Start Aktualności TUZ Ubezpieczenia Instytucją finansową przyjazną mediacji już po raz piąty

TUZ Ubezpieczenia Instytucją finansową przyjazną mediacji już po raz piąty

18.10.2024

18 października 2024 roku odbyła się uroczystość ogłoszenia laureatów wyróżnienia pn. Instytucja finansowa przyjazna mediacji. Otrzymało je kilkanaście instytucji finansowych, w tym TUZ Ubezpieczenia.

Tytuł został ustanowiony przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) w 2014 r. Celem przyznawania wyróżnienia jest przyczynianie się do prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego oraz ochrony jego uczestników poprzez propagowanie polubownego rozwiązywania sporów pomiędzy instytucjami finansowymi a odbiorcami świadczonych przez nie usług oraz nagradzanie instytucji finansowych, które kontakty ze swoimi klientami opierają na otwartości, dialogi i dążeniu do porozumienia.

– Jestem niesamowicie dumny, że i w tym roku TUZ otrzymał tę prestiżową nagrodę. Dedykuję ją tym wszystkim pracownikom, którzy od lat angażują się w procesy mediacyjne. To efekt systematycznej pracy, wielu starań i kompromisów i podnoszenia świadomości, czym są mediacje. Niezmiernie cieszy, że znaleźliśmy się wśród nagrodzonych firm ubezpieczeniowych i kapituła doceniła naszą pracę na rzecz mediacji i polubownego rozwiązywania sporów. Jesteśmy pewni, że to właśnie dzięki temu podejściu i wykorzystywanym przez nas kompetencjom, większość spraw nie kończy się w sądach, tylko zostaje rozstrzygnięta już na etapie negocjacji. Wypracowanie porozumienia satysfakcjonującego wszystkie strony powoli staje się standardem i dla TUZ jest priorytetem w procesie likwidacji szkód – mówi Dariusz Radaczyński, Dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód z TUZ Ubezpieczenia.

 

Jakie wymogi spełnili laureaci?

Tytuł Instytucja finansowa przyjazna mediacji otrzymały firmy, które dzięki polubownym rozmowom doprowadziły do zakończenia nieporozumień przed rozpoczęciem postępowania lub podczas rozmów odbywających się w Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy KNF. Został on powołany w 2006 r. w celu rozpatrywania sporów między uczestnikami rynku finansowego. Obecnie oferuje dwie ścieżki rozwiązania konfliktu:

  • w postaci mediacji, której celem jest zawarcie ugody pomiędzy stronami sporu przy udziale mediatora,
  • w postaci postępowania arbitrażowego, w ramach którego dochodzi do rozstrzygnięcia sporu w drodze wyroku Sądu Polubownego.

– Ponowny sukces za nami w temacie relacji z klientami oraz ich pełnomocnikami. Niezmiernie mnie cieszy, że mój zespół tak dobrze buduje dialog z osobami poszkodowanymi i ich pełnomocnikami, od lat pokazując, że warto rozmawiać– mówi Elżbieta Woźniak-Sitek, Kierowniczka Likwidacji Szkód Osobowych i Odpowiedzialności Cywilnej z TUZ Ubezpieczenia. – To możliwość dobrowolnych mediacji i doprowadzenie do  ugodowego, satysfakcjonującego strony rozwiązania sporu łagodzi powstające napięcia i pomaga w dojściu do porozumienia. Pamiętamy oczywiście o tym, że oprócz stron, które cenią sobie partnerstwo w rozmowach jest również udział osoby trzeciej – neutralnego i bezstronnego mediatora, który wspiera przebieg negocjacji.

 

Wyróżnienie przyznawane jest przez Kapitułę w składzie: Przewodniczący KNF, Prezes Sądu Polubownego przy KNF oraz trzech członków Zgromadzenia Ogólnego Arbitrów i Mediatorów Sądu Polubownego przy KNF wybranych przez to gremium.

 

W 2023 r. do Sądu Polubownego przy KNF wpłynęło ogółem 23 477 wniosków o przeprowadzenie mediacji, złożonych zarówno przez instytucje finansowe, jak i ich klientów. W 22 359 sprawach, a więc w przypadku ponad 95% wniosków, obie strony wyraziły zgodę na podjęcie próby rozwiązania sporu w drodze mediacji. W ponad 75% postępowań doszło do zawarcia ugody. Brak porozumienia na tym etapie związany był najczęściej ze znaczącymi rozbieżnościami podczas ustalania wysokości świadczenia lub odszkodowania.

Na rynku finansowym obserwuje się coraz większe zainteresowanie polubownymi metodami rozwiązywania sporów, jak postępowania mediacyjne, które trwają krócej niż sprawy sądowe i są tańsze. W wielu przypadkach mediacje kończą się wypracowaniem porozumienia satysfakcjonującego obie strony

 

Ikona dostępności
Aa+
Aa-
Ikona kontrastu