Aktualności

Aktualności
Strzałka kierująca w prawo

Piotr Żuk, z początkiem listopada, obejmuje funkcję dyrektora Departamentu Likwidacji Szkód w TUZ Ubezpieczenia

Z początkiem listopada, Piotr Żuk dołączy do zespołu TUZ Ubezpieczenia, obejmując funkcję dyrektora Departamentu Likwidacji Szkód. Jest związany z rynkiem ubezpieczeniowym od początku kariery zawodowej. Absolwent Politechniki Zielonogórskiej oraz podyplomowych studiów z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, swoje pierwsze zawodowe kroki stawiał jako likwidator szkód w PZU SA. W szeregach tej firmy rozwijał się ponad 11 lat, przechodząc kolejno przez stanowiska specjalistyczne, kierownicze, aż do centralnego zespołu Projektu Nowej Organizacji Likwidacji Szkód. W 2007 roku zmienił pracodawcą, przyjmując funkcję Dyrektora Centrum Likwidacji Szkód Uniqa w Lublinie. W Uniqa został 6 lat. Pokonywał kolejne szczeble kariery, aż do funkcji dyrektora Centrum  Zarządzania Oględzinami. Kolejny pracodawca -  InterRisk, dał mu okazję zarządzania już całym procesem likwidacji szkód, najpierw w funkcji zastępcy dyrektora, a od 2015 roku - dyrektora departamentu likwidacji szkód. Z InterRisk został do 2021 roku. Jego ostatnie 3 zawodowe lata, to okres zdobywania wiedzy o funkcjonowaniu firm związanych z likwidacją szkód, współpracujących z ubezpieczycielami, jak: Carrot, Sollera/Audatex/AutoOnline i ostatnio, od marca 2023 roku - Noxa Insurance.   W trakcie swojej kariery zawodowej, Piotr Żuk, brał udział w wielu projektach związanych z usprawnianiem i optymalizacją procesów likwidacji szkód. Jego powrót na stanowisko dyrektora departamentu, to odpowiedź na potrzebę, by wiedzę zdobytą w ostatnich latach wprowadzić w praktykę, ponownie po stronie ubezpieczyciela i w funkcji zarządzającej całością procesów.   Witamy na pokładzie!

TUZ Ubezpieczenia Instytucją finansową przyjazną mediacji już po raz piąty

18 października 2024 roku odbyła się uroczystość ogłoszenia laureatów wyróżnienia pn. Instytucja finansowa przyjazna mediacji. Otrzymało je kilkanaście instytucji finansowych, w tym TUZ Ubezpieczenia. Tytuł został ustanowiony przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) w 2014 r. Celem przyznawania wyróżnienia jest przyczynianie się do prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego oraz ochrony jego uczestników poprzez propagowanie polubownego rozwiązywania sporów pomiędzy instytucjami finansowymi a odbiorcami świadczonych przez nie usług oraz nagradzanie instytucji finansowych, które kontakty ze swoimi klientami opierają na otwartości, dialogi i dążeniu do porozumienia. – Jestem niesamowicie dumny, że i w tym roku TUZ otrzymał tę prestiżową nagrodę. Dedykuję ją tym wszystkim pracownikom, którzy od lat angażują się w procesy mediacyjne. To efekt systematycznej pracy, wielu starań i kompromisów i podnoszenia świadomości, czym są mediacje. Niezmiernie cieszy, że znaleźliśmy się wśród nagrodzonych firm ubezpieczeniowych i kapituła doceniła naszą pracę na rzecz mediacji i polubownego rozwiązywania sporów. Jesteśmy pewni, że to właśnie dzięki temu podejściu i wykorzystywanym przez nas kompetencjom, większość spraw nie kończy się w sądach, tylko zostaje rozstrzygnięta już na etapie negocjacji. Wypracowanie porozumienia satysfakcjonującego wszystkie strony powoli staje się standardem i dla TUZ jest priorytetem w procesie likwidacji szkód – mówi Dariusz Radaczyński, Dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód z TUZ Ubezpieczenia.   Jakie wymogi spełnili laureaci? Tytuł Instytucja finansowa przyjazna mediacji otrzymały firmy, które dzięki polubownym rozmowom doprowadziły do zakończenia nieporozumień przed rozpoczęciem postępowania lub podczas rozmów odbywających się w Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy KNF. Został on powołany w 2006 r. w celu rozpatrywania sporów między uczestnikami rynku finansowego. Obecnie oferuje dwie ścieżki rozwiązania konfliktu: w postaci mediacji, której celem jest zawarcie ugody pomiędzy stronami sporu przy udziale mediatora, w postaci postępowania arbitrażowego, w ramach którego dochodzi do rozstrzygnięcia sporu w drodze wyroku Sądu Polubownego. – Ponowny sukces za nami w temacie relacji z klientami oraz ich pełnomocnikami. Niezmiernie mnie cieszy, że mój zespół tak dobrze buduje dialog z osobami poszkodowanymi i ich pełnomocnikami, od lat pokazując, że warto rozmawiać– mówi Elżbieta Woźniak-Sitek, Kierowniczka Likwidacji Szkód Osobowych i Odpowiedzialności Cywilnej z TUZ Ubezpieczenia. - To możliwość dobrowolnych mediacji i doprowadzenie do  ugodowego, satysfakcjonującego strony rozwiązania sporu łagodzi powstające napięcia i pomaga w dojściu do porozumienia. Pamiętamy oczywiście o tym, że oprócz stron, które cenią sobie partnerstwo w rozmowach jest również udział osoby trzeciej - neutralnego i bezstronnego mediatora, który wspiera przebieg negocjacji.   