Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak skomplikowaną maszyną jest samochód. Składa się z szeregu niezwykle precyzyjnie wykonanych części, które są w stanie wprawiać w ruch i zatrzymywać ważący ponad tonę pojazd. Trzeba mieć jednak na uwadze, że pewne z tych części z czasem się zużywają, a to już wymaga interwencji kierowcy, aby je wymienił. Szczególnie istotne dla bezpiecznego poruszania się autem są oczywiście klocki hamulcowe.
Chcąc zrozumieć, jak wielkie znaczenie mają klocki hamulcowe, a także, jaka powinna być częstotliwość ich wymiany, warto najpierw poznać zasadę działania całego układu hamulcowego, a przede wszystkim klocków. Klocki hamulcowe to element cierny, który umieszczony jest w zacisku hamulcowym w pozycji nieruchomej. W momencie naciśnięcia pedału hamulca wzrasta ciśnienie płynu hamulcowego, który napierając na tłoczek, powoduje dociśnięcie szczęk z klockami do tarczy hamulcowej. Zadaniem klocków jest odebranie energii z toczącego się koła i wytrącenie jej poprzez emitowanie energii cieplnej. Efektem tego procesu jest stopniowe ścieranie się klocków.
Klocki hamulcowe to tzw. element eksploatacyjny, który z założenia co jakiś czas należy wymienić na nowy. Jeśli chcemy bezpiecznie poruszać się samochodem, nasze klocki, a więc i cały układ hamulcowy muszą być w doskonałej formie. Co ciekawe, niesprawne klocki hamulcowe mogą wiązać się z wieloma problemami związanymi np. z ubezpieczeniem. Przykładowo, w razie wypadku ubezpieczenie OC może nie zadziałać, jeśli stwierdzony zostanie zły stan techniczny pojazdu. A za taki właśnie uważa się sytuację, gdy samochód ma niesprawny układ hamulcowy.
Jak często powinna być przeprowadzana wymiana klocków hamulcowych? Rzecz jasna zależy to od wielu czynników — na częstotliwość wymian wpływać może styl jazdy, moc silnika, ale też rodzaj pokonywanych tras. Trzeba mieć świadomość, że kierowca podróżujący głównie na trasach szybkiego ruchu i nieużywający zbyt intensywnie hamulca będzie mógł wymieniać klocki hamulcowe nieco rzadziej niż inny kierowca, który jeździ tylko po mieście i każdego dnia dziesiątki, jak nie setki razy naciska pedał hamulca. Co ciekawe, na termin wymiany klocków mogą mieć wpływ także pewne zmiany przeprowadzane w samochodzie. Doskonałym przykładem może być często praktykowana wymiana silnika, która w znaczący sposób podnosi moc, a więc i osiągane przez auto prędkości. W takim wypadku konieczne jest zastosowanie lepszych elementów układu hamulcowego, które oczywiście trzeba częściej wymieniać.
Skoro wiemy już, jakie czynniki wpływają na częstotliwość kontroli hamulców, trzeba się teraz dowiedzieć, jak często powinna być przeprowadzana wymiana klocków hamulcowych. Przyjmuje się, że klocki najlepiej wymieniać co około 30-40 tysięcy przejechanych kilometrów lub co 2-3 lata. Trzymanie się tych terminów gwarantuje, że układ hamulcowy zawsze będzie w idealnym stanie.
Trzeba mieć świadomość, że podane powyżej terminy wymiany klocków hamulcowych są jedynie orientacyjne i w pewnych przypadkach konieczne może być dokonanie takiej wymiany o wiele szybciej. Żeby móc poprawnie określić, kiedy jest odpowiednia chwila, koniecznie trzeba poznać typowe objawy zużycia klocków hamulcowych. Jak się bowiem okazuje, każdy kierowca po zachowaniu auta, a także wydawanych przez niego odgłosach powinien móc trafnie zdiagnozować problem i wskazać, w jakim momencie klocki nadawać się będą do wymiany.
Zdecydowanie najbardziej typowym objawem zużycia klocków jest zauważalnie malejąca siła hamowania auta. Często również obserwuje się ściąganie pojazdu podczas hamowania, co jest oznaką większego zużycia klocków z jednej strony auta. Dodatkowo kierowca może wyczuwać podczas hamowania wibracje, z układu hamulcowego wydobywać się może pisk, a nawet zgrzyt. Wytrawni kierowcy będą w stanie ocenić stopień zużycia klocków, po prostu na nie patrząc. W nowoczesnych samochodach moment wymiany klocków hamulcowych wskaże samo auto, które na desce rozdzielczej wyświetli stosowną ikonkę.
Klocki hamulcowe mają kolosalne znaczenie dla bezpieczeństwa poruszania się samochodem, a bez nich jazda nim była by po prostu niemożliwa. Paradoksalnie jednak wymiana klocków hamulcowych jest o wiele prostsza, niż się wydaje, a stopień trudności zupełnie nie przekłada się na istotność tego elementu dla całego pojazdu. Jeśli chcesz wymienić klocki samodzielnie, wystarczy, że wykonasz następujące czynności:
Jak zatem widać, wymiana klocków to dość prosta czynność, którą jest w stanie wykonać niemal każdy. Wystarczy tylko nieco wolnego czasu, kilka podstawowych narzędzi i chęci do ubrudzenia sobie rąk.
Nie da się ukryć, że wymiana klocków hamulcowych to dość prosta czynność, która nie powinna nikomu sprawiać większych trudności. Pamiętać jednak trzeba, że nie każdy ma czas, miejsce lub zwyczajnie ochotę, aby samodzielnie podejmować się takiego zadania. Wielu kierowców po prostu nie ufa swoim umiejętnościom i woli samodzielnie nie naprawiać elementów układu hamulcowego. W takiej sytuacji warto się dowiedzieć, ile może kosztować wymiana klocków hamulcowych w specjalistycznym warsztacie samochodowym.
Na szczęście koszt wymiany tego elementu, a także zakupienie zupełnie nowych klocków nie jest zbyt wysoki. Przyjmuje się, że koszt wymiany wszystkim klocków nie powinien przekroczyć 200 złotych. Cena samych klocków zależy w dużej mierze od ich rodzaju. Proste, przeznaczone do miejskich aut klocki to wydatek mniejszy niż 100 złotych. Klocki sportowe, cechujące się większą wydajnością i skutecznością pracy mogą kosztować nawet kilkaset złotych.
Wymiana klocków hamulcowych nie jest kosztowna ani zbyt częsta, a trwa krótko w porównaniu do innych napraw samochodowych. Mimo to często wypada w najmniej oczekiwanym momencie i może sprawiać problemy. Nic dziwnego, że wielu kierowców zastanawia się, czy można opóźnić wymianę klocków hamulcowych i użytkować je dłużej.
Stosując pewne zasady, technikę jazdy i ogólnie poprawne drogowe zachowania, można zadbać o posiadane klocki i wyraźnie wydłużyć ich żywotność. Przede wszystkim należy unikać niepotrzebnego gwałtownego hamowania. Rzecz jasna w sytuacjach awaryjnych zawsze trzeba hamować z pełną mocą układu hamulcowego, lecz codzienna jazda nie tylko tego nie wymaga, lecz dodatkowo jest to bardzo niezalecane. Dobrym pomysłem będzie także wykorzystywanie silnika do hamowania — pozwoli to oszczędzić klocki, lecz również w znaczący sposób zmniejszy zużycie paliwa.