansu zalet i wad każdej rozpatrywanej przez nich oferty. W przypadku ubezpieczenia minicasco, właściwie jedyną wadą jest okrojony względem pełnego Autocasco zakres ochrony oraz zwykle brak naliczana zniżek z tytułu korzystania z AC. Do niewątpliwych zalet ubezpieczenia AC MINI można natomiast zaliczyć: zdecydowanie niższe ceny niż w przypadku ochrony Autocasco, TUZ oferuje trzy warianty AC MINI do wyboru, możliwość ubezpieczenia nawet kilkunastoletniego pojazdu (do 15 lat), możliwość wykupienia w TUZ dodatkowej ochrony Auto Assistance na wypadek zatrzaśnięcia kluczyków w aucie. Ile kosztuje ubezpieczenie MINI AC? Choć ubezpieczenie minicasco jest zdecydowanie tańsze niż pełen zakres ochrony AC, to do wyliczenia kosztów, jakie w jego ramach będzie ponosił ubezpieczony właściciel pojazdu, nadal potrzebnych jest określenie kilku zmiennych: wartość rynkowa, wiek oraz marka pojazdu, wiek kierowcy i jego doświadczenie w prowadzeniu pojazdów, posiadane do tej pory polisy przez właściciela pojazdu. Dodatkowo, ważny jest oczywiście zakres ochrony oferowany przez ubezpieczyciela. TUZ w ramach produktu AC MINI przygotował dla swoich Klientów trzy warianty: ochrona w przypadku szkód spowodowanych przez żywioły, ochrona w przypadku kradzieży całkowitej pojazdu, ochrona w przypadku szkód spowodowanych przez żywioły oraz w przypadku kradzieży całkowitej pojazdu. Ustalenie standardowej ceny minicasco dla wszystkich właścicieli pojazdów jest jak widać niemożliwe, a każdy przypadek wymaga indywidualnego rozpatrzenia. Celem uzyskania informacji dotyczących wyceny składki ubezpieczeniowej AC MINI, warto skontaktować się bezpośrednio z doradcami TUZ: https://tuz.pl/kontakt/.
Komunikacja i motoryzacja , Słowniczek ubezpieczeniowy
Ikona dostępności
Aa+
Aa-
Ikona kontrastu