14.04.2025
Podróżowanie z biurem podróży ma wiele zalet. Przemawia za tym wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy. Zorganizowany wyjazd to wspaniałe rozwiązanie dla każdego, kto chce oddać się całkowicie wypoczynkowi. Przed wybraniem biura podróży warto dokładnie zapoznać się z jego ofertą i zweryfikować legalność działania. Dokładna weryfikacja ma na celu uchronienie się przed nieprzyjemnymi niespodziankami i zepsutym urlopem. Z tego artykułu dowiesz się, jak sprawdzić biuro podróży, aby zredukować do minimum ryzyko padnięcia ofiarą oszustwa.
Przed skorzystaniem z usług biura podróży upewnij się, czy jest ono zarejestrowane, czyli sprawdź legalność jego działalności. To podstawa, jeśli chcesz podróżować bezpiecznie. Nigdy nie wpłacaj zaliczki, dopóki nie nabierzesz pewności. Tylko legalnie zarejestrowane biuro podróży jest godne zaufania. W przeciwnym razie ryzykujesz utratę pieniędzy. Zweryfikuj usługodawcę, aby nie paść ofiarą oszustwa. Nie musisz wychodzić z domu ani nawet wnioskować o wydanie dokumentacji. Wszystko sprawdzisz we własnym zakresie. Potrzebny będzie Ci jedynie dostęp do internetu.
Obecnie bardzo łatwo jest sprawdzić, czy dane biuro podróży zostało zarejestrowane. W tym celu wejdź na stronę internetową CEOTiPT, czyli Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Na witrynie znajduje się cała baza, która zawiera spis legalnie działających biur turystycznych. W ten sposób zweryfikujesz wiarygodność usługodawcy. Dowiesz się, jaki jest numer wpisu do rejestru. Uzyskasz informacje o terminie ważności zabezpieczenia finansowego. Na stronie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych są dane odnośnie zakresu terytorialnego działalności, historii zmian w rejestrze i statusie działalności (może być ona aktywna lub zawieszona).
Warto też zapoznać się z treścią ustawy o usługach turystycznych (art. 4 ust. 2), bo działalności gospodarcze podejmowane przez agentów nie zalicza się do działalności regulowanych ustawą z drugiego lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej. W praktyce wygląda to tak, że agent nie podlega wpisowi do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Co więcej, nie jest on zobowiązany do posiadania zabezpieczenia finansowego. W ewidencji znajdują się informacje o tym, czy wobec organizatora nie jest właśnie toczone postępowanie o wykreślenie z rejestru. Dowiesz się również, czy biuro Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych nie zostało objęte zakazem prowadzenia działalności turystycznej. Wszystko to ma ogromne znaczenie, bo pozwala uchronić się przed utratą pieniędzy i nieudaną podróżą.
W przypadku biura podróży znaczenie mają zabezpieczenia finansowe. Może być to gwarancja bankowa, która stanowi ochronę dla środków wpłaconych przez klientów. Im większa jest skala działalności biura podróży, tym wyższa staje się wysokość gwarancji. Zawsze dokładnie sprawdzaj tę kwestię, bo gwarancja jest dla Ciebie zabezpieczeniem w razie niewypłacalności organizatora. W ten sposób możesz liczyć na zwrot wpłaconych pieniędzy lub pokrycie kosztów związanych z powrotem do swojego kraju.
Godne polecenia biuro podróży ma coś takiego jak gwarancja ubezpieczeniowa. Zapewnia ona przykładowo pokrycie kosztów powrotu klienta z wycieczki do miejsca wyjazdu. Można też liczyć na to, że zwrot wpłat, które zostały wniesione tytułem zapłaty za imprezę turystyczną będzie zabezpieczony (na wypadek je niezrealizowania). Gwarancja bankowa nie jest tym samym co gwarancja ubezpieczeniowa. W pierwszym przypadku można mówić o zabezpieczeniu przez bank. Gwarancja ubezpieczeniowa jest zabezpieczona przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Gwarancja bankowa to wyższy koszt dla biura podróży. W przypadku gwarancji ubezpieczeniowej organizator ponosi mniejsze koszty. Czas wypłaty jest standardowy. Na szybsze wypłacenie środków możesz liczyć w przypadku gwarancji bankowej.
Działalność biur podróży jest nadzorowana, dzięki czemu klienci mogą czuć się bezpieczniej podczas korzystania z ich usług. Nadzorowaniem organizatorów zajmuje się Urząd Marszałkowski. Prowadzi on specjalny rejestr i weryfikuje zabezpieczenia finansowe. Jest to odpowiednie miejsce do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości. Twoje prawa konsumencie są chronione przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To właśnie ta instytucja przyjmuje skargi dotyczące stosowania nieuczciwych praktyk przez organizatorów. Rozpatruje je i publikuje ostrzeżenia przed oszustami. Znajdziesz na stronie urzędu informacje odnośnie nieuczciwych biur podróży.
Okazuje się, że instytucji kontrolujących biura podróży jest wiele, nawet kilkadziesiąt. To dobra wiadomość dla turystów. Oczywiście dla branży turystycznej największym zagrożeniem jest wspomniana wcześniej kontrola UOKiK-u, Wszelkie kontrole w mniejszej lub większej mierze utrudniają prowadzenie działalności. Wszystkie mają na celu dokładne sprawdzenie firmy pod kątem nieuczciwych praktyk i mogą skończyć się narzuceniem kary. Nadmierne kontrolowanie biur podróży jest potrzebne, aby zapobiegać oszustwom. Różne inspekcje, urzędy i organy kontroli sprawdzają organizatorów w kierunku nadużywania uprawnień i działania zgodnie z prawem. Lista organów, które są uprawnione do monitorowania pracy biur podróży jest długa, a znajdują się na niej:
Sprawdzenie wpisu do rejestru i upewnienie się, że biuro podróży ma wykupioną polisę ubezpieczeniową to podstawa. Warto jednak na tym nie poprzestawać i pozyskać jeszcze więcej informacji o usługodawcy. Bardzo pomocne przy wybieraniu biura podróży jest zapoznanie się z opiniami na jego temat. Oczywiście nie należy polegać wyłącznie na opiniach na stronie usługodawcy.
Najlepiej będzie poczytać o biurze podróży na zewnętrznych witrynach, forach internetowych. Im więcej pozytywnych opinii zadowolonych klientów, tym lepiej. Można ich poszukać również na mediach społecznościowych. Miej na uwadze to, aby nigdy nie ograniczać się wyłącznie do jednego portalu. Przejrzyj kilka serwisów, na których są wiarygodne recenzje. Warto zapoznać się z opiniami na forach podróżniczych, portalach turystycznych, grupach na Facebooku. Wiarygodne recenzje są zamieszczane w Google Maps, TripAdvisorze.
Jest kilka istotnych kwestii, na które powinno się zwracać uwagę przy zawieraniu umowy z biurem podroży. Oczywiście podstawą będzie dokładne zapoznanie się z wszystkimi zapisami widniejącymi w dokumencie przed jego podpisaniem. W umowie powinny znajdować się dane organizatora wraz z numerem jego zezwolenia właściwego wojewody. Nie może zabraknąć imienia i nazwiska osoby, która w imieniu biura podróży podpisała umowę z klientem. Niezbędne jest podanie miejsca pobytu lub trasy wycieczki.
Sprawdź, czy w umowie zawarto informacje odnośnie czasu trwania wycieczki wraz ze szczegółami programu. Napisane być powinno, kiedy się wyjedzie i wróci do kraju, jakim środkiem transportu dotrze się do miejsca docelowego. Znaczenie ma też dokładne położenie obiektu noclegowego wraz z określeniem jego rodzaju i kategorii. Sprawdź, czy w umowie są informacje o posiłkach, kosztach zwiedzania. W dokumencie musi zostać napisana cena wycieczki, to samo dotyczy metody płatności. Nie może brakować informacji o rodzaju i zakresu ubezpieczenia turystycznego warz z podaniem nazwy i adresu towarzystwa ubezpieczeniowego. Niezbędne jest także podanie sposobu i terminu zgłaszania reklamacji za świadczone usługo. Podany musi być termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu wycieczki.
Nieuczciwych biur podróży nadal nie brakuje, dlatego trzeba uważać. Niektóre sygnały wyraźnie wskazują na to, że wybrany organizator nie zasługuje na zaufanie i lepiej nie korzystać z jego usług. Oszustwa czekają już w ofercie wycieczek. Dokładnie się z nią zapoznaj i rozwiej ewentualne wątpliwości. Podejrzanie niska cena powinna wzbudzić niepokój. Wycieczki po okazyjnej cenie są oczywiście możliwe, ale zaskakująco niewielkie koszty niekoniecznie wskazują na świetną okazję nie do odrzucenia. Jeśli cena zdecydowanie odbiega od standardów na rynku, to powinno się przyjrzeć temu bliżej i sprawdzić, z czego to wynika.
Oszuści chwytają się przeróżnych sposobów, aby zarobić na cudzej naiwności. Miej się na baczności, bo potrafią być bardzo przekonujący. Najważniejsze jest dla nich przyciągnięcie klientów, a robią to za pomocą pozornie atrakcyjnych ofert. Sprawdź dokładnie, ile zapłacisz i za co konkretnie. Doczytaj wszystkie zapisy, nawet na napisane najmniejszą czcionką. Sygnałem alarmowym jest także mało szczegółowa oferta. Jeśli brakuje podstawowych informacji, powinna zapalić się w Twojej głowie lampka ostrzegawcza. Uważaj na oferty, w których nie ma podanych danych takich jak termin wyjazdu, dostępne atrakcje, warunki rezygnacji z wycieczki.
Jeśli na stronie biura podróży nie ma informacji odnośnie danych kontaktowych, należy mocno się zastanowić nad skorzystaniem z jego oferty. Jest to jeden z sygnałów ostrzegawczych, którego nie można lekceważyć. Rzetelne biuro zawsze podaje informacje takie jak numer telefonu, adres mailowy. Nie może też zabraknąć dokładnego adresu, aby móc bez problemu odwiedzić siedzibę firmy. Bez tego wszystkiego można pomyśleć, że to firma widmo. Oferta bez danych kontaktowych jest podejrzana. Nie trudno się domyślić, że brak takich informacji jest celowe. Nie mając ich, trudno o późniejsze dochodzenie swoich praw. Lepiej nie ryzykować i poszukać bardziej wiarygodnego usługodawcy, który niczego nie zataja. Przejrzystość oferty to podstawa, aby móc mówić o zaufaniu.
Wiele osób poszukuje ofert last minute, dzięki którym można pojechać do wymarzonej destynacji bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów. Musisz jednak uważać na tego typu propozycje wyjazdowe. Tego typu oferty nierzadko są pułapką, na którą łapią się nieuważne osoby. Wycieczka last minute ma na celu przyciągnąć uwagę i przekonać do skorzystania z oferty. Jeśli jednak widzisz, że wymagana jest natychmiastowa płatność bez zapoznania się ze szczegółami umowy, miej się na baczności. Takie triki stosują oszuści, aby jak najszybciej otrzymać pieniądze. Niezwykle kusząca oferta last minute może okazać się mało korzystna dla Ciebie. Za niską ceną mogą kryć się problemy takie jak niska jakość usług, brak atrakcji itd. Nigdy nie działaj pod presją czasu w przypadku wybierania oferty biura podróży.
Kolejnym problemem jest zamieszczanie fałszywych reklam przez oszustów podających się za biuro podróży. Sięgają także po fikcyjne rozmowy odnośnie sprzedaży. Zamieszczają nieprawdziwe wiadomości tekstowe. Wszystko po to, aby skusić do zarezerwowania wycieczki lub skorzystania z usługi. Jeśli trafiłeś na zaskakująco atrakcyjną ofertę w śmiesznie niskiej cenie, prawdopodobnie ktoś chce Cię oszukać. Podejrzana jest strona biura podróży, która ma tylko kilka szczegółów i zdjęć obiektu. Uważaj, jeśli zostaniesz poproszony o zapłatę gotówką lub przelewem bankowym. Oszuści preferują tego typu metody płatności, bo niełatwo je wyśledzić. Co więcej, nie podlegają one zwrotowi. Oszuści doskonale wiedzą, jak pozyskać pieniądze – wystarczą im do tego dane ze skradzionej karty ofiary.
Może zdarzyć się tak, że biuro podróży upadnie przed wyjazdem lub w trakcie wycieczki. Pojawia się pytanie, co robić w takiej sytuacji? Do kogo zwrócić się o pomoc? Jeśli biuro podróży działa legalnie, czyli jest zarejestrowane (znajduje się w Rejestrze Organizatorów i Pośredników Turystycznych), ma zabezpieczenie finansowe. Może to być wspomniana wcześniej gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa lub umowa ubezpieczenia. Wystarczy to do tego, aby Twoje interesy były chronione. Jest to zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności biura podróży, gdy ogłosi swoją upadłość.
Usługodawca jest zobowiązany do tego, aby pokryć koszty Twojego powrotu z podróży. Nawet jeśli biuro podróży ogłosi upadłość, to nadal musi zagwarantować swoim klientom zwrócenie wpłaconych przez nich pieniędzy (opłaconych imprez turystycznych), jeśli to z winy usługodawcy nie dojdzie do zrealizowania wycieczki. Co więcej, to marszałek województwa może wystąpić na rzecz klienta w sprawie uruchomienia środków z zabezpieczenia finansowego. Zajmie się on także zorganizowaniem powrotu do kraju turystów wraz z towarzystwem ubezpieczeniowym i polskimi placówkami dyplomatycznymi.
Jeśli opłaciłeś swoją wycieczkę, ale okazuje się, że się jednak nie odbędzie lub skończy się szybciej niż zaplanowano z powodu problemów finansowych biura podróży, zaleca się skontaktowanie z wojewódzkim urzędem marszałkowskim (właściwy dla siedziby usługodawcy). Kolejną kwestią będzie zgromadzenie niezbędnej dokumentacji. Mowa jest tutaj o kopi umowy, którą zawarłeś z biurem podróży. Potrzebować będziesz też kopii dowodu wpłaty za wycieczkę. Musisz wypełnisz formularz zgłoszenia swojego roszczenia (do pobrania na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego).
W przypadku dowiedzenia się o ogłoszeniu upadłości przez biuro podróży w trakcie wycieczki najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy za pośrednictwem konsulatu RP w miejscu swojego pobytu. Na wszelki wypadek zawsze warto mieć przy sobie kontakt do Ambasady Polskiej i konsulatu w państwie, w którym spędza się urlop.