18-01-2024
Jakie dokumenty są potrzebne podczas składania wniosku o leasing samochodowy?
Posiadanie własnego samochodu jest marzeniem niejednego kierowcy. Dlatego też odkładamy oszczędności na auto, którym będziemy mogli poruszać się na co dzień. Ułatwia to dojazdy do miejsc pracy, które coraz częściej położone są w znacznej odległości od mieszkania, a także podróżowanie w celach turystycznych. Oczywiście nie każdego stać na najnowszy samochód prosto z salonu. Jednak warto wiedzieć, że istnieją korzystne rozwiązania, dzięki którym taki właśnie samochód możemy mieć na wyciągnięcie ręki.
Leasing jako sposób na własny samochód
Pozyskanie większej kwoty kredytu często wiąże się z koniecznością wykazania w banku celu, na jaki potrzebujemy dodatkowej gotówki. Zawiłe przepisy, zmienne oprocentowanie, czy marże bankowe potrafią zniechęcić do starania się o pożyczkę w banku. Również ogrom dokumentów, jakie należy dostarczyć do placówki może niektórych przerazić. Dlatego idealną alternatywą w takich przypadkach jest skorzystanie z leasingu na samochód. Wydawać by się mogło, że jest to opcja w głównej mierze dla firm i przedsiębiorstw, jednak coraz częściej spotkać można na rynku oferty leasingu również dla osób fizycznych. Taka opcja po raz pierwszy na polskim rynku pojawiła się w 2011 roku i z powodzeniem przetrwała do dziś. Leasing jest bardzo praktyczną formą finansowania inwestycji dla przedsiębiorstw, które potrzebują np. kilku samochodów, aby móc prowadzić działalność. Samochody dostawcze, samochody osobowe dla przedstawicieli handlowych, czy samochody do przewozu osób to niezbędne narzędzia do prowadzenia działalności wielu firm. Jednorazowy ich zakup byłby w wielu przypadkach niemożliwy, dlatego idealnym rozwiązaniem, aby wzbogacić swoją firmową flotę wydaje się być leasing. Jeśli i my potrzebujemy samochodu i szukamy źródeł finansowania, koniecznie przyjrzyjmy się bliżej tej formie kredytowania.
Na jakich zasadach działa leasing?
Najprościej rzecz ujmując, leasing można określić jako pewną formę dzierżawy, której przedmiotem jest najczęściej pojazd. Jako potwierdzenie zaistnienia takiej dzierżawy musi istnieć umowa, która ma dwie strony: leasingodawcę, czyli właściciela samochodu, który użycza go w zamian za comiesięczną opłatę drugiej stronie - leasingobiorcy. Warto podkreślić tutaj, że w momencie zawarcia umowy leasingowej nie następuje przeniesienie własności na leasingobiorcę - strona finansująca pojazd przez cały czas trwania umowy pozostaje jej właścicielem. Jest to główna różnica między zakupem pojazdu na kredyt. Podsumowując można stwierdzić, że leasing zawiera w sobie cechy zarówno kredytu, jak i wynajmu.
Leasing oprócz comiesięcznych rat wymaga, aby wnieść wkład własny (oczywiście istnieją wyjątki od tej reguły). Taki wkład własny zależny jest od tego, czy samochód jest używany, czy prosto z salonu oraz od naszych indywidualnych preferencji. Przedział takiego wkładu własnego waha się z reguły w przedziale od 1% do 40% wartości przedmiotu leasingu. Kolejnym kosztem jest wykup przedmiotu leasingu. Jego wartość procentową również można określić w umowie leasingowej, jednak warto pamiętać, że wykup nie jest obowiązkowy.
Opcje leasingu
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, stroną leasingu może być zarówno podmiot gospodarczy (firma), jak i osoba fizyczna (konsument). Te dwie opcje różnić się będą oczywiście rodzajem umowy oraz wymaganymi dokumentami odnośnie jej zawarcia. Leasing w firmie wywiera skutki podatkowe, zarówno w zakresie VATu, jak i podatku dochodowego, dlatego dla nich jest to szczególnie korzystna forma finansowania floty samochodowej. Dla osoby fizycznej leasing jest o tyle korzystny, że nie musi wydawać większej kwoty jednorazowo, aby móc cieszyć się nowym samochodem. Konsument nie musi również wykupować pojazdu po upływie okresu leasingowania, tylko zdecydować się np. na inny, nowszy model. Taka możliwość pozwala się cieszyć się nowymi samochodami.
Co zrobić, by skorzystać z leasingu?
Jeśli szukamy sposobu, aby skorzystać z leasingu, warto udać się do salonu lub komisu samochodowego i wybrać interesujący nas model pojazdu. Często takie salony oferują już na miejscu możliwość finansowania, ponieważ współpracują z firmami leasingowymi i bankami. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż w jednym miejscu możemy dopełnić wszystkich formalności. Jeśli chcemy porównać sobie kilka opcji, warto samodzielnie skontaktować się z bankami i instytucjami oferującymi leasing, aby wybrać z nich najbardziej korzystną dla nas ofertę w odniesieniu do konkretnego samochodu.
Dokumenty potrzebne przy składaniu wniosku o leasing
Z racji tego, że leasing jest formą finansowania, do zawarcia umowy leasingowej niezbędne jest złożenie wniosku, do którego musimy dołączyć wymagane przez daną instytucję dokumenty. Oczywiście różnice będą w tym, kto składa wniosek - czy firma, czy osoba fizyczna. Jeśli konsument to niezbędny będzie dowód osobisty, aby móc zweryfikować tożsamość osoby chcącej zawrzeć umowę. Różnice mogą pojawią się natomiast w kwestii analizy dochodów. Jedne banki wymagać będą zaświadczenia o zatrudnieniu i dochodach, bądź zeznania podatkowego, u innych wystarczające będzie zaś przedstawienie wyciągu z rachunku bankowego. Co do firm, niezbędnych jest więcej dokumentów. Przedsiębiorca musi zazwyczaj przedstawić wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej, wyciąg z Księgi Przychodów i Rozchodów, zeznanie podatkowe lub rachunek zysków i strat. Niektóre z instytucji żądać mogą nawet zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach, dlatego warto być przygotowanym na nieco więcej formalności. Aby procedura wnioskowania o leasing przebiegła sprawnie i szybko, warto wcześniej zorientować się co do wymaganych dokumentów i je przygotować.
Warto dodać, że skoro leasing jest formą finansowania, to może się okazać, że instytucja jej udzielająca, wystąpi z wnioskiem o sprawdzenie potencjalnego leasingobiorcy w Biurze Informacji Kredytowej (BIK), Biurze Informacji Gospodarczej (BIG) lub Krajowym Rejestrze Długów (KRD). Jeśli nie mamy pewności, czy informacje w tych rejestrach na nasz temat będą pozytywne, warto wcześniej zamówić odpowiednie raporty. Jeśli będą one zawierały negatywne wpisy, warto uregulować zaległości przed przystąpieniem do wnioskowania o leasing.
Dla firm ,
Komunikacja i motoryzacja
25-09-2023
Co to jest ubezpieczenie firmy?
W dzisiejszych czasach prowadzenie własnej działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką. By jednak każdego dnia przedsiębiorca mógł czuć się bezpiecznie, komfortowo, prowadząc własny biznes, ubezpieczenie własnej marki jest kwestią priorytetową, zwłaszcza ze względu na fakt, jak dużo niebezpieczeństw czeka na każdego przedsiębiorcę. Co to jest ubezpieczenie firmy? Przyjrzyjmy się zagadnieniu z bliska, poznając najważniejsze szczegóły.
Ubezpieczenie OC własnej firmy i jego krótka charakterystyka
Wielu przedsiębiorców podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej, zastanawia się, co to jest ubezpieczenie firmy? Jest to ubezpieczenie OC, zawierane w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, jak również z posiadaniem rzeczy, które są niezbędne i wykorzystywane do prowadzenia firmy. Ubezpieczenie przede wszystkim ma celu ochronę naszej marki w przypadku, gdy jej działalność wpłynęłaby na wywołanie szkody u osób trzecich. Na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim fakt, że ubezpieczenie firmy obejmuje zarówno szkody o charakterze rzeczowym, jak również osobowym, co daje pełną ochronę. Zgodnie ze specyfikacją prowadzonej działalności gospodarczej, istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu posiadanego ubezpieczenia firmy. Takie rozwiązanie sprawia, że z łatwością uda nam się zabezpieczyć również przed skutkami wypadków, które są niezwykle charakterystyczne dla danej branży.
Niewielu przedsiębiorców zdaję sobie sprawę z faktu, że ubezpieczenie firmy obejmuje także produkty, jak również wykonywane usługi, które wykonuje firma objęta ubezpieczeniem. To niezwykle komfortowe warunki, dzięki którym każdy przedsiębiorca może czuć się bezpiecznie, bez względu na profil prowadzonej działalności gospodarczej.
Szkody deliktowe oraz kontraktowe
Co to jest ubezpieczenie firmy? To z całą pewnością ochrona niezwykle kompleksowa, wielowymiarowa. Co to oznacza w praktyce? Że ubezpieczenie, którym obejmiemy naszą firmę, obejmuję zarówno szkody deliktowe, jak również kontraktowe. Chcąc wyjaśnić to w jak najprostszej formie, ubezpieczenie obejmuje zarówno szkody, które wynikły z dokonania czynów niedozwolonych, jak również szkody, które są wynikiem niewykonania, czy nienależytego wykonania postanowień, które zawarte zostały w umowie z kontrahentem czy konsumentem. Zaznaczyć także należy, że ubezpieczenie obejmuje także działania nieumyślne, które spowodowały wystąpienie szkody, także poprzez dopuszczenie się rażącego niedbalstwa. Jak doskonale wiemy, znakomita większość firm, by móc oferować swoje usługi bądź produkty, zatrudnia pracowników. Ubezpieczenie OC firmy obejmuje także szkody, które powstały na skutek działań pracowników danego przedsiębiorcy.
Czy ubezpieczenie OC firmy obejmuje tylko szkody rzeczywiste, czy także utracone korzyści?
Podczas zagłębiania się w tematykę szkód, które mogą wydarzyć się podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej, wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy ubezpieczenie ich firmy obejmuje tylko szkody rzeczywiste, czy również utracone korzyści. Jeśli zdecydujesz się na ubezpieczenie własnej działalności gospodarczej, możesz liczyć zarówno na ochronę strat rzeczywistych, których doznała osoba poszkodowana, jak również na ochronę związaną z utraconymi korzyściami, które można było osiągnąć, gdyby szkoda nie miała miejsca.
Ubezpieczenie mojej firmy a zakres terytorialny
Ubezpieczenie OC, które zawieramy w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, znajduje zastosowanie nie tylko na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, ale także na terytorium całego świata. Jeśli więc różnego rodzaju wypadki zdarzą się podczas odbywania podróży służbowej, zarówno samego przedsiębiorcy, jak również jego pracowników, ubezpieczenie OC chroni również w tym zakresie.
Pakiet Bezpieczny Przedsiębiorca Plus
W ofercie naszej firmy odnaleźć można Pakiet Bezpieczny Przedsiębiorca Plus, który jest dedykowany stricte dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą. To pakiet, którego cechą charakterystyczną jest przede wszystkim wysoka personalizacja, dopasowanie do indywidualnych potrzeb i preferencji każdego przedsiębiorcy. Dzięki temu pakiet jest dostosowany do najróżniejszych profili działalności, takich jak m.in.: hotele, domy wypoczynkowe, bary, apteki, przychodnie weterynaryjne, zakłady kosmetyczne czy fryzjerskie, i wiele innych.
Kiedy przedsiębiorca zdecyduje się na pakiet Bezpieczny Przedsiębiorca Plus, może liczyć na ochronę:
Maszyn, urządzeń, jak również wyposażenia własnej firmy,
Środków obrotowych,
Wartości pieniężnych,
Mienia pracowniczego,
budynków, budowli, lokali, jak również nakładów inwestycyjnych.
Co więcej, dodatkowo możemy zdecydować się na rozszerzenie pakietu ochrony swojej firmy. Wówczas dodatkowo każdy przedsiębiorca może liczyć na ochronę w przypadku katastrofy budowlanej, aktu terroru, przepięcie, wykonanego graffiti na elewacji naszej firmy, jak również na zwrot kosztów, które związane są z poszukiwaniem przyczyny szkody, czy rozmrożeniem środków obrotowych.
To nie wszystko, co oferujemy naszym klientom. W związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej można także skorzystać z ubezpieczenia od utraty zysku, z gwarancji zapłaty wadium, jak również z gwarancji usunięcia wad i usterek.
Zawarcie polisy ubezpieczeniowej jest łatwe, a wszystkie niezbędne formalności zostały zmniejszone do koniecznego minimum. Dzięki temu objęcie własnej firmy ubezpieczeniem nie jest czynnością skomplikowaną i wielowątkową, co jest znacznym ułatwieniem dla każdego przedsiębiorcy.
Kiedy znamy już odpowiedź na pytanie co to jest ubezpieczenie firmy, z całą pewnością nietrudno się domyślić, że każda działalność gospodarcza, bez względu na profil działania, branże, powinna zostać ubezpieczona. Postaw na sprawdzone rozwiązania, jakie znajdują się w ofercie naszej firmy ubezpieczeniowej TUZ, i ciesz się z perfekcyjnej ochrony, maksymalnego komfortu prowadzenia własnej firmy każdego dnia.
Dla firm ,
Słowniczek ubezpieczeniowy
09-08-2023
Prowadzisz firmę? Pomyśl o ubezpieczeniu – dlaczego warto to zrobić?
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z dużą odpowiedzialnością. W biznesie obsługuje się bowiem klientów, co sprawia, że niejednokrotnie przeprowadzane są dosyć skomplikowane i wymagające czynności. Profesjonalne podejście do zadań nie eliminuje ryzyka popełnienia błędu, gdyż może być on wywołany szeregiem zróżnicowanych czynników. Przydatnym narzędziem może okazać się tutaj ubezpieczenie dla firm. Jakie są jego cele, czym kierować się przy wyborze takiego rozwiązania i w jakich przypadkach wykupienie takiej polisy jest obowiązkowe?
Jakie ubezpieczenie może przydać się osobie prowadzącej własną działalność gospodarczą?
Niejednokrotnie przy wykonywaniu zleconych zadań istnieje ryzyko wyrządzenia klientowi szkody. Sytuacja taka może być wynikiem błędu, czy też niedopatrzenia związanego z obsługiwaniem dużej liczby kontrahentów. Nie ulega wątpliwości, że taka sytuacja jest problematyczna zarówno dla osoby zamawiającej usługę, jak i dla podmiotu ją realizującego. Ubezpieczenie dla firm może okazać się w takich okolicznościach bardzo przydatnym zabezpieczeniem zarówno interesów przedsiębiorstwa, jak i jego klienta.
W przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej polisa od odpowiedzialności cywilnej to praktyczne rozwiązanie, ponieważ w sytuacji wystąpienia ewentualnej szkody u kontrahenta, ubezpieczenie może ją pokryć. Jest to wygodne dla przedsiębiorcy, gdyż nie musi on samodzielnie uiszczać należności. Zakres ochrony oraz kwota, jaka może zostać wypłacona klientowi w konkretnych przypadkach, to aspekty regulowane umownie pomiędzy ubezpieczycielem a firmą zainteresowaną polisą.
Jaki jest cel ubezpieczenia firmy i o czym warto pamiętać?
Celem ubezpieczenia dla firm, które jest związane z odpowiedzialnością cywilną, jest ochrona przedsiębiorcy, a także jego klienta. Szkoda wyrządzona kontrahentowi może być duża – w takich sytuacjach jej uregulowanie przez niewielką firmę może okazać się kłopotliwe. Okoliczności takie generują trudności w odzyskaniu należności przez poszkodowanego i wpływają na wizerunek podmiotu. Warto więc zadbać o odpowiednio dobraną polisę, którą można wykorzystać do częściowego lub całkowitego pokrycia szkody.
Dlaczego ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej to praktyczne rozwiązanie dla przedsiębiorstw?
Czynności wykonywane w działalności gospodarczej często wymagają specjalistycznej wiedzy. Ważny jest tutaj profesjonalizm, aby zapewniać klientom wysoką jakość obsługi. Osoba, która decyduje się na prowadzenie własnego biznesu, powinna o tym pamiętać i świadomie przeprowadzać realizowane działania. Nie oznacza to jednak, że podczas świadczenia usług nie może zdarzyć się pomyłka. Niejednokrotnie w sposób nieumyślny może dojść do wiążącego się z poważnymi konsekwencjami niedopatrzenia przedsiębiorcy.
Jakie ryzyko jest związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej?