Wyróżnienie przyznawane jest przez Kapitułę w składzie: Przewodniczący KNF, Prezes Sądu Polubownego przy KNF oraz trzech członków Zgromadzenia Ogólnego Arbitrów i Mediatorów Sądu Polubownego przy KNF wybranych przez to gremium.   W 2023 r. do Sądu Polubownego przy KNF wpłynęło ogółem 23 477 wniosków o przeprowadzenie mediacji, złożonych zarówno przez instytucje finansowe, jak i ich klientów. W 22 359 sprawach, a więc w przypadku ponad 95% wniosków, obie strony wyraziły zgodę na podjęcie próby rozwiązania sporu w drodze mediacji. W ponad 75% postępowań doszło do zawarcia ugody. Brak porozumienia na tym etapie związany był najczęściej ze znaczącymi rozbieżnościami podczas ustalania wysokości świadczenia lub odszkodowania. Na rynku finansowym obserwuje się coraz większe zainteresowanie polubownymi metodami rozwiązywania sporów, jak postępowania mediacyjne, które trwają krócej niż sprawy sądowe i są tańsze. W wielu przypadkach mediacje kończą się wypracowaniem porozumienia satysfakcjonującego obie strony  

Z wizytą w agencji w Dzierżoniowie

Magdalena Stefan menedżerka z zespołu TUZ Ubezpieczenia, entuzjastka swojej pracy i wielka fanka jazdy na rowerze, postanowiła odwiedzić kilkoro agentek i agentów współpracujących z TUZ na terenach popowodziowych i sprawdzić, jak są zadowoleni z produktu, który oferowali swoim klientom i klientkom. Ubezpieczenie domu i mieszkania “Bezpieczny Dom” – bo o nim mowa – miało m.in. na okoliczność powodzi zabezpieczać, a Magda jest jego autorką. Osobiście odebrała w 2022 roku za ten produkt godło “Teraz Polska”, zanim przekazała go do zarządzania w kolejne, dobre ręce. Pojechała teraz sprawdzić czy ubezpieczenie zadziałało jak na to liczyła, czy agenci czują, że pomogli swoim klientom i klientkom i co jeszcze można zrobić lepiej? Poniżej jej drugi wywiad z wyprawy   Magdalena Stefan (TUZ Ubezpieczenia): Witam serdecznie. Jesteśmy w multiagencji Ubezpieczenia Agnieszka Małysz w Dzierżoniowie. Będziemy rozmawiać z właścicielką i z poszkodowaną. Poproszę żeby się przedstawiły. Agnieszka Małysz: Witam Agnieszka Małysz. Jestem właścicielem multiagencji. Ponadto od 14 lat pracuję z agentami ubezpieczeniowymi na terenie dolnośląsko-opolskim. Mam zatem jakieś doświadczenie w sprzedaży ubezpieczeń, ale przede wszystkim także we współpracy z agentami i wiem z jakimi problemami zderzamy się wszyscy jako agenci  ubezpieczeniowi. Nie tylko ze strony towarzystw ubezpieczeniowych, ale także ze strony klientów, którzy się u nas ubezpieczają. Sylwia Świątek: Witam serdecznie. Nazywam się Sylwia Świątek. Jestem Państwa agentką ubezpieczeniową… MS:  i  jednocześnie też poszkodowaną, tak?.. ŚŚ: Dokładnie tak - jestem państwa agentką ubezpieczeniową i jednocześnie też poszkodowaną w powodzi. Tak, woda również mnie dotknęła i to dość dotkliwie. Staram się przetrwać ten okres tak jak i państwo. I tutaj nasza rozmowa - też będzie szła w takim kierunku, żeby porozmawiać o problemach, które wszystkich nas dotknęły podczas tej powodzi. MS: Rozumiem że jest pani ubezpieczona? SŚ: Oczywiście, że tak. MS: Czyli dom ma pani ubezpieczony. SŚ: Przy wyborze ubezpieczenia skupiałam się na zakresie i wielu, wielu innych czynnikach. Tak jak każdy, sprawdzałam ceny, sprawdzałam zakres, ale również brałam pod uwagę zagrożenie - przede wszystkim właśnie powodziowe, bo mieszkam na terenach zalewowych i miałam tego świadomość, że gdyby przyszła woda, no to może dojść do sytuacji, że moja nieruchomość może zostać zalana. Oczywiście żyłam w przeświadczeniu, że nigdy się to nie wydarzy. I biorąc to pod uwagę, wybrałam ubezpieczyciela, który gwarantował mi zakres tej powodzi w ubezpieczeniu. MS: Jaką wartość niesie to ubezpieczenie? Czyli powiedziała pani, że jakiś taki spokój? SŚ: Spokój, bezpieczeństwo. Przede wszystkim, kupując takie ubezpieczenie mam świadomość, że jeżeli coś się wydarzy, to nie zostaję z tym problemem sama. Wiem, że mogę liczyć na to, że jeżeli coś się stanie to koszty poniesie ubezpieczenie. Mam pieniądze na odtworzenie wszystkiego. Tak więc nie zostaje z tym, na tak zwanych zrzutkach czy jałmużnach, czy prośbach czy zbieraninach od rodziny, bo wiadomo, że nie po to kupujemy ubezpieczenie, żeby później kogoś prosić o pieniądze MS: … czyli też taką niezależność SŚ: Tak i przede wszystkim bezpieczeństwo. Po prostu bezpieczeństwo, że jak coś się stanie będą te pieniądze. Kiedyś się bałam ognia. Teraz się boję ognia i wody, bo są to dwa ryzyka, których nie jesteśmy w stanie w żaden sposób zatrzymać, bo woda, tak samo jak ogień, zabiera niemalże wszystko. Agnieszka Małysz: Tu jest jeszcze kwestia tego, że przy ubezpieczeniu też zwracamy uwagę na to, że klienci bardzo często przychodzą z taką nieświadomą potrzebą ubezpieczenia domu pod kredyt, co wiemy, że nie zawsze ta suma kredytu jest jednoznaczna z rzeczywistą wartością domu, bo czasami klient ma kredyt na 200 000 zł, natomiast dom jest wart dużo, dużo więcej i niestety dzisiaj w przypadku powodzi, która się odbyła, zdarzamy się z takimi sytuacjami, że klient ucieszony tym, że to ubezpieczenie jednak miał się, jednak okazuje się, że miał ubezpieczone tylko mury na tylko ułamek wartości domu, a niestety domu całego nie ma. Albo tak jak w naszym przypadku - jest sytuacja taka, że dom jest do wyburzenia - piękny duży dom, który jest warty kilkaset, o ile nie milion, ubezpieczony na ułamek sumy i klient tak naprawdę zostaje bez niczego, bo kredyt się spłaci, a pieniędzy już później nie ma. MS: Ja też uważam, że mają państwo też dużą taką rolę społeczną, ponieważ właśnie klientów uświadamiacie, że jednak warto tę uwagę poświęcić i być może zapłacić troszkę więcej, ale ubezpieczyć to, co jest faktycznie istotne dla klienta - nie tylko formalności związane na przykład z cesją na bank w przypadku kredytu. SŚ: Dokładnie tak jest, że przede wszystkim skupiamy się na tym, żeby ten zakres ubezpieczenia był jak najszerszy. Jeżeli to jest możliwe, to all risk. Jeżeli w danym towarzystwie nie ma takiego zapisu o all risku, to żeby to był chociaż najbardziej szeroki zakres. Bo wtedy mamy pewność, że jest tych wyłączeń jak najmniej i gdy dojdzie do szkody, to klient sprawdza wyłączenia, nie ma w wyłączeniach, no to tak - mam odpowiedzialność i to jest najistotniejsze w tym przypadku. MS: A jakie jeszcze dodatkowe ryzyka do ubezpieczenia domu najczęściej państwo proponują? SŚ: Wszystko wynika z tego co klient ma przy tym domu, bo jeżeli chodzi o sam dom, to  mury - to jest pierwszym kolejność. Natomiast kolejną rzeczą będą ruchomości, czyli majątek, który sobie gromadzimy przez wiele, wiele lat. Czyli czy to będą meble, czy to będą rzeczy osobiste, tutaj nawet odgrywają rolę w tym momencie jak dla mnie, po tej szkodzie, najdrobniejsze rzeczy - takie jak buty, torebki, rzeczy osobiste, kosmetyki, które nieświadomie kupujemy idąc do drogerii, okazuje się, że kupujemy - nie wiem - tu za 20 zł tu za 50 – 100 zł i  nagle się okazuje, że nic nie mamy. Musimy to od nowa kupić, więc się okazuje, że tych pieniędzy naprawdę trzeba bardzo, bardzo dużo na start. AM: Trochę niestety nieszczęśliwe zdarzenia otwierają oczy, głównie klientom. Są też dla nas takim dobrym przykładem, który możemy wskazać.  To jest właśnie kwestia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Często jest tak, że klient sobie ją ubezpiecza na 10 - 20 tys., a mieszka na przykład w bloku, mieszka na przykład w kamienicy, zupełnie nieświadomy tego, że czasami jego mieszkanie - czy z jego winy czy nie z jego winy - może stać się zarzewiem jakiegoś poważnego nieszczęścia, na przykład pożaru czy zalania kogoś tam w dół. No i okazuje się, że przy tak niskiej sumie ubezpieczenia oc w życiu prywatnym, no to nie jest w stanie pokryć szkód, które się wydarzyły. Mieliśmy tutaj też kilka - to akurat były pożary - ale mieliśmy właśnie sytuacje takie, że w mieszkaniu naszej klientki wydarzył się pożar, no i inne mieszkania ucierpiały, no i tutaj się pojawia właśnie zawsze problem tego typu - co z tym fantem zrobić, kiedy sąsiedzi przychodzą i chcą odszkodowania. A poza tym jest jeszcze kwestia tego, że mamy zwierzątka w domu różne – mniejsze, większe, ale szkodniki i to niekoniecznie są to te szkodniki, które nam w domu robią szkodę, ale czasami potrafią pójść robić szkody gdzieś indziej. Ja na przykład się śmieję, bo mam labradorkę jeszcze,  która jak była jeszcze młoda i energiczna to potrafiła zbiec z górki i się bardzo chciała przywitać z rowerzystą i pan rowerzysta kiedyś się przewrócił przez nią. Na szczęście na trawę i się nic nie wydarzyło, ale jak sobie uzmysłowiłam, że mogła go po prostu zrzucić i jak on by wpadł na przykład na ulicę i nie daj bóg, to mogły być poważne jakieś problemy z tego tytułu. Człowiek się czuje trochę bezpieczniej i pewniej jeżeli ma polisę, bo zawsze nie czuje takiego bólu, że „straciłem i nie mam”, tylko „no trudno, zdarzyło się, ale dostanę pieniądze na odtworzenie” - co jest istotne i daje nam spokój wewnętrzny. MS: Dziękuję paniom za rozmowę 😊

Jarosław Matusiewicz ze zgodą KNF na objęcie funkcji prezesa zarządu TUZ Ubezpieczenia

Jarosław Matusiewicz, w wyniku decyzji KNF z 11 października b.r., otrzymał zgodę na objęcie funkcji prezesa zarządu TUZ Ubezpieczenia.   „Cieszę się z potwierdzenia przez KNF mojej wiarygodności na stanowisku prezesa zarządu. Po ponad 3 miesiącach pracy w TUZ udało mi się bowiem poznać firmę wystarczająco, by nabrać wiatru w żagle i z nową energią spojrzeć na jej przyszłość. Rozpoczęliśmy proces wyznaczania celów na kolejne lata, priorytetów w działaniach i optymalizacji organizacji działania firmy. Mamy zgodność w zarządzie, że będzie nam przyświecać cel nadrzędny: rentowność każdej linii produktowej. Rentowność będzie wskazywać kierunek, ale oczywiście nie porzucamy myśli o wzroście, który stale nas motywuje i na który TUZ ma bardzo duży potencjał. Przed nami także duża zmiana organizacyjna - przekształcenia formy prawnej z TUW na SA” – mówi nowo zatwierdzony prezes TUZ Ubezpieczenia.   Jarosław Matusiewicz jest związany z rynkiem ubezpieczeniowym od początku kariery zawodowej. Swoje ponad 30 letnie doświadczenie zdobywał w dwóch grupach ubezpieczeniowych:  PZU S.A., gdzie pełnił szereg funkcji w obszarze likwidacji szkód i - na ponad 16 lat - UNIQA. Zaczynał w niej jako dyrektor odpowiedzialny za obszar likwidacji szkód w Polsce. Równolegle, przez prawie 5 lat, był osobą odpowiedzialną za program rozwoju procesu likwidacji szkód w 11 krajach Europy Centralnej i Europy Południowo-Wschodniej w UNIQA International. W latach 2016-2022 pełnił funkcje zarządowe, najpierw jako członek zarządu odpowiedzialny za techniki ubezpieczeniowe, a następnie – od kwietnia 2021 roku – jako prezes zarządu UNIQA. Po fuzji ubezpieczyciela z firmą AXA, objął stanowisko wiceprezesa zarządu, wspierając dalszą integrację organizacji. We wrześniu 2022 roku zdecydował się na zmianę i do czerwca 2024 pełnił funkcję prezesa zarządu spółki technologicznej ControlExpert Sp. z o.o., zajmującej się dostarczaniem rozwiązań wpierających procesy likwidacji szkód.   Jarosław Matusiewicz w trakcie swojej kariery zawodowej, brał udział w wielu ważnych inicjatywach środowiska ubezpieczycieli w Polsce, będąc aktywnym członkiem kluczowych, organizacji branżowych. Przez wiele lat działał jako członek Komisji Likwidacji Szkód oraz Komisji Rewizyjnej Polskiej Izby Ubezpieczeń, a w latach 2016 - 2022 również jako członek, a następnie przewodniczący Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.  

Z wizytą w Multiagencji w Głuchołazach

Magdalena Stefan menedżerka z zespołu TUZ Ubezpieczenia, entuzjastka swojej pracy i wielka fanka jazdy na rowerze, postanowiła odwiedzić kilkoro agentek i agentów współpracujących z TUZ na terenach popowodziowych i sprawdzić, jak są zadowoleni z produktu, który oferowali swoim klientom i klientkom. Ubezpieczenie domu i mieszkania "Bezpieczny Dom" - bo o nim mowa - miało m.in. na okoliczność powodzi zabezpieczać, a Magda jest jego autorką. Osobiście odebrała w 2022 roku za ten produkt godło "Teraz Polska", zanim przekazała go do zarządzania w kolejne, dobre ręce. Pojechała teraz sprawdzić czy ubezpieczenie zadziałało jak na to liczyła, czy agenci czują, że pomogli swoim klientom i klientkom i co jeszcze można zrobić lepiej? Poniżej jej pierwszy wywiad z wyprawy MS (TUZ): Witam serdecznie. Jesteśmy u Moniki i Przemka Kwiecień w Głuchołazach, przy ulicy Kościuszki 42. Monika i Przemek prowadzą multiagencję i sprzedają ubezpieczenia. Chcieliśmy porozmawiać na temat: sytuacji w Głuchołazach, dotyczącej powodzi, jakie jest podejście do ubezpieczeń i co ludziom dają ubezpieczenia. Porozmawia z nami Monika. MS: Moniko - takie pytanie - co dają ubezpieczenia? Może też Tobie, jak Ty czujesz - jaką wartość niosą ubezpieczenia, to że masz polisę? MK: Ja czuję się spokojniejsza, bezpieczniejsza na pewno, ponieważ mam to ubezpieczenie i wiem, że w momencie, kiedy się coś zadzieje, kiedy mi się przydarzy coś niespodziewanego, to ubezpieczalnia, towarzystwo pomoże mi pokryć koszty których sama w danym momencie na przykład nie będę mogła wygenerować. Daje poczucie takiego bezpieczeństwa, tak,  dużego spokoju - mogę spać spokojniej. Wiadomo, w obecnej sytuacji, jaka jest u nas w mieście, to jest duże wsparcie, Towarzystwa też się bardziej przychylają do tego, żeby jakoś pomóc ludziom.. MS:  …w tej tragicznej sytuacji, tak. Przejeżdżałam przez ulicę Kościuszki i Monika opowiadała, że tutaj była na ulicy metrowa, dwumetrowa fala? Widać  zniszczenia na ulicy, podmycia. Tutaj już jest uprzątnięte naprawdę, ale widzę że przychodzą klienci. Była przed chwilą poszkodowana, która ma ubezpieczenie w TUZ ubezpieczenia. Widzę też, że ludzie sobie pomagają tutaj. Monika z Przemkiem dadzą meble tej pani, bo pani tak naprawdę najpierw chce zająć się tymi najważniejszymi rzeczami - żeby miała ogrzewanie, żeby miała porządek i dopiero później pomyśli o zgłoszeniu tej szkody. No ale ma ten komfort, że będzie mogła to odszkodowanie uzyskać i odtworzyć mienie. MK: Tak – i w jakimś małym stopniu chociaż będzie mogła sobie odkupić część rzeczy, wyremontować mieszkanie, no bo wiadomo - to są duże nakłady finansowe. Tak jak właśnie wspomniałaś, ona musi mieć ogrzewanie. Zbliża się zima więc pierwsze, o czym tutaj się myśli to ogrzewanie i zabezpieczenie mieszkania tak, żeby nie siedzieć w zimnym. Więc najpierw pani sobie zrobi ogrzewanie, podłogę - no to co będzie mogła, a za to co dostanie, później będzie już robiła resztę, bo resztę się też odbuduje. Będzie na to dużo czasu trzeba poświęcić, aczkolwiek wsparcie finansowe jakie ona dostanie umożliwi jej tą pracę. MS: Tak jest.  Ja uważam osobiście, że - czy ja, czy ty, czy wszyscy agenci - mamy też taką rolę społeczną, żeby jednak ludziom uświadamiać jak istotne są ubezpieczenia. I być może ta polisa, za którą się płaci, to tak naprawdę niesie za sobą taką „usługę, w cudzysłowie -odroczoną”, bo to w momencie tego nieszczęścia dopiero można z tej polisy skorzystać, ale to że się ją posiada, daje ten spokój i jestem przygotowana…no właśnie - jestem przygotowana na każdą ewentualność, a życie – wiadomo – pisze różne scenariusze. Tak, jak opowiadałaś, że jesteś taką ambasadorką ubezpieczeń i to nie z tego tytułu, że je sprzedajesz, ale naprawdę sama wiesz, bo i w ‘97 też przeżyłaś powódź i wiesz że to realnie pomaga. MS: Tak, chcielibyśmy jak najlepiej dla klientów. Chcielibyśmy ich wszystkich objąć ochroną, żeby mieli tę świadomość, że to jednak jest dobre rozwiązanie, że to pomoże – aczkolwiek – nadal trzeba rozmawiać, rozmawiać, tłumaczyć, pokazywać na różnych przykładach, że to naprawdę działa. Wiadomo, lepiej mieć polisę i z niej nie skorzystać,  ale jak już mamy i się coś dzieje, to super, że ona jest, że towarzystwo chce i może pomóc i pomaga – bo to jest najważniejsze w tym momencie. To, że ci ludzie nie zostają całkowicie sami, bez niczego, tylko mogą się zgłosić do towarzystwa i towarzystwo pomaga. Tak, to jest super. MS:  No też, tak jak mówiłaś, że jednak niektórych nadal trudno jest przekonać, mimo tego, że doświadczyli wcześniej tego nieszczęścia w ‘97 roku. MK: Tak, przeważnie wychodzi się z założenia, że przecież mi się nic nie stanie, nie działo się do tej pory, więc czemu teraz miałoby się coś zadziać. Aczkolwiek życie bardzo nas zweryfikuje. Z przyrodą nie ma żartów. Jest to taki żywioł, nad którym nie jesteśmy w stanie zapanować, przewidzieć co się stanie. MS: Udało ci się przekonać wiele osób i dzisiaj to one czują się bezpieczne. Bo to prawda, że  jak jest jednak gdzieś obok ktoś, kto nie ubezpieczył swojego biznesu swojego domu i nie ma polisy, to tak naprawdę jest taki bezbronny. MK:  Tak jest, jest bardzo przykro z tego powodu, bo chciałabym dobrze dla wszystkich, aczkolwiek… MS: …każdy decyduje za siebie. MK: Ten proces będzie jeszcze trwał, zanim wszyscy sobie uświadomią, że warto mieć ubezpieczenie, że naprawdę warto, bo ono bardzo pomaga w trudnej sytuacji. MS: Chciałam też zapytać o produkt „Bezpieczny dom”. Tutaj mieliśmy klientkę, która jest ubezpieczona. Czy klienci są zadowoleni z tego ubezpieczenia? Masz doświadczenia jakiegoś typu? MK: Teraz mamy dużo zgłoszeń z różnych towarzystw między innymi z TUZa. Na chwilę obecną dobrze działa procedura i cały proces likwidacji. Zobaczymy co będzie później, jak klienci będą to odbierać. Bo wiadomo - w tej sytuacji, klienci różnie to odbierają – jedni będą chcieli i musieli na już, na zaraz, inni cierpliwie czekają - każdy inaczej. Z mojego punktu widzenia to wygląda bardzo dobrze. Zobaczymy jak to klient później odbierze. MS: Czyli co, dlaczego pracujesz w tych ubezpieczeniach? Wierzysz w ubezpieczenia? MK: Tak - ja wierzę. Ja bym chciała każdego objąć ochroną. Mam naturę opiekuńczej osoby – tak po prostu mam, że bym chciała dobrze dla każdego i chciałabym, żeby każdy był ubezpieczony, zadowolony, żeby miał poczucie bezpieczeństwa. Polisa też jest taką formą opieki - czy to na auto czy na mieszkanie czy na życie czy na wycieczkę.  Ja prywatnie jestem spokojniejsza, że mój klient jest objęty ochroną i jeśli coś mu się zadzieje to towarzystwo mu pomoże. MS: Moniko, bardzo Ci dziękuję za to spotkanie. Naprawdę czuć od ciebie, że jesteś taką dobrą, ciepłą osobą i że otaczasz klientów opieką. Dziękuję ci i życzę wam wszystkiego dobrego!

Co robić jeśli Twój dom ucierpiał w powodzi?

Szanowni Klienci, jeśli ucierpieliście w związku z trwającą sytuacją powodziową, poniżej krótkie wskazówki co dalej robić, by najszybciej uzyskać odszkodowanie. Najważniejsze jest zabezpieczenie budynków, mieszkań, piwnic i mienia, tak aby szkoda się nie powiększała - prosimy, nie czekajcie z tym. Wykonajcie dokumentację fotograficzną szkody - w miarę możliwości, zgromadźcie uszkodzone mienie w widocznym miejscu, aby osoba dokonująca oględzin fotografii, mogła je łatwo ująć w spisie szkody. Zgłoście szkodę! Korzystajcie ze zgłoszenia szkód za pośrednictwem strony internetowej, gdzie nie trzeba czekać na rozmowę z konsultantem, a dodatkowo od razu można dołączyć zdjęcia i dokumenty. Konsultant na infolinii i tak przejdzie z Wami przez ten sam formularz, więc samodzielnie, online można to zrobić szybciej. Po przyjęciu zgłoszonej szkody, będziemy jak najszybciej kontaktować się telefonicznie i e-mailowo i proponować wypłaty zaliczek na poczet poniesionych strat. Ze względu na zamknięte drogi i stale wysoki stan wód, rzeczoznawcy nie dotrą na miejsce szybko. Szczegółowego oszacowania strat dokonają zatem później – najszybciej, jak to będzie możliwe.   Zgłoszenie szkody: Zgłoś szkodę - TUZ.pl Infolinia szkodowa: 22 327 60 60, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach: 8-18.   Fala powodziowa idzie w stronę mojego domu, czy mogę się ubezpieczyć? Ubezpieczyć można się oczywiście w każdej chwili, niemniej ubezpieczenia chronią nas od ryzyka – czyli od czegoś, co jest prawdopodobne, ale nie stuprocentowo pewne. Gdy fala powodziowa przechodzi przez naszą miejscowość, czy się do niej zbliża ubezpieczenie od ryzyka powodzi nie jest już możliwe. W przypadku ryzyka powodzi standardowo na rynku obowiązuje okres karencji – właśnie dlatego, by nie ubezpieczać zdarzeń pewnych. Najczęściej i również w TUZ Ubezpieczenia jest to 30 dni. Brak karencji ma miejsce jednak przy wznowieniach polis. Zachęcamy zatem do sprawdzenia terminu końca polisy i opłacenia składki na kolejny okres. Jak mam sprawdzić, czy moja polisa obejmuje powódź? Ubezpieczenie od skutków powodzi w polisie „Bezpieczny Dom” – zarówno w wersji od wszystkich ryzyk jak i od ryzyk nazwanych, jest dodatkową opcją i warto sprawdzić czy na pewno została wykupiona. Koniecznie sprawdźmy też na polisie czy wykupiliśmy ubezpieczenie wyposażenia mieszkania, bo tylko w tym przypadku będzie możliwe uzyskanie za nie odszkodowania. Przykładowo, jeśli ruchomości domowe są ubezpieczone np. na 50 000 zł to za ryzyko powodzi wypłacamy odszkodowanie do górnej granicy sumy ubezpieczenia (SU), z uwzględnieniem podlimitów opisanych w OWU i na grafice poniżej. W ramach ryzyka powodzi, uwzględniamy też koszty osuszania w zakresie 5000 zł (opcja ryzyk nazwanych) i 15 000 zł (opcja All Risk) Co zrobić jeśli mój dom ucierpiał w powodzi? Najważniejsze jest zabezpieczenie budynków, mieszkań, piwnic i mienia, tak aby szkoda się nie powiększała - prosimy, nie czekajcie z tym. Wykonajcie jak najdokładniejszą dokumentację fotograficzną szkody – tak aby z niej wynikało co jest zalane, ile wody dostało się do nieruchmości, którędy i gdzie woda się dostała, jakie sprzęty są zniszczone.  W miarę możliwości, zgromadźcie uszkodzone mienie w widocznym miejscu, aby osoba dokonująca oględzin fotografii, mogła je łatwo ująć w spisie szkody. Zgłoście szkodę! Korzystajcie ze zgłoszenia szkód za pośrednictwem strony internetowej, gdzie nie trzeba czekać na rozmowę z konsultantem, a dodatkowo od razu można dołączyć zdjęcia i dokumenty. Konsultant na infolinii i tak przejdzie z Wami przez ten sam formularz, więc samodzielnie, online można to zrobić szybciej. Po przyjęciu zgłoszonej szkody, będziemy jak najszybciej kontaktować się telefonicznie i e-mailowo i proponować wypłaty bezspornych kwot / zaliczek na poczet poniesionych strat. Ze względu na zamknięte drogi i stale wysoki stan wód, rzeczoznawcy nie dotrą na miejsce szybko. Szczegółowego oszacowania strat dokonają zatem później – najszybciej, jak to będzie możliwe. Zgłoszenie szkody: Zgłoś szkodę - TUZ.pl Infolinia szkodowa: 22 327 60 60 – rekomendujemy zgłoszenie online, które jest znacznie szybsze Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach:  8-19, a także w sobotę, 21 września, w godz. 8 – 14 Czy mogę zacząć sprzątanie po powodzi, czy raczej powinienem czekać na rzeczoznawcę? Jak najbardziej zalecamy sprzątanie i zabezpieczanie miejsca szkody przed jej powiększaniem. O ile poniesione koszty utylizacji będą udokumentowane i będą mieścić się w limicie polisy, zostaną zwrócone. Nie trzeba z tym czekać na przyjazd rzeczoznawcy. Pamiętajmy jednak o wcześniejszej dokumentacji fotograficznej zniszczeń. Zbierajmy faktury i paragony związane z likwidacją szkód i pozostańmy w kontakcie z ubezpieczycielem. W ramach ubezpieczenia ryzyka powodzi w produkcie Bezpieczny Dom, limit zwracanych kosztów osuszania wynosi 5000 zł (w opcji ryzyka nazwane) i  15 000 zł (w opcji All Risk).  Jak mam wszystko sfotografować, żeby było dobrze? Nie mamy wymogów co do wykonywania dokumentacji fotograficznej. Warto najpierw zrobić zdjęcia poglądowe całej sytuacji, a potem zanieść rzeczy do suchego miejsca jeśli się da i je sfotografować, wszystko za co będziemy chcieli uzyskać odszkodowanie. Prosimy, żeby sprzęt, posiadający swoje indywidualne oznaczenia (np. tabliczka znamionowa), zawierał zdjęcie też takiego elementów. Czy mogę od razu zacząć remontować mieszkanie i zwrócicie mi potem koszty? Prosimy, żeby do przybycia rzeczoznawcy skupić się na ograniczeniu strat, gdyż koszty, które zwracamy, powinny być uzgodnione wspólnie. Jeśli jest konieczność rozpoczęcia jakichś działań prosimy o wysłanie kosztorysu od zleceniobiorcy A co z moim zalanym samochodem? Polisa autocasco obejmuje szkody zniszczenia pojazdu w wyniku powodzi. Zgłoś zatem szkodę komunikacyjną, najlepiej formularzem online, pamiętaj tylko, że jeżeli sam wjedziesz w wodę i zniszczysz silnik, odszkodowanie za takie zdarzenie nie przysługuje. Zgłoszenie szkody: Zgłoś szkodę - TUZ.pl Infolinia szkodowa: 22 327 60 60 – rekomendujemy zgłoszenie online, które jest znacznie szybsze Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach:  8-19, a także w sobotę, 21 września, w godz. 8 – 14 Czy normalnie działają usługi assistance? Usługa Assistance działa normalnie, natomiast musimy zdawać sobie sprawę z rozmiaru zniszczeń i obszarów, które są nieprzejezdne, a wręcz niedostępne i wtedy pomoc w przypadku uszkodzonego samochodu może być utrudniona. Jeżeli chodzi o lokale zastępcze w Assistance Home-Med, to jak najbardziej można z nich korzystać i Assistance zajmie się ich organizacją. Możliwym jest zwrot za pobyt w hotelu na podstawie wystawionej na naszego Ubezpieczonego faktury. W celu skorzystania z usług assistance skontaktuj się z infolinią pod numerem: 22 327 60 60 i wybierz 1. Więcej o usługach Assistance Home Med. przeczytasz tutaj: Ubezpieczenie domu - kup online - TUZ Ubezpieczenia Jakie są wyłączenia w polisach dom / dom letniskowy / firma / auto? Aby uzyskać odszkodowanie za dany przedmiot czy ryzyko trzeba sprawdzić na polisie czy na pewno było ubezpieczone. W ubezpieczeniu domu i mieszkania obowiązuje 30 dniowa karencja na ryzyko powodzi. W przypadku pojazdów, głównym wyłączeniem „okołopowodziowym” jest szkoda, powstała na skutek zassanie wody przez silnik podczas jego pracy, czyli samodzielne wjechanie do wody. Czy jest osobny szybki numer kontaktowy na pytania od powodzian? Nie przewidujemy takiego dedykowanego numeru, za to połączyliśmy siły z infolinią sprzedażową. Zachęcamy do zgłaszania szkód online. Czy jest jakaś uproszczona ścieżka w przypadku szkód powodziowych? Jeżeli chodzi o uproszczenia, to Klienci – w przypadku mniejszych szkód (do 5 tys. złotych) mogą skorzystać z samodzielnej likwidacji – link do właściwej strony otrzymują za pośrednictwem SMS-a. Likwidatorzy mają polecenie, żeby niezwłocznie oddzwaniać do Klientów celem wsparcia ich w procesie uproszczonym. W pozostałych przypadkach szybko staramy się wypłacić zaliczki, a pełne rozliczenie szkody wymaga pełnego procesu i wizyty rzeczoznawcy.  Jakie zaliczki i kiedy będą wypłacane? Wypłacamy jak najszybciej i bez oględzin zaliczki do wysokości 10 tys. za ubezpieczenie domu lub mieszkania i do 3 tys. za ubezpieczenie piwnicy . W celu jej otrzymania, niezbędne będzie podanie rachunku bankowego i oświadczenie o prawie własności do nieruchomości lub zniszczonego mienia. Ponadto na indywidualne wnioski Poszkodowanego, kwota to może zostać zwiększona. Uwaga! Mamy kłopot z kontaktem telefonicznym z niektórymi osobami, który jest konieczny do zatwierdzenia wypłaty. Prosimy o odbieranie połączeń po zgłoszeniu szkody. Czy jeśli jestem ubezpieczony i skorzystam z pomocy państwa, to ma to wpływ na wypłatę z mojej polisy? Jeśli ktoś miał ubezpieczenie domu od powodzi – to działa to niezależnie. Umowy z ubezpieczycielami zostaną zrealizowane niezależnie od pomocy państwa. Co zrobić gdy w wyniku powodzi zalane zostanie moje auto? W przypadku zalania samochodu w wyniku powodzi kierowcy mogą liczyć na odszkodowanie od zakładu ubezpieczeń, w którym zawarli umowę ubezpieczenia autocasco. Jaki zakres ochrony nam przysługuje możemy sprawdzić w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Przeczytamy tam czy nasza polisa uwzględnia ryzyko powodzi, czy jest to mini casco, które chroni w ograniczonym zakresie. Czy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania za zalany pojazd? Czy istnieją podstawy do odmowy wypłaty odszkodowania za zalany pojazd, to kwestia indywidualnej oceny na podstawie warunków ubezpieczenia (Ogólne Warunki Ubezpieczenia AC), w których znajdują się informacje, w jakich przypadkach ubezpieczyciel ma prawo do odmowy wypłaty odszkodowania, czyli, na co zakład ubezpieczeń umówił się z ubezpieczającym, z którym zawarł umowę ubezpieczenia. Każdy zakład ubezpieczeń ma procedury reklamacyjne, które określają sposób odwoływania się od decyzji. FIRMY Jak wygląda sytuacja z odszkodowaniami w przypadkach działalności gospodarczych, które ucierpiały na skutek powodzi? Zgłoszenie od klientów firmowych  są traktowane tak samo pilnie jak Klientów indywidualnych. Departament Likwidacji Szkód jest postawiony w stan pełnej gotowości, aby zapewnić poszkodowanym powodzianom jak najszybszy kontakt, wesprzeć w zgłoszeniu szkód, wypłacić kwoty zaliczkowe. Informacje jak działać po szkodzie można znaleźć na stronie: Co robić jeśli Twój dom ucierpiał w powodzi? (tuz.pl) Warto jednak wspomnieć, że w przypadku podmiotów gospodarczych, towarzystwa ubezpieczeń mają prawo do stosowania tzw. zasady proporcji, czyli obniżenia wyliczonego odszkodowania o taki %, w jakim suma ubezpieczenia z polisy odpowiada faktycznej wartości mienia. Zatem tylko przedsiębiorcy, którzy ubezpieczali swoje majątki wg ich faktycznej rynkowej wartości mogą być spokojni o wysokość odszkodowania. Kiedy mogę liczyć na pieniądze z ubezpieczenia? W ramach ubezpieczenia MSP Bezpieczny Przedsiębiorca Plus, w przypadku ubezpieczenia mienia, powódź jest w podstawowym zakresie, nie wymaga dodatkowej składki, czyli można liczyć na wypłatę odszkodowania.  Czy dostanę jakąś zaliczkę? Przedsiębiorcy mogą liczyć w TUZ Ubezpieczenia na kwoty zaliczkowe, bez konieczności ich wcześniejszego udokumentowania, w wysokości do 10 tys. złotych. Czy można dostać odszkodowanie za niemożność zarabiania? Jeśli jesteś najemcą lub właścicielem zalanego lokalu, w którym prowadziłeś/aś działalność gospodarczą, prawdopodobnie nie będzie można w nich przez jakiś czas prowadzić działalności. Jeśli miałeś kupioną u nas polisę majątkową dla firm, z klauzulą business interruption, możesz zwrócić się po wypłatę odszkodowania z tej klauzuli. Czy firmy też dotyczy usłga assistance? W ofercie TUZ Ubezpieczenia, w ramach ubezpieczenia „Bezpieczny Przedsiębiorca Plus” nie ma aktualnie oferty assistance. Jej wprowadzenie planowane jest jeszcze w tym roku. Co obejmuje ubezpieczenie na wypadek powodzi, a jakie ma ograniczenia i wyłączenia? Na jakie wypłaty można liczyć i za co? W jakich wypadkach ubezpieczyciel odmówi wypłaty? Definicja powodzi w polisie „Bezpieczny Przedsiębiorca” obejmuje zalanie terenów wskutek podniesienia się wody w korytach wód płynących i stojących wskutek: opadów atmosferycznych, spływu wód po zboczach lub stokach na terenach górskich lub falistych,  topnienia kry lodowej i tworzenia się zatorów lodowych oraz wskutek sztormu i podniesienia się morskich wód przybrzeżnych. Adres miejsca ubezpieczenia może wpływać na wysokość składki ubezpieczeniowej. W przypadku dobrowolnych ubezpieczeń majątkowych są lokalizacje i miejsca ubezpieczenia, dla których ryzyka powodzi towarzystwo ubezpieczeniowe nie zaproponuje. Warto też wspomnieć, że w przypadku podmiotów gospodarczych, towarzystwa ubezpieczeń mają prawo do stosowania tzw. zasady proporcji, czyli obniżenia wyliczonego odszkodowania o taki %, w jakim suma ubezpieczenia z polisy odpowiada faktycznej wartości mienia. Zatem tylko przedsiębiorcy, którzy ubezpieczali swoje majątki wg ich faktycznej rynkowej wartości mogą być spokojni o wysokość odszkodowania. INNE Co zmienia wprowadzenie stanu klęski żywiołowej? Wprowadzenie stanu klęski żywiołowej pozwala odpowiednim organom na skuteczniejsze zarządzanie sytuacją kryzysową. W stosunku do ubezpieczycieli wymaga elastyczności i odpowiednich zmian w procedurach likwidacji szkód. W związku z np. ograniczonym dostępem do miejsc, w których doszło do szkody zakłady ubezpieczeń muszą zminimalizować fizyczne ich inspekcje, np. poprzez wykorzystanie technologii. Dla mieszkańców oznacza wprowadzenie ograniczeń w swobodach obywatelskich (np. przemieszczania się), nakładanie obowiązku np. ewakuacji, czy też możliwość przejmowania zasobów prywatnych na potrzeby akcji ratunkowej. Czy stan klęski żywiołowej wpływa na działanie polisy? Nie, stan klęski żywiołowej nic nie zmienia w umowie ubezpieczenia. Umowy będą realizowane. Ubezpieczyciele muszą jednak brać pod uwagę zalecenia władz np. dotyczące poruszania się po miejscach objętych stanem klęski żywiołowej. Uprościli procedury, by o ile to możliwe likwidować szkody na podstawie przesłanych zdjęć. Jednak w niektórych przypadkach oględziny rzeczoznawcy mogą być konieczne. W tej chwili do wielu miejscowości nie da się jeszcze dojechać – i to właśnie trzeba wziąć pod uwagę. Czy istnieją mapy powodziowe, którymi ubezpieczyciele podpierają się przy wycenie ryzyka i czy w związku z tym stawki ubezpieczeń są wyższe na terenach zagrożonych zalaniem? Ubezpieczyciele indywidualnie szacują ryzyko. Posługują się przy tym mapami, modelami i innymi narzędziami statystycznymi. Decyzja o budowie domu na terenie zalewowym niesie ze sobą różne konsekwencje – zwiększonego ryzyka, ale też droższego ubezpieczenia, a nawet odmowy ubezpieczenia, jeśli okaże się, że ryzyko jest bardzo wysokie. Na takich obszarach pozwolenia na budowę nie powinny być wydawane. Czy na wypadek powodzi na terenach zagrożonych powodzią można się w ogóle ubezpieczyć? Jakie są koszty? Ocena ryzyka powodziowego obejmuje prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi w oparciu o mapy powodziowe (np. woda 500 letnia, 100 letnia 10 letnia), stan infrastruktury (jakość wałów przeciwpowodziowych, lokalizacja zbiorników retencyjnych) oraz dane historyczne na temat wystąpienia powodzi w konkretnym miejscu w przeszłości.  Nie ma możliwości ubezpieczyć od powodzi lokalizacji, w których jej wystąpienie jest zdarzeniem pewnym w perspektywie krótkoterminowej: zagrożenie wodą 10 letnią, tereny zalewowe, obniżenia terenu, w których regularnie gromadzi się woda opadowa. Prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi ma oczywiście wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej. Podsumowując: warunkiem udzielenia ochrony w ryzyku powodzi jