22.04.2025
Według raportu Biura Ruchu Drogowego KGP w całym 2024 roku motocykliści uczestniczyli w 2 447 wypadkach drogowych i aż 216 z nich poniosło śmierć. Planujesz sezon na dwóch kołach? Zadbaj o swoje bezpieczeństwo zanim wyruszysz w trasę! Sprawdź, jakiego wyposażenia motocykla i motocyklisty wymagają przepisy. Kask ochronny, rękawice, trójkąt. kamizelka odblaskowa czy apteczka – niektóre elementy należą do obowiązkowego wyposażenia, ale warto mieć je na pokładzie.
Szczegółową listę elementów, w które powinien być wyposażony każdy motocykl dopuszczony do ruchu, reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. Do najważniejszych należą:
Ponadto jednoślad musi być wyposażony w czytelną tablicę rejestracyjną oraz prędkościomierz.
Nie ma natomiast odgórnego wymogu, aby motocyklista zabierał ze sobą gaśnicę czy trójkąt ostrzegawczy – tak jak wymaga się tego od kierowców samochodów osobowych. Warto jednak postawić na elementy dodatkowego wyposażenia, które w sytuacji awarii czy wypadku mogą okazać się bardzo przydatne.
Jedyne obowiązkowe wyposażenie motocyklisty w Polsce to aktualnie kask ochronny. Mówi o tym wyraźnie art. 40 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Co istotne, kask ten musi mieć odpowiednią homologację. To potwierdzenie, że dany model przeszedł testy bezpieczeństwa – pod kątem konstrukcji oraz ochrony użytkownika. Na terenie Polski i Europy honorowany jest certyfikat ECE R22-05.
Kask musi być zapięty i dopasowany do głowy motocyklisty. Za brak tego zabezpieczenia motocyklista może zostać ukarany mandatem. W 2025 roku kara ta wynosi 100 zł. Dodatkowo kierowca motocykla otrzyma na swoje konto 2 punkty karne. Takie same konsekwencje poniesie pasażer, który zdecyduje się na jazdę motocyklem bez kasku.
Warto zwiększyć swoje bezpieczeństwo na drodze, zaopatrując się w nieobowiązkowe wyposażenie motocykla. Mowa tutaj zarówno o akcesoriach przydatnych przy awarii maszyny, ale także garderobie kierowcy, która skutecznie ochroni go przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi.
Motocykliści to grupa użytkowników dróg narażona na poważne wypadki i uszkodzenia ciała znacznie bardziej niż kierowcy samochodów. Nawet poślizg, pozornie niegroźna stłuczka czy kolizja może zakończyć się poważnym urazem. Profesjonalny strój motocyklowy stanowi wówczas zwiększoną barierę ochronną.
Warto zainwestować w:
Jazda na motocyklu będzie znacznie bezpieczniejsza w kamizelce odblaskowej. Choć motocykliści nie mają obowiązku jej noszenia, zwiększają w ten sposób swoją widoczność na drodze.
Powiedzieliśmy już o wymaganiach technicznych każdego motocykla dopuszczonego do ruchu drogowego. Pamiętając o swoim bezpieczeństwie i komforcie jazdy, warto dodatkowo zainwestować w kilka dodatkowych akcesoriów. Należy do nich m.in. apteczka pierwszej pomocy wyposażona w:
Choć nie ma takiego obowiązku, warto zabrać także gaśnicę oraz trójkąt ostrzegawczy. Dzięki gaśnicy szybko opanujesz ewentualny pożar, a trójkąt sprawi, że w razie konieczności awaryjnego parkowania na poboczu będziesz widoczny z daleka dla innych kierowców.
Dzięki Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym, którą podpisali przedstawiciele większości krajów na świecie, nie musisz przejmować się przepisami dotyczącymi wyposażenia pojazdów zarejestrowanych w innych krajach. Wystarczy, że zadbasz o to, czego od motocyklisty wymaga się w Polsce.
Co ciekawe, jeśli maszyna jest zarejestrowana w kraju takim jak np. Czechy, Austria czy Włochy, obowiązkowym elementem wyposażenia motocyklisty są kamizelka odblaskowa czy apteczka. Przepisy są tam zatem znacznie bardziej surowe niż w Polsce.
Przed zagraniczną podróżą kierujący motocyklem powinien wyrobić sobie kartę EKUZ (Europejskiego Ubezpieczenia Zdrowotnego). Karta pozwala uzyskać refundację za podstawową opiekę medyczną w krajach europejskich, a także Islandii, Szwajcarii, Lichtensteinie oraz Norwegii. Jeśli jednak zależy Ci na kompleksowej ochronie zdrowia poza granicami kraju, pomyśl o dodatkowym ubezpieczeniu turystycznym.
Każdy właściciel motocykla zarejestrowanego w Polsce musi wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC. To polisa wymagana przy użytkowaniu każdego pojazdu mechanicznego, która chroni osoby trzecie przed skutkami działań ubezpieczonego.
W 2024 roku motocykliści byli sprawcami 942 wypadków drogowych, w których zginęło 156 osób. To o 195 takich zdarzeń więcej względem roku 2023, więc wzrost jest wyraźnie zauważalny. Nie bez powodu obowiązek posiadania OC jest wymagany przez polskie prawo i kontrolowany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który za brak OC może nałożyć na kierowcę wysoką grzywnę. Ta sama zasada obowiązuje zresztą także wtedy, gdy kupujesz ubezpieczenie OC samochodu.
W 2025 roku w przypadku braku OC motocyklista zapłaci odpowiednio:
Zakres obowiązkowego ubezpieczenia motocykla reguluje Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Jest on zawsze taki sam i nie zmienia się w zależności od ceny czy towarzystwa, w którym zdecydujesz się wykupić polisę. Właśnie dlatego przy zakupie OC motocykla warto sugerować się przede wszystkim wysokością składki.
Zupełnie inaczej wygląda sprawa, jeśli zechcesz rozszerzyć ochronę o ubezpieczenie AC motocykla. Zyskasz wsparcie w przypadku uszkodzenia pojazdu czy jego kradzieży, ale tutaj zakres polisy będzie ściśle związany z jej ceną – im będzie większy, tym wyższą składkę zapłacisz.
Pamiętaj, że odpowiednie wyposażenia motocykla to nie tylko wymóg prawny, ale również kwestia Twojego bezpieczeństwa. Nawet jeśli przepisy nie nakładają obowiązku posiadania niektórych elementów wyposażenia, warto zainwestować w ich zakup, aby w trasie czuć się pewnie i swobodnie, a przede wszystkim bezpiecznie.
źródła: “Wypadki drogowe w 2024 roku”, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji