Zdarza się, że za wynajem najemca płaci sporą sumę pieniędzy. Również osoby, które mieszkają “na swoim” liczą się z tym, że za czynsz i inne związane z tym kwestie, nie płaci się małych kwot. Wsparciem dla takich osób może okazać się dodatek mieszkaniowy, który przysługuje wybranej grupie osób po spełnieniu określonych wymogów. Co należy na temat dodatku mieszkaniowego w roku 2024?
Wykorzystanie lokalu mieszkalnego zawsze związane jest z poniesieniem określonych wydatków. Jednym z nich jest czynsz, ale są to także opłaty związane z wodą, energią elektryczną, itd. Dodatek mieszkaniowy to świadczenie, które wypłacane jest przez gminę lub urząd miasta mający na celu w części sfinansowanie opłat związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego. To tak naprawdę dodatkowe pieniądze, które mają na celu pokrycie kosztów utrzymania, które uzależnione są od wielu czynników.
Dodatek mieszkaniowy zostaje przyznany przez urząd gminy lub miasta. W niektórych sytuacjach wsparciem służy pomoc społeczna, która bierze pod uwagę takie same kryteria jak w przypadku dedykowanych urzędów.
Zanim zostanie wydana decyzja na ten temat, należy złożyć wniosek i załączyć do niego odpowiednie dokumenty. Cały wniosek można złożyć osobiście, listownie lub też korzystając z pomocy pełnomocnika, jeżeli dana osoba z różnych względów nie jest w stanie samodzielnie dotrzeć na miejsce.
Osoby wynajmujące nie muszą się obawiać, ponieważ i one mają szansę na uzyskanie dodatku. Do otrzymania dodatku mieszkaniowego kwalifikują się następujące osoby:
Wśród takich osób można wymienić również tych, którzy mają orzeczenie sądu, informujące o tym, że czekają na mieszkanie zamienne albo socjalne.
Wynajmując lub podnajmując mieszkanie od innych osób, zawsze należy porozumieć się w tej kwestii. Chodzi bowiem o to, że we wniosku należy podać dane właściciela lokalu mieszkalnego. Z reguły bywa tak, że właściciel nie ma nic przeciwko, dzięki czemu jego lokatorzy mogą liczyć na dodatkowe wsparcie finansowe.
Wniosek o dodatek mieszkaniowy oraz dodatkowe załączniki, stanowią podstawę. Bez tego nie ma żadnych szans, aby otrzymać dodatkowe świadczenia pieniężne. Wzór wniosku o dodatek mieszkaniowy można pobrać ze strony internetowej urzędu/gminy dla miejsca zamieszkania. Istnieje także możliwość wypełnienia wniosku na miejscu, stawiając się na umówioną wcześniej wizytę.
Kryteria, które uprawniają do przyznania dodatku, dzieli się na metrażowe i dochodowe.
Powierzchnia mieszkania a dodatkowe świadczenie pieniężne
Urząd właściwy dla zamieszania na pewno będzie brał pod uwagę powierzchnię całego lokalu. Należy zapoznać się z przepisami odnoszącymi się do powierzchni normatywnej, które dotyczą osób zamieszkujących dane gospodarstwo domowe. Sytuacja przedstawia się w następujący sposób, że dodatek mieszkaniowy zostanie przyznany w przypadku, jeżeli:
Przekroczenie tej powierzchni sprawi, że osoba wnioskująca nie ma szans na otrzymanie dodatkowego świadczenia pieniężnego. Jak widać, istnieje możliwość złożenia wniosku indywidualnie. Dodatek mieszkaniowy nie jest przeznaczony tylko dla rodzin, jak wiele osób wychodzi z założenia. Często korzystają z nich także seniorzy, których skromne emerytury nie wystarczają niekiedy na pokrycie wszystkich opłat związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego.
Należy również mieć określony dochód, aby móc otrzymać dodatek mieszkaniowy. Nigdy nie można liczyć na stałą liczbę i każde gospodarstwo domowe zawsze rozpatrywane jest w sposób indywidualny. Wartość obliczana jest w sposób procentowy, biorąc pod uwagę sumę wszystkich wydatków, które związane są z użytkowaniem lokalu. Od tego odejmuje się wydatki poniesione przez osobę ubiegającą się o dofinansowanie w następujących kwotach:
Jak więc widać, wszystko jest tak naprawdę kwestią indywidualną.
Właściwie to można powiedzieć, że już od dłuższego czasu potrzebny jest komplet takich samych dokumentów, które co pół roku należy złożyć. Do takich obowiązkowych papierów (oprócz samego wniosku), zaliczają się:
Sam dodatek mieszkaniowy przyznawany jest co sześć miesięcy. Raz na pół roku należy zaplanować wizytę w urzędzie, jeżeli ktoś chciałby takie wsparcie otrzymać. Przy czym nie można zapominać o ciągłości. Przykład: jeżeli ktoś jest świadom tego, że w lutym kończy mu się dodatek, to powinien już w styczniu złożyć odpowiednie dokumenty. Wniosek złożony w lutym nie zapewni takiej ciągłości, więc można liczyć się z przerwą w otrzymanych dodatkach.
Mówiąc o mieszkaniach, należy wspomnieć także o jeszcze jednej kwestii. Mianowicie jest nią ochrona dla lokalu mieszkalnego. Ubezpieczenie nieruchomości z reguły kupują sami właściciele lokalu mieszkalnego, ale może o to postarać się także osoba wynajmująca. Tak, aby mieć pewność, że na wypadek wystąpienia sytuacji losowych, zawsze będzie można skorzystać ze wsparcia finansowego, które może być potrzebne np. na remont mieszkania po zalaniu wodą przez sąsiada.
Do wyboru są różne ubezpieczenia mieszkania. Zawsze należy zwrócić uwagę na zakres oferowanej ochrony, aby mieć świadomość tego, kiedy będzie można z niej skorzystać. Podstawowe ubezpieczenie mieszkania zapewnia z reguły ochronę dla stałych elementów mieszkania, szyb i elementów szklanych, ruchomości domowych należących do Ubezpieczonego, itd.