Ubezpieczenie dla firm to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy szukają ochrony przed ryzykiem, jakie wynika ze świadczenia usług. Błąd w działalności gospodarczej może być związany z wieloma czynnikami. Wśród nich można wymienić:
zmęczenie,
niedopatrzenie właściciela firmy, pracownika lub osoby odpowiedzialnej za zarządzanie personelem,
obsługiwanie szeregu kontrahentów,
skomplikowane przepisy prawne i wątpliwości interpretacyjne,
szereg zadań do wykonania.
Pomyłka przedsiębiorstwa może powodować szkody majątkowe u klienta, który ma prawo domagać się ich naprawienia. Kontrahent oczekuje bowiem braku niedopatrzeń i profesjonalnej obsługi niezależnie od trudności, jakie mogą się pojawić w tym zakresie.
W jakich branżach posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowe?
Choć w większości firm ubezpieczenie dla biznesu od odpowiedzialności cywilnej ma charakter dobrowolny i nie jest obligatoryjne, w niektórych dziedzinach wykupienie takiej polisy jest wymagane przez prawo. Wynika to z faktu, że niektóre profesje zostały uznane za generujące duże ryzyko błędu i powstania szkody u klienta. Przedsiębiorcy powinni więc sprawdzić przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, czy taki obowiązek ich dotyczy.
Biuro rachunkowe a ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
Jedną z branż, które wymagają posiadania polisy od odpowiedzialności cywilnej, jest prowadzenie biura rachunkowego. Takie podmioty często przygotowują dokumenty rozliczeniowe dla innych firm. Skomplikowane regulacje prawne, a także rozbieżne interpretacje obowiązujących przepisów i często wprowadzane w tym zakresie zmiany sprawiają, że nie jest trudno popełnić błąd. Tymczasem odpowiednio opracowane księgi rachunkowe są bardzo istotne w działalności gospodarczej, dlatego też klienci szukają wsparcia w tym zakresie i liczą na profesjonalną pomoc. Obowiązkowe ubezpieczenie biura rachunkowego daje im możliwość sprawnego dochodzenia należności.
Zarządca nieruchomości a konieczność posiadania ubezpieczenia
Kolejną branżą, w której ubezpieczenie dla biznesu w zakresie odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowe, jest zarządzanie nieruchomościami. Osoby zajmujące się wykonywaniem takich zadań, realizują szereg czynności organizacyjnych, które są związane z dbaniem o stan budynku i komfort jego użytkowania przez mieszkańców. Tutaj również ryzyko popełnienia błędu jest stosunkowo duże, gdyż trzeba pilnować szeregu kwestii formalnych i starannie planować działania. W przypadku nieprawidłowego wykonywania obowiązków przez zarządcę poszkodowani mieszkańcy mogą domagać się naprawienia wynikającej z tego faktu szkody.
Na czym polega ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej?
Ubezpieczenie dla biznesu od odpowiedzialności cywilnej funkcjonuje w prosty sposób – właściciel przedsiębiorstwa terminowo opłaca wyznaczone składki, a w przypadku wystąpienia zdarzenia, które wywołuje szkodę u klienta, firma ubezpieczeniowa reguluje należności, jeśli konkretna sytuacja jest objęta zakresem polisy. Szczegółowe warunki wypłacania pieniędzy poszkodowanym, czy też tego, w jakich sytuacjach ustalenia znajdują zastosowanie, określa umowa.
W kontrakcie określona jest maksymalna kwota, jaka może zostać przekazana klientowi, który ma roszczenia związane ze szkodą, a także wyłączenia odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej. Wszystkie detale należy więc weryfikować w zapisach umownych.
O czym pamiętać, decydując się na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dla biznesu?
Przedsiębiorcy, którzy chcą wykupić polisę u firmy ubezpieczeniowej, powinni dokładnie zweryfikować ryzyko związane z realizowanymi zadaniami oraz potrzeby własnego biznesu. Przed podpisaniem umowy należy się z nią uważnie zapoznać. Ważne jest to, aby sprawdzić:
kwotę ubezpieczenia,
wysokość składek i terminy ich płatności,
wyłączenia odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej,
sytuacje, w których polisa znajduje zastosowanie,
czas trwania ubezpieczenia.
Dobrze jest także szczegółowo zapoznać się z procedurami obowiązującymi w przypadku wystąpienia szkody, czy też chęci rozwiązania umowy. Wszystkie te czynniki mogą mieć duży wpływ na ostateczną decyzję właściciela firmy, dlatego niezbędne jest ich skrupulatne przeanalizowanie. Należy również pamiętać o tym, że ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej nie obejmuje konsekwencji wynikających z prawa karnego. Jeżeli więc doszłoby do tego rodzaju naruszenia, wskazany rodzaj polisy nie znajduje zastosowania.
Odpowiedzialne podejście do prowadzenia biznesu wymaga świadomości tego, że błąd podczas realizacji powierzanych zadań może skutkować powstaniem szkody u klienta. Zdarza się, że nie jest ona wysoka, ale czasem kwota, której może domagać się kontrahent, jest naprawdę pokaźna. Może tak być przykładowo w sytuacji, gdy zawiera się poważne kontrakty na duże sumy z ogromnymi przedsiębiorstwami.
Ochrona zarówno właściciela firmy, jak i obsługiwanych przez niego podmiotów jest bardzo ważnym zagadnieniem. Warto zadbać o to, aby w przypadku błędu i wynikających z niego komplikacji, klient mógł stosunkowo szybko i łatwo uzyskać należność, a przedsiębiorca nie był zmuszony do realizacji zobowiązania przekraczającego jego możliwości finansowe.
Dla firm
22-05-2023
Dynamiczny rozwój ubezpieczeń korporacyjnych w TUZ
Na dobre ubezpieczenie korporacyjne składa się odpowiedni produkt bazowy, który nie odbiega od standardu rynkowego, i szyte na miarę rozwiązania zgodne z potrzebami klienta. Liczy się również szybki sposób dojścia do tych rozwiązań. TUZ Ubezpieczenia ma ambicje wyróżniać się w obu tych obszarach. Czytamy w artykule o dynamicznym rozwoju ubezpieczeń korporacyjnych w TUZ opublikowanym w „Gazecie Ubezpieczeniowej”.
Artykuł ukazał się w dodatek specjalny BROKER w wydaniu papierowym (skan całego artykułu można znaleźć poniżej).
Ubezpieczenia dla biznesu oferowane w TUZ Ubezpieczenia obejmują trzy linie. Pierwsza to tradycyjnie klasyfikowane jako „majątkowe”, czyli: mienia, techniczne i odpowiedzialności cywilnej. Dwie kolejne to: floty komunikacyjne i ubezpieczenia finansowe.
Zaangażowanie w stały rozwój oferty
Wprowadzone pod koniec 2022 roku ubezpieczenia mienia i OC zostały dobrze przyjęte przez rynek ze względu na szeroki zakres ubezpieczenia w wariancie podstawowym.
– W maju włączyliśmy do oferty TUZ dwa nowe produkty: ubezpieczenie od utraty zysku w standardzie ubezpieczenia od wszelkiego ryzyka, z wyjątkową na rynku klauzulą kosztów awaryjnych, oraz ubezpieczenie maszyn i sprzętu budowlanego. W dalszej kolejności pojawią się w ofercie ubezpieczenia techniczne: maszyn od awarii, odświeżone ubezpieczenie sprzętu elektronicznego oraz ryzyka budowy i montażu. Nowe produkty TUZ będę przygotowane w oparciu o dobre standardy rynkowe a dodatkowo każdy z nich będzie oferował klientowi coś, co go będzie wyróżniać na tle konkurencji – mówi Jarosław Pieczko, Dyrektor ds. Ubezpieczeń Korporacyjnych w TUZ.
Pełna i odświeżona oferta podstawowa jest dla TUZ bazą, na której planuje tworzyć produkty wyspecjalizowane, kierowane do poszczególnych branż i grup zawodowych.
Co TUZ ma do zaoferowania brokerom i ich klientom?
1. Solidna oferta dla większości branż polskiej gospodarki, również o podwyższonym ryzyku.
Zidentyfikowaliśmy branże docelowe, czyli takie, które chcemy by miały znaczący udział w naszym portfelu – mówi Jarosław Pieczko. Są to nie tylko branże powszechnie postrzegane jako łatwe, w sensie niewielkiej ekspozycji na szkodę, ale również te, postrzegane jako trudniejsze, ale ze sporym potencjałem rynkowym. Jesteśmy firmą polską, dlatego chcemy mieć ofertę dla większości branż istotnych dla polskiej gospodarki.
Trudniejsze branże, do których kierujemy naszą ofertę to: m. in. branża spożywcza, przetwórstwa tworzyw sztucznych, meblowa oraz magazynowanie i logistyka. Należy również wspomnieć o naszej obecności w branży odpadowej. Jest to trudny, ale stale rozwijający się segment rynku. Mamy tutaj duże doświadczenie i chcemy pozostać jednym z liderów ubezpieczeń tego obszaru. Dzięki współpracy z wyspecjalizowanym podmiotem zewnętrznym Riskonet, jesteśmy w stanie szybko i fachowo ocenić każde ryzyko, które ubezpieczamy lub planujemy ubezpieczyć.
- TUZ ma do dyspozycji wystarczającą pojemność umów reasekuracyjnych zawartych z renomowanych firmami reasekuracyjnymi, posiadającymi ratingi odzwierciedlające ich stabilność finansową, więc od tej strony też jesteśmy przygotowani do realizacji naszych planów. W kolejnych latach naszą pojemność będziemy zresztą zwiększać, szczególnie w takich liniach jak ubezpieczenia OC.
2. Indywidualna, elastyczna ocena ryzyka oraz jasne i przewidywalne kryteria jego oceny.
Większa ekspozycja na ryzyko wiąże się z bardziej złożoną indywidualną jego oceną i wymaganiami w zakresie jego ograniczania. Dlatego równolegle z pracą nad produktami Departament Ubezpieczeń Korporacyjnych TUZ Ubezpieczenia przygotował zasady i narzędzia do selekcji i oceny ryzyka.
– W praktyce nie ma chyba ubezpieczyciela gotowego do ubezpieczenia każdego ryzyka, niezależnie od jego oceny. My również zastrzegamy selektywne podejście, oparte jednak na jednoznacznych i zrozumiałych kryteriach – stwierdza dyrektor DUK.
3. Zmotywowany, energiczny i doświadczony zespół
TUZ wszedł w rok 2023 z zespołem doświadczonych specjalistów od ubezpieczeń korporacyjnych. Underwriterzy mają za sobą lata pracy w firmach, które od lat funkcjonują w branży ubezpieczeń korporacyjnych w Polsce. Znają się na swojej pracy i stale rozwijają swoje umiejętności w nowych obszarach. W miarę poszerzania oferty zespół wzmacnia się pozyskując nowe osoby z nowymi kompetencjami.
- To zespół z energią i motywacją, którą z pewnością odczują nasi Klienci – mówi Jarosław Pieczko.
W szybkim tempie rośnie również Departament Współpracy z Brokerami, któremu przewodzi Monika Bidermann. Przez ostatni rok został wzmocniony o silny zespół dyrektorów regionalnych działających na terenie całej Polski. To menadżerowie sprzedaży z wieloletnim doświadczeniem i znajomością rynku ubezpieczeń korporacyjnych. Zadaniem zespołu jest działać lokalnie, być blisko brokerów budować partnerskie, długofalowe relacje i zaufanie. Zespół TUZ chce wyróżniać się szybkością działania, otwartością i indywidualnym podejściem. Szyte na miarę programy ubezpieczeniowe chce budować wspólnie z brokerami.
- Naszym priorytetem jest rozwój współpracy z brokerami i każdy partner jest dla nas ważny - zarówno największe kancelarie jak i mniejsze podmioty, działające lokalnie – podkreśla Monika Bidermann.
4. Stałe pozostawanie w transparentnej, budującej zaufanie relacji
Rezultatem postawienia na budowanie nowej oferty produktowej i silnego zespołu ekspertów w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych jest dynamiczny rozwój TUZ w tym segmencie.
- Rozumiemy potrzeby naszego klienta dlatego stale doskonalimy produkty, ale też procesy posprzedażowe i likwidacji szkód. Wierzymy, że intensywna praca jaką TUZ wkłada w budowę tej linii biznesowej wychodzi na przeciw wymaganiom jakie stawia nam rynek i brokerzy – mówi Monika Bidermann.TUZ stawia na pełne zaufania relacje. Członkowie zespołu dążą do stałego bycia w kontakcie, wzajemnego uczenia się swoich potrzeb i rozumienia możliwości biznesowych. - Organizujemy spotkania w siedzibie TUZ, u brokera jak również on-line. Na bieżąco omawiamy sprawy, z którymi broker spotyka się na co dzień we wszystkich obszarach: produktu, obsługi i likwidacji szkód. Każdy z partnerów może na nas liczyć w całym procesie sprzedażowym. Planujemy też oczywiście obecność na Kongresie Brokerów i wierzymy, że będzie to idealna okazja do lepszego poznania się i zaprezentowania oferty w indywidulanych rozmowach – mówi Monika Bidermann.
5. Szybkość działania i stałe zaangażowanie w rozwój oferty.
TUZ to firma z polskim kapitałem. 20 lat temu pewnie nie byłoby to atutem, ale dzisiaj sytuacja jest inna, stosunek klientów do tego, co polskie w biznesie, radykalnie się zmienia.
- Cieszę się, że w dużej mierze to dzięki TUZ-owi właśnie przestaje obowiązywać zasada, że dobre ubezpieczenia korporacyjne może oferować tylko ubezpieczyciel państwowy lub zagraniczny – mówi Jarosław Pieczko.
Bycie niedużą (ponad 400 pracowników) polską organizacją z nieskomplikowaną strukturą pozwala na szybkie procesy decyzyjne. Osoby, których opinie są konieczne do przygotowania oferty dla Klienta, pracują na tym samym piętrze, dzięki czemu łatwo o szybką i skuteczną komunikację.
6. Sprawna i przyjazna obsługa posprzedażowa
TUZ doskonale rozumie najistotniejszą, a zarazem najprostszą zasadę współpracy z Brokerami jaką jest działanie w interesie klienta. Oznacza to uważność na szczegółowe potrzeby nie tylko w obszarze produktowym, ale też w kwestii wygody, bezpieczeństwa i wręcz pewności, że będzie właściwie i profesjonalnie obsłużony w każdym momencie trwania relacji.
W tym duchu, z początkiem roku, TUZ zaczął budować i ekspercko szkolić dedykowany Dział Obsługi Brokerskiej, w strukturze Departamentu Obsługi i Sprzedaży Bezpośredniej.
- Dziś już możemy powiedzieć, iż nasza bieżąca współpraca cechuje się szybkością realizacji spraw, dbałością i kompleksowością ich wyjaśniania oraz szczególnym zaangażowaniem. Działamy trochę też na zasadzie przejmowania wyzwań Brokerów na siebie – mówi Attila Zahn, Dyrektor Departamentu Obsługi i Sprzedaży Bezpośredniej. – Ma to na celu budowanie długotrwałej, partnerskiej relacji z Brokerami w duchu „win-win”. To na niej szczególnie nam zależy. W tym zamyśle obsługa posprzedażowa chce konkurować z wysoką jakością etapu sprzedażowego. – dodaje.
7. Rzetelna i szybka likwidacja szkód
Już od ponad 15 lat TUZ likwiduje szkody dla biznesów małych i dużych, nawet tych kilkumilionowych. Zdobył doświadczenie m.in.: w sektorze mieszkalnictwa (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe), samorządowym, jak również w trudnej i wymagającej branży gospodarki odpadami. W związku z szybkim rozwojem oferty ubezpieczeń dla klienta korporacyjnego, rozwija się również wyspecjalizowana w jego potrzebach obsługa likwidacji szkód. Już teraz szkodom korporacyjnym dedykowani są wybrani likwidatorzy, z wieloletnim doświadczeniem, a od lipca w strukturach TUZ zostanie utworzone osobne Biuro Likwidacji Szkód Korporacyjnych. W sytuacji szkód szczególnie trudnych TUZ korzysta z likwidacji prowadzonej przez specjalistyczne firmy zewnętrzne, jak RiskGuard. W szkodach z assistance flot współpracuje z Global Assistance, z grupy VIG.
Przewagą TUZ w obsłudze Brokera jest to, że korzysta z autorskiego systemu elektronicznej teczki szkodowej, gdzie w jednym miejscu zbierana jest cała konieczna dokumentacja i korespondencja, która – na potrzeby Brokera może być odpowiednio dostosowywana. - Oferujemy także możliwość sprawnej integracji systemu szkodowego TUZ z systemami szkodowymi stałych klientów brokerskich – mówi Dariusz Radaczyński, Dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód.
Podstawową korzyścią integracji pomiędzy systemami informatycznymi jest oszczędność czasu, dzięki wyeliminowaniu dodatkowej korespondencji e-mailowej. Wymiana dokumentacji pozostaje bowiem na poziomie systemów informatycznych a pełne dane szkody po stronie Ubezpieczyciela i Brokera widoczne są w jednym miejscu.
Każdy Partner może liczyć w TUZ na ponadstandardowe, indywidualne podejście i przypisaną jedną osobę odpowiadającą za wymianę informacji między ubezpieczycielem a pracownikami Brokera. TUZ stawia bowiem na ścisłą współpracę, starając się pozostawać w kontakcie na każdym etapie realizacji szkody, dzięki czemu klient ma zawsze aktualną wiedzę o przebiegu procesu.
- Zależy nam na dialogu popartym rzetelnymi argumentami, na partnerskiej dyskusji, na której chcemy budować wzajemne zrozumienie i uczyć się współpracy – mówi Dariusz Radaczyński.
Partnerskie podejście do likwidacji szkód potwierdzają rynkowe wyróżnienia, które TUZ otrzymał już trzykrotnie - Instytucja Finansowa Przyjazna Mediacji, przyznana przez KNF w 2019, 2021 i 2022 roku.
Jaki jest sposób TUZ na sukces na rynku korporacyjnym?
- Dobry ubezpieczyciel korporacyjny powinien być otwarty na potrzeby klienta, właściwie rozumieć ryzyko i umiejętnie je wyceniać, być gotowym do negocjacji, decyzyjny i terminowy. Jeżeli te elementy występują, jest bardzo prawdopodobne, że ubezpieczyciel osiągnie sukcesy, nawet jeśli nie będzie mógł się pochwalić dominującym udziałem w rynku lub powiązaniem z zagranicznym kapitałem. Jesteśmy tego świadomi, zmieniamy się we właściwym kierunku i to stanowi odpowiedź na pytanie o możliwość podboju rynku brokerskiego przez TUZ Ubezpieczenia – mówi Jarosław Pieczko, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Korporacyjnych.
Zapraszamy do kontaktu: Strefa Brokera - TUZ.pl
Gazeta Ubezpieczeniowa dodatek BROKER str. 1
Gazeta Ubezpieczeniowa dodatek BROKER str. 2
Dla firm
17-05-2023
Oferta ubezpieczeń korporacyjnych w TUZ
Ubezpieczenia dla biznesu oferowane w TUZ, obejmują trzy linie. Pierwsza to tradycyjnie klasyfikowane jako „majątkowe”, czyli: mienia, techniczne i odpowiedzialności cywilnej. Dwie kolejne to: floty komunikacyjne i ubezpieczenia finansowe.
1. Ubezpieczenia majątkowe
Ubezpieczenie mienia
Wprowadzone pod koniec 2022 roku ubezpieczenia mienia zostało bardzo dobrze przyjęte przez rynek ze względu na szeroki zakres w wariancie podstawowym. Nowy produkt skonsolidował cztery OWU w jedno oraz znacząco rozszerzył zakres ubezpieczenia. Można zatem ubezpieczyć się zarówno w wariancie od ryzyk nazwanych lub w formule all risk. Do szczególnych wyróżników należą: ubezpieczenie od kradzieży oraz od przepięć – niezależnie od przyczyny – w standardowym zakresie, szeroka definicja ryzyk deszczu i wiatru (m.in. brak minimalnych parametrów dla działania deszczu i wiatru). W standardzie ubezpieczenia są również dodatkowe koszty poniesione po szkodzie.
Ochronę rozszerza 13 klauzul dodatkowych, m.in. maszyn od szkód mechanicznych i elektrycznych, katastrofy budowlanej czy mienia podczas transportu. Inne, oczekiwane cechy produktu to: klauzula Leeway w dwóch wariantach, wg formuły ubezpieczenia 130% lub wg formuły szkody oraz automatyczne odnowienie sumy ubezpieczenia dla sum stałych.
Sprawdź korzyści ubezpieczenia mienia>>>
Ubezpieczenie od utraty zysku
W ostatnich dniach do oferty TUZ weszło ubezpieczenie od utraty zysku, tzw. „BI – Business Interruption”, w standardzie ubezpieczenia od wszelkiego ryzyka, z wyjątkową na rynku klauzulą kosztów awaryjnych.
- Pomoże ono przedsiębiorcy utrzymać płynność finansową w okresie przestoju produkcyjnego lub ograniczenia działalności w związku ze szkodą w mieniu. W ramach polisy, TUZ pokryje zarówno koszty stałe jak i niezrealizowany zysk Ubezpieczonego w tzw. okresie odszkodowawczym, trwającym nawet 24 miesiące. – mówi Jarosław Pieczko, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Korporacyjnych.
Ochroną ubezpieczeniową objęty jest przewidywany zysk brutto, który Ubezpieczony osiągnąłby w związku z prowadzoną przez siebie działalnością operacyjną, gdyby działalność ta nie została przerwana lub zakłócona wystąpieniem szkody rzeczowej w mieniu, a także zwiększone i ekonomicznie uzasadnione koszty działalności oraz nakłady finansowe, poniesione przez Ubezpieczonego w celu uniknięcia lub ograniczenia spadku obrotu i w efekcie strat w ubezpieczeniowym zysku brutto. Ochrona może zostać rozszerzona o dodatkowe klauzule produktowe: utrata zysku wskutek braku dostawy mediów, braku dostępu do zakładu, szkód u dostawców lub odbiorców oraz kosztów rzeczoznawców.
Nowością rynkową jest klauzula kosztów awaryjnych – mówi Monika Wolnicka, Koordynator ds. Ubezpieczeń Korporacyjnych w TUZ Ubezpieczenia – obejmująca koszty przeniesienia działalności do innej lokalizacji, koszty ekspertów, serwisu i zarządzania kryzysowego. Klauzula ta działa od momentu wystąpienia szkody i dotyczy nie tylko zdarzeń objętych ochroną w ramach polisy ubezpieczenia mienia.
Sprawdź korzyści ubezpieczenia od utraty zysku >>>
W dalszej kolejności pojawią się w ofercie TUZ nowe ubezpieczenia techniczne: ubezpieczenie maszyn i sprzętu budowlanego i maszyn od awarii. Odświeżone zostaną też ubezpieczenia sprzętu elektronicznego oraz prac budowlano-montażowych.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
Nowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) z tyt. prowadzenia działalności lub posiadanego mienia, wzmocniło portfolio TUZ w listopadzie 2022 roku. Tworząc ten produkt, zespół TUZ skupił się na rozbudowie podstawowego zakresu ubezpieczenia.
Najważniejsze cechy tego produktu to:
szeroki zakres podstawowy (obejmuje m.in.: OC delikt i OC kontrakt, odpowiedzialność za szkody spowodowane przez rażące niedbalstwo, odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez podwykonawców),
rozszerzony zakres terytorialny (kraje UE oraz Wielka Brytania, Szwajcarii Norwegii i Islandia lub cały świat z wyłączeniem Kanady, USA, Australii, Nowej Zelandii),
rozszerzona o pracownika tymczasowego definicja pracownika,
włączenie do ochrony szkód powstałych w związku z podróżami służbowymi,
rozszerzenie o zatrucie pokarmowe klauzuli OC za produkt,
dodanie do standardu ochrony niezbędnych kosztów ochrony prawnej lub wynagrodzenia rzeczoznawców
aż 27 możliwych klauzul rozszerzających.
Sprawdź korzyści ubezpieczenia OC z tytułu prowadzonej działalności lub posiadania mienia>>>
Ubezpieczenie kosztów wykonania zastępczego w związku ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów
TUZ jest wyjątkowo zaangażowany w ubezpieczanie branży odpadowej. Jako jeden z nielicznych ubezpieczycieli na rynku zna się m.in. na specyfice produkcji paliwa RDF z odpadów, która wymaga specjalistycznego podejścia.
Ubezpieczenie kosztów wykonania zastępczego skierowane jest do posiadaczy odpadów obowiązanych do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, z wyłączeniem zarządzającego składowiskiem odpadów. Stanowi zabezpieczenie, o którym mówi art. 48a Ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r.
Ochroną ubezpieczeniową objęte jest ryzyko konieczności poniesienia kosztów wykonania zastępczego w związku z niewykonaniem obowiązków nałożonych na Ubezpieczonego wynikających z decyzji wydanej w trybie art. 47 ust. 2 ustawy o odpadach to jest wynikającego z niej obowiązku, do usunięcia odpadów i szkód w środowisku, w ramach prowadzonej działalności objętej zezwoleniem, o którym mowa w art. 47 ust. 5 ustawy o odpadach, nakazującej posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania w trybie art. 26 ust. 2 Ustawy o odpadach.
Sprawdź korzyści ubezpieczenia kosztów przetwarzania odpadów >>>
OC Zawodowe
W ofercie TUZ znajdują się również obowiązkowe i nie, ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zawodowej dla Agentów, zarządców nieruchomości, pośredników sprzedaży kredytów hipotecznych, prowadzących usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych czy przewoźników drogowych. Poza obowiązkowymi OC, TUZ przygotuje również ofertę na inne, wymagające szczególnych warunków ubezpieczenia zawodowe, w tym m.in.: specjalne programy OC dla funkcjonariuszy czy urzędników z dodatkowymi klauzulami dostosowanymi do danej grupy zawodowej (RODO, karno-skarbowa).
Sprawdź korzyści ubezpieczeń OC zawodowych >>>
2. FLOTY KOMUNIKACYJNE
W ofercie TUZ znajdują się wszystkie produkty z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych potrzebne do ubezpieczenia flot pojazdów: od obowiązkowego OC przez AC All Risk po rozbudowane Assistance. Dodatkowe Autoszyby czy NNW komunikacyjne to już rynkowe standardy, które TUZ również ma w swojej ofercie. Na szczególną uwagę zasługuje jednak mniej popularne OC nadwyżkowe, szczególnie ważne w przypadku flot transportu ciężkiego, świadczących usługi przewozu międzynarodowego.
Sprawdź ofertę ubezpieczenia flot >>>
3. UBEZPIECZENIA FINANSOWE - GWARANCJE
Gwarancje ubezpieczeniowe to ważny składnik ochrony przedsiębiorstwa. TUZ może zaoferować firmom dużych, średnim i małym gwarancje zapłaty wadium, kontraktowe oraz wad i usterek. Maksymalny, dopuszczalny limit zaangażowania dla jednego Klienta lub grupy Klientów powiązanych, wynosi aż 5 mln zł. Wkrótce w ofercie pojawią się również gwarancje zwrotu zaliczki.
Sprawdź ofertę gwarancji finansowych >>>
Jakie jest podejście TUZ do działania na rynku korporacyjnym?
- Dobry ubezpieczyciel korporacyjny powinien być otwarty na potrzeby klienta, właściwie rozumieć ryzyko i umiejętnie je wyceniać, być gotowym do negocjacji, decyzyjny i terminowy. Jesteśmy tego świadomi i zmieniamy się we właściwym kierunku – mówi Jarosław Pieczko, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Korporacyjnych.
Dla firm
26-01-2023
Aaaby praca była spokojna: ubezpieczenie OC zawodowej
Niewiele osób wie o tym ubezpieczeniu, a wszyscy pracujący go potrzebują. Szkody w pracy zawodowej mogą mieć istotny wpływ na karierę lub nawet działanie całej firmy. Księgowym, pośrednikom kredytu hipotecznego, zarządcom nieruchomości, przewoźnikom drogowym, a nawet agentom ubezpieczeniowym – im wszystkim, przedsiębiorcom i osobom prowadzącym działalność gospodarczą, zdarzają się wypadki, przed którymi może uchronić wykupienie przedmiotowego ubezpieczenia OC.
– Nawet najlepszym profesjonalistom zdarzają się błędy i wypadki w czasie pracy, dlatego o posiadaniu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zawodowej powinni pamiętać wszyscy przedsiębiorcy i osoby prowadzące działalność gospodarczą – mówi Elżbieta Woźniak-Sitek, kierownik Biura Likwidacji Szkód Osobowych i Odpowiedzialności Cywilnej w Departamencie Likwidacji Szkód TUZ Ubezpieczenia. – W niektórych branżach posiadanie OC zawodowego jest obowiązkowe, ale w wielu innych też jest potrzebne, nawet jeśli nie jest wymagane specjalnymi regulacjami. Jednak bez względu na to, czy jest to ubezpieczenie obowiązkowe czy jest dobrowolne, chroni przed finansowymi skutkami nieszczęśliwych zdarzeń powstałych podczas działalności zawodowej. Chroni zarówno sprawcę i poszkodowanego. Jest to więc ubezpieczenie bardzo przydatne, które prowadzący działalność gospodarczą powinni traktować jako absolutnie podstawowe.
Zabezpiecz swoją karierę, zabezpiecz firmę
Elżbieta Woźniak-Sitek podkreśla, że w niektórych branżach mogą występować znaczące straty, które bez ubezpieczenia mogą powodować bardzo negatywne skutki dla prowadzącego działalność gospodarczą. – Tak więc nie chodzi tylko o komfort posiadania dobrego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zawodowej, które pomoże w trudnej sytuacji, ale wręcz o rzeczywiste zabezpieczenie działalności firmy na wypadek jakiegoś zawodowego nieszczęścia – mówi ekspertka TUZ Ubezpieczenia.
W ofercie TUZ Ubezpieczenia są polisy odpowiedzialności cywilnej zawodowej dla następujących branż zawodowych:
· agenci ubezpieczeniowi – ubezpieczenie w ramach obowiązkowego ubezpieczenie OC z tytułu wykonywania czynności agencyjnych;
· przewoźnicy drogowi – ubezpieczenie OC zawodowe przewoźnika drogowego (ubezpieczenie pod licencję).
· biura rachunkowe – ubezpieczenie w ramach obowiązkowego OC przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz dobrowolne OC z tytułu niektórych czynności doradztwa podatkowego i OC z tytułu usługowego wykonywania czynności kadrowo-płacowych;
· pośrednicy kredytu hipotecznego – ubezpieczenie w ramach obowiązkowego ubezpieczenie OC pośredników kredytu hipotecznego;
· zarządcy nieruchomości – ubezpieczenie w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC zarządcy nieruchomości;
– Rodzajów nieszczęść, które zdarzają się w czasie prowadzenia działalności gospodarczej, jest całkiem sporo – mówi Elżbieta Woźniak-Sitek z TUZ Ubezpieczenia. – Mam z nimi do czynienia na co dzień, więc doskonale wiem, że nieszczęścia zdarzają się we wszystkich zawodach. Na przykład błąd księgowej może być bardzo kosztowny dla firmy, spowodować określone skutki, przed którymi może uchronić właśnie polisa OC zawodowej.
Ale nieszczęścia zdarzają się we wszystkich branżach. Oto niektóre przykłady:
OC biura rachunkowego 2023
Przedsiębiorcy prowadzący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz wykonujący czynności doradztwa podatkowego narażeni są na liczne ryzyka związane z taką działalnością. Błędnie lub nieterminowe rozliczenie należności publicznoprawnych, nieterminowe dokonanie opłaty lub niedokonanie opłaty faktury mogą powodować konsekwencje w postaci naliczenia odsetek od zaległości.
– Wówczas, jeżeli zawinienie leży po stronie biura rachunkowego, klient może zwrócić się z roszczeniem odszkodowawczym o pokrycie tych kosztów – tłumaczy Katarzyna Ziembicka, główny specjalista ds. ubezpieczeń korporacyjnych w TUZ Ubezpieczenia.
OC zarządcy nieruchomości 2023
Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, Zakres zadań, jakie wykonuje zarządca w ramach zawartej umowy o zarządzenie nieruchomością, wiąże się z ryzykiem wystąpienia zdarzenia wynikłego z nienależytego wykonywania czynności zawodowych skutkującego powstaniem odpowiedzialności odszkodowawczej względem poszkodowanego.
– Gdy w ramach umowy o zarządzanie wspólnotą mieszkaniową zarządca prowadzi rozliczenia płatności z dostawcami mediów i wskutek nieprawidłowego naliczenia należności powstanie zaległość skutkująca naliczeniem odsetek, wówczas wspólnota mieszkaniowa może zwrócić się do zarządcy z roszczeniem o pokrycie powstałych z jego winy kosztów – mówi Katarzyna Ziembicka. – Problemem może też być przeoczenie terminu wznowienia umowy ubezpieczenia mienia od ognia i innych zdarzeń losowych i OC zgodnie ze zleceniem wspólnoty mieszkaniowej. Przeoczenie terminu koniecznego do zaangażowania wznowienia takiego ubezpieczenia również może doprowadzić do nieprzewidywalnych strat finansowych. Na przykład w przypadku wystąpienia zdarzenia losowego skutkującego powstaniem szkód w mieniu członków wspólnoty, za które odpowiedzialność będzie ponosić wspólnota mieszkaniowa, a które powinny być pokryte w ramach tej umowy ubezpieczenia.
OC agenta 2023
Agent ubezpieczeniowy (i agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające) wykonujący czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń odpowiada za szkody powstałe z tytułu wykonywania tych czynności wyrządzone klientowi lub osobie uprawnionej z umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej.
– Niedochowanie należytej staranności w wykonywaniu czynności agencyjnych może skutkować powstaniem straty majątkowej po stronie klienta agenta, a w konsekwencji może skończyć się roszczeniem do agenta o naprawienie powstałej szkody – przestrzega Katarzyna Ziembicka. – Na przykład wystawienie polisy ubezpieczenia wbrew udokumentowanym oczekiwaniom klienta może skutkować powstaniem odpowiedzialności odszkodowawczej, w wyniku odmowy uznania przez ubezpieczyciela odszkodowania z zawartej umowy ubezpieczenia.
OC pośrednika kredytu hipotecznego 2023
W tym obszarze roszczenia mogą zostać wniesione zarówno przez konsumentów, jak również kredytodawców.
– Na pośrednika kredytowego ustawodawca nałożył liczne obowiązki, które winien on spełnić przed zawarciem z konsumentem umowy o kredyt hipoteczny lub w związku ze świadczeniem usług doradczych. To znacznie zwiększa możliwość wystąpienia uchybień lub błędów – stwierdza ekspertka TUZ Ubezpieczenia.
Przykładem jest brak zachowania należytej staranności (zaniedbanie) w postaci zwłoki w rozpatrzeniu przez pośrednika wniosku o udzielenie kredytu hipotecznego klienta, w wyniku czego może powstać strata finansowa:
utrata depozytu wpłaconego z tytułu umowy przedwstępnej
konieczność poniesienia opłaty notarialnej wskutek konieczności aneksowania aktu notarialnego.
OC zawodowe przewoźnika drogowego 2023
W przypadku, gdy niezależnie od woli przewoźnika drogowego wystąpi zdarzenie losowe powodujące utratę przez niego zdolności finansowej, a w konsekwencji skutkujące niemożnością spełnienia przez przewoźnika w całości lub w części zobowiązania finansowego lub skierowanego wobec niego roszczenia finansowego – np. zaległości w opłaceniu należności publicznoprawnych – wówczas poszkodowany podmiot może dochodzić swoich praw kierując sprawę do zakładu ubezpieczeń, w którym przewoźnik posiada polisę ubezpieczenia.
Kliknij, sprawdź, ubezpiecz: OC zawodowa w TUZ Ubezpieczenia
Dla firm
10-11-2020
OC zawodowe – ile kosztuje, przed czym chroni?
W zawodach wymagających dużo wiedzy i profesjonalizmu, idzie w parze odpowiedzialność za skutki związane z prowadzoną działalnością. Wybrane profesje mają wręcz obowiązek posiadania OC zawodowego (np. adwokaci, pośrednicy kredytowi, księgowi). Ale świadomość ryzyka sprawia, że coraz częściej dobrowolnie wybieramy OC zawodowe (np. branża IT) lub poszukujemy klauzul uzupełniających luki w obowiązkowej polisie. W razie nieprzewidzianych skutków wynikających z naszej pracy, warto mieć ubezpieczenie OC zawodowe!
Dla kogo obowiązkowe OC zawodowe?
Nawet pomimo swej wiedzy i kwalifikacji możemy popełnić błąd. Obowiązkowe OC zawodowe pozwala pokryć szkody wyrządzone osobom trzecim. Może to być poniesiona strata finansowa, a nawet utrata zdrowia lub życia.
Przymus ubezpieczeniowy pozwala zwiększyć świadomość ryzyka i bezpieczeństwo pracowników jak i poszkodowanych. Można łatwo się domyślić, że obowiązek dotyczy zawodów, których błędy są szczególnie dotkliwe.
Dlatego znajdziemy takie polisy jak: obowiązkowe ubezpieczenie OC dla agentów ubezpieczeniowych, lekarzy, adwokatów, notariuszy, komorników sądowych, księgowych, zarządców nieruchomości czy pośredników kredytowych.
Obowiązek wykupienia polisy od odpowiedzialności cywilnej z tytuły wykonywania zawodu, regulują rozpodządzenia Ministra Finansów. Na przykład obowiązkowe ubezpieczenie OC pośrednika kredytowego ustanawia rozporządzenie z dnia 19 lipca 2017 roku. A przymusowe OC księgowego reguluje rozporządzenie z 6 listopada 2014 roku.
Jakie kary za brak OC zawodowego?
Sankcje wynikające z braku obowiązkowej polisy OC zawodowej różnią się dla każdej profesji. Na przykład dla trzech zawodów: rzeczoznawców majątkowych, pośredników i zarządców nieruchomości, kara za brak OC zawodowego wynosi:
“...od dwukrotnego do pięciokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym rok, w którym stwierdzono naruszenie, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.”
Czyli obecnie to od 9 tys. złotych do nawet około 23 tys. złotych. Wysokość grzywny uzależniona jest od działalności, jej skali i czasu trwania naruszenia. Instytucją odpowiedzialną za kontrolę i nakładanie kar za brak OC dla powyższych jest Inspekcja Handlowa.
Zakres kar nie jest jednolity. Na przykład agent ubezpieczeniowy za brak ważnej polisy OC może otrzymać grzywnę w wysokości 1000 euro - w przeliczeniu na złotówki po kursie NBP. Zapłacenie kary nie zwalnia z obowiązkowego ubezpieczenia OC zawodowego.
Pamiętajmy, że sporządzając umowę z klientem, powinniśmy dołączyć kopię ważnej polisy. Bez niej klient może zerwać podpisaną umowę. To szczególnie istotne dla np. pośredników nieruchomości.
OC zawodowe - zakres ochrony
Przepisy prawa określają minimalną sumę gwarancyjną przy obowiązkowej polisie OC zawodu. Jest to kwota, określająca górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela. Ustawowo narzucone sumy gwarancyjne charakteryzują się bardzo dużym zróżnicowaniem. Rzućmy okiem na wybrane dyscypliny i ich minimalne sumy gwarancyjne:
adwokat: 50 000 euro na jedno zdarzenie,
architekt: 50 000 euro na jedno zdarzenie,
agent ubezpieczeniowy: 1 300 380 euro na jedno zdarzenie i 1 924 560 euro na wszystkie zdarzenia,
detektyw: 15 000 euro na jedno zdarzenie,
księgowy: 10 000 euro na jedno zdarzenie,
pośrednik kredytowy: 460 000 euro na jedno zdarzenie i 750 000 euro na wszystkie zdarzenia,
zarządca nieruchomości: 50 000 euro na jedno i wszystkie zdarzenia.
Tak samo jak każda poszczególna ustawa określa sumę gwarancyjną, tak samo prawo opisuje zakres odpowiedzialności obejmujący określone zawody.
Ile kosztuje OC zawodowe?
Wysokość składki za obowiązkową polisę, obliczana jest m.in. na podstawie sumy gwarancyjnej. Im wyższa suma, tym wyższa składka. Ale na koszt OC zawodowego wpływają też ewentualne, dodatkowe klauzule rozszerzające ochronę. Ubezpieczyciel może też brać pod uwagę staż pracy i inne czynniki, które mogą zmniejszyć lub zwiększyć ryzyko zawodowe.
Ubezpieczenie OC zawodowe dobrowolne
Ustawy bardzo ogólnie określają czym jest ryzyko zawodowe. Zawierając umowę na obowiązkowe ubezpieczenie OC zawodowe, nasza ochrona może być niewystarczająca. W wielu profesjach opłaca się wykupić dodatkową, dobrowolną polisę rozszerzającą np. zakres ochrony o szkody wyrządzone poza granicami RP.
Lepiej nie oddawać interpretacji ryzyka związanego z naszym zawodem ustawie. Sprawdźmy, czy obowiązkowe ubezpieczenie OC zawodowe, będzie spełniało nasze oczekiwania.
A co z profesjami, które nie mają przymusu ubezpieczeniowego? Przecież są wśród nich fryzjerzy, nauczyciele, trenerzy sportowi, elektrycy, inspektorzy BHP czy weterynarze. Wszystkie te branże są dobrze świadome ryzyka związanego z wykonywaną działalnością. Na szczęście można skorzystać z dobrowolnego ubezpieczenia OC zawodowego.
Jakie OC zawodowe wybrać?
Wykonując swój zawód, sami najlepiej wiemy o odpowiedzialności jaka na nas spoczywa. Potrafimy ocenić ryzyko, dlatego obowiązkowe ubezpieczenie OC zawodowe, jest kosztem, który warto ponieść, gdyby doszło do błędu spowodowanego z naszej winy. Jeżeli jesteś agentem ubezpieczeniowym i szukasz dla siebie polisy sprawdź nasz kalkulator oc zawodowe - ubezpieczenie kupisz online!
Jednak podstawowa polisa, może nie sprostać naszym oczekiwaniom. Ramy narzucone przez ustawy mogą być niewygodne dla samych ubezpieczycieli, którzy chcieliby oferować polisy uszyte na miarę potrzeb swoich klientów. Dlatego warto sprawdzić, warunki dodatkowych klauzul uzupełniających zakres ochrony. Lub wybrać ubezpieczenie OC nadwyżkowe. Wykonując ryzykowny zawód, warto być dobrze ubezpieczonym w TUZ TUW!
Dla firm ,
Słowniczek ubezpieczeniowy
22-05-2020
Ubezpieczenie dla przedsiębiorców – na jaki zakres ochrony się zdecydować?
Prowadzenie własnej działalności wymaga od przedsiębiorcy nie tylko dobrego pomysłu i biznesowego zacięcia, ale także sporej odwagi. Trzeba bowiem pamiętać, że na właścicielu firmy ciąży odpowiedzialność za pracowników, mienie przedsiębiorstwa, a także za ewentualne szkody powstałe po stronie klientów. Dlatego tak ważne jest, aby osoba prowadząca działalność posiadała ubezpieczenie dla przedsiębiorców w zakresie, który będzie odpowiadał potrzebom firmy.
Podstawowe ubezpieczenie OC firmy - jaką zapewnia ochronę?
Najbardziej popularną formę ochrony ubezpieczeniowej wśród przedsiębiorców stanowi z pewnością podstawowe OC firmy. Choć jest to oferta, z której korzysta wielu właścicieli przedsiębiorstw, to w większości przypadków nie należy ona do produktów obowiązkowych. Wyjątkiem w tej kategorii są ubezpieczenia dotyczące wykonywania konkretnych działalności, takie jak na przykład obowiązkowe ubezpieczenie OC z tytułu wykonywania czynności agencyjnych, czy obowiązkowe ubezpieczenie OC zarządcy nieruchomości.
Co zatem wchodzi w zakres ochrony podstawowego ubezpieczenia OC firmy? Jest to odpowiedzialność cywilna właściciela przedsiębiorstwa za szkody rzeczowe lub osobowe wyrządzone osobom trzecim w wyniku prowadzenia działalności. W ograniczony zakres tego produktu ubezpieczeniowego mogą wchodzić natomiast szkody powstałe na skutek posiadanego przez przedsiębiorcę mienia z wyłączeniem tych, do których doszło w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ubezpieczenie OC przedsiębiorcy zazwyczaj można także rozszerzyć o kolejne klauzule, które spersonalizują produkt tak, aby jak najlepiej wpisywał się w potrzeby Ubezpieczającego. Mogą to być na przykład dodatkowo:
OC pracodawcy - chroni odpowiedzialność cywilną pracodawcy w przypadku doznania szkód rzeczowych lub osobowych przez jego pracowników,
OC za produkt - zapewnia ochronę w przypadku wyrządzenia szkód osobom trzecim przez produkt lub usługę Ubezpieczającego,
OC najemcy nieruchomości - ochrona w przypadku szkód powstałych na skutek prowadzenia działalności w wynajmowanych lokalach,
OC dla konkretnych działalności np. aptek, gabinetów kosmetycznych, gabinetów weterynaryjnych - chroni odpowiedzialność cywilną właściciela w przypadku szkód powstałych na skutek prowadzenia tychże działalności.
Co warto ubezpieczyć prowadząc przedsiębiorstwo?
Odpowiedzialność cywilna to oczywiście nie jedyny “przedmiot”, który warto objąć ochroną ubezpieczeniowa prowadząc firmę. W zależności od zakresu i profilu działalności, należy zastanowić się nad tym, czy mienie znajdujące się na wyposażeniu i w użytku przedsiębiorstwa nie pozostaje narażone na określone grupy ryzyka. Im większej wartości urządzenia, maszyny, meble, czy nieruchomości posiada właściciel firmy, tym poważniej powinien się on zastanowić nad zapewnieniem sobie ochrony majątku w przypadku uszkodzenia, kradzieży lub zniszczenia mienia w przedsiębiorstwie.
Jaki zatem zakres ochrony oprócz odpowiedzialności cywilnej może gwarantować ubezpieczenie dla przedsiębiorców? Od ognia i innych zdarzeń losowych, a także od kradzieży z włamaniem lub rabunku można ubezpieczyć na przykład:
budynki i inne nieruchomości,
maszyny, urządzenia i inne wyposażenie,
mienie pracowników firmy,
środki obrotowe,
wartości pieniężne.
W zależności od tego, jaki rodzaj działalności prowadzi Ubezpieczający, w jakich uwarunkowaniach lokalowych funkcjonuje firma i jakie wyposażenie jest jej niezbędne do efektywnego działania, ubezpieczyć można dodatkowo:
ładunki w transporcie,
szyby i elementy szklane,
sprzęt elektroniczny,
majątek firmy na wypadek strat finansowych poniesionych przez przedsiębiorstwo w wyniku zakłócenia działalności lub przerwy w jego funkcjonowaniu.
Właściwy dobór zakresu i przedmiotu polisy ubezpieczenia dla przedsiębiorców jest niezwykle istotny i wymaga dokładnego przeanalizowania sytuacji oraz potrzeb osoby prowadzącej działalność. Ważne zatem, aby ubezpieczyciel był skłonny do uznania indywidualnych wymagań Ubezpieczającego i potrafił sprostać jego oczekiwaniom, choćby za pomocą szeregu klauzul, o które ubezpieczenie może zostać rozszerzone. Na czym jeszcze powinna skupić się osoba prowadząca działalność, wybierając ubezpieczenie dla przedsiębiorców?
Ubezpieczenie firmy - na co zwrócić uwagę?
Niezwykle wygodną formą, ułatwiającą przedsiębiorcom poruszanie się w gąszczu przygotowanych dla nich ofert, jest skumulowanie wszystkich niezbędnych parametrów ubezpieczenia w jednym pakiecie, takim jak na przykład Pakiet Bezpieczny Przedsiębiorca Plus lub Pakiet Bezpieczna Firma. Taki sposób konstruowania oferty pozwala nie tylko na wygodne ustalenie zakresu i przedmiotu polisy, ale często wpływa także na ogólny koszt ubezpieczenia. Dodatkowo, jest to niezwykle prosta w odbiorze forma prezentacji oferty, przygotowana specjalnie z myślą o potrzebach przedsiębiorców.
Ubezpieczenia dla małych i średnich przedsiębiorstw zawierane są zwykle na okres 12 miesięcy. Jeżeli jednak przedsiębiorca miałby w tym zakresie inne oczekiwania, warto, aby zakomunikował je doradcy. Może się też okazać, że w przypadku zawarcia umowy na dłuższy okres czasu, koszt ubezpieczenia ulegnie zmianie na korzyść przedsiębiorcy.
Ostatnim ważnym aspektem, o którym powinien pamiętać Ubezpieczający jest fakt, że ubezpieczyciel wypłaci środki wynikające z polisy jedynie w przypadku, w którym do szkód objętych ubezpieczeniem nie doszło w wyniku umyślnego działania przedsiębiorcy. Niezwykle istotne dla osoby prowadzącej działalność jest także dokładne sprawdzenie innych możliwych wykluczeń w ofercie ubezpieczyciela. Może się bowiem zdarzyć, że polisa nie będzie pokrywała szkód wynikających z zaniedbania, czy choćby naturalnego zużycia wyposażenia.
Dlaczego warto posiadać ubezpieczenie dla przedsiębiorców?
Ubezpieczenie dla przedsiębiorców pozwala osobom prowadzącym działalność poczuć, że w przypadku wystąpienia nieszczęśliwego zdarzenia czy niespodziewanego wypadku, mogą liczyć na finansowe wsparcie. Ochrona majątku przedsiębiorcy jest jednym z tych aspektów posiadania ważnej polisy ubezpieczeniowej, którego nie da się przecenić. Zdarzenia losowe powodujące często ogromne szkody dla funkcjonowania firm sprawiają, że przedsiębiorcy odczuwają nie tylko obciążenie finansowe, ale także psychiczne. Wypłata środków z ubezpieczenia może znacząco przyczynić się do poprawy tej sytuacji.
Dla firm