19.05.2025
Niski poziom oleju silnikowego może prowadzić do kosztownej awarii całej jednostki. Kontrola stanu oleju zajmuje zaledwie kilka minut, nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a może Cię uratować przed poważnymi problemami. Podpowiadamy, jak krok po kroku sprawdzać olej silnikowy i jak się do tego przygotować.
Olej silnikowy to nie tylko „substancja smarująca”. Zapewnia on sprawne działanie jednostki napędowej, zapobiegając zatarciom silnika, przegrzaniu czy korozji jego elementów. Oto najważniejsze funkcje jakie spełnia:
Co się stanie, jeśli bagnet oleju wskaże na zbyt niski poziom? Zatarcie czy przegrzanie silnika doprowadzi najpewniej do kosztownej naprawy, W skrajnych przypadkach wymienia się całą jednostkę silnikową. Z kolei nadmiar oleju może prowadzić do spieniania się go, w wyniku czego jego właściwości smarujące znacznie spadną. Zbyt wysoki poziom oleju w silniku to także droga do uszkodzenia katalizatora czy sondy lambda.
Regularna kontrola poziomu oleju silnika to nawy, który powinien wypracować sobie każdy aktywny kierowca. Olej silnikowy najlepiej sprawdzać średnio co 1000-1500 przejechanych kilometrów. Sprawdzenie jego poziomu można także przeprowadzać po prostu raz w miesiącu, jeśli trasy nie są zbyt długie i intensywne.
Ilość oleju silnikowego, jak wszystkich innych płynów eksploatacyjnych w aucie, warto sprawdzać też przed każdą dłuższą podróżą., zwłaszcza latem, gdy silnik pracuje z dużym obciążeniem.
Aby pomiar oleju był wiarygodny, trzeba zadbać o wcześniejsze przygotowanie pojazdu. Przede wszystkim zaparkuj go na płaskiej powierzchni. Nawet drobne nachylenie może wywołać fałszywy wynik. Co dalej? Wyłącz silnik i odczekaj co najmniej 10 minut – w tym czasie olej zdąży spłynąć z górnych partii silnika do miski olejowej. Jeśli zaczniesz sprawdzać olej zbyt wcześnie, odczyt może być po prostu zafałszowany. Poziom oleju weryfikujemy zawsze na tzw. zimnym silniku.
Zanim zaczniesz badać stan oleju, przygotuj sobie czystą szmatkę albo ręcznik papierowy – przyda się do przetarcia bagnetu. Jeżeli nie chcesz pobrudzić rąk, możesz założyć rękawiczki.
Regularna kontrola poziomu oleju to podstawa troski o sprawność i trwałość silnika. Weryfikacja zajmuje tylko chwilę, a pozwala za to uniknąć kosztownych awarii i zabezpiecza przed negatywnymi skutkami zbyt niskiego poziomu smarowania. Jak poprawnie należy sprawdzić poziom oleju?
Uwaga! Prawidłowy typ oleju to do uzupełnienia to ten, który poleca producent Twojego samochodu. Oleju silnikowego należy dolewać powoli, ostrożnie i wciąż kontrolując jego poziom.
Aby trafnie odczytać poziom oleju z bagnetu, musisz znać oznaczenia, jakie się na nim pojawiają i oczywiście wiedzieć,jak wygląda prawidłowa procedura pomiaru. Po oczyszczeniu wskaźnika i jego ponownym zanurzeniu w przewodzie bagnetu, wynik powinieneś interpretować na podstawie wyraźnej granicy pozostawionej przez olej (nie liczy się tutaj rozmaz). Jeśli odczyt mieści się w górnej części zakresu między „min.” a „max.”, poziom smarowania jest optymalny.
Jeżeli natomiast olej zostawił ślad bliżej oznaczenia „min.” to dla Ciebie sygnał, że płyn ten należy uzupełnić.
Utrzymanie właściwego poziomu oleju w silniku wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Determinuje niezawodność pracy silnika w czasie rzeczywistym. Niedostateczne smarowanie może prowadzić do zwiększonego tarcia między elementami mechanizmu. W efekcie grozi to ich przegrzaniem, zatarciem czy nawet niespodziewaną utratą mocy jednostki w trakcie jazdy – wyobraź sobie taką sytuację na autostradzie czy w trakcie wyprzedzania innego pojazdu.
Zużyty środek smarny jakim jest olej traci swoje właściwości, a tym samym zwiększa ryzyko niestabilnej pracy silnika. W krytycznej sytuacji może się to przełożyć na opóźnioną reakcję pojazdu lub jego unieruchomienie. Nie zaszkodzi wozić ze sobą litrową butelkę oleju silnikowego w bagażniku, ale objawem świadomego zarządzania ryzykiem jest kontrola poziomu oleju w samochodzie jeszcze przed wyruszeniem w trasę.
Jeśli dojdzie do awarii silnika, a ty zechcesz skorzystać ze swojej polisy AC, towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić Ci wypłaty odszkodowania, jeśli uzna, że do kłopotów doszło wskutek rażącego zaniedbania kierowcy. Co można rozumieć pod tym hasłem? Dla ubezpieczycieli to np.:
Warto rozszerzyć swoje ubezpieczenie OC o autocasco, ale ta ostatnia polisa w standardzie nie obejmuje szkód powstałych w wyniku naturalnej eksploatacji czy błędów serwisowych.
Utrzymywanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego to zatem nie tylko techniczny obowiązek kierowcy, ale i kluczowy element prewencji. Może przesądzić o tym, czy w kryzysowej sytuacji uzyskasz oczekiwane wsparcie finansowe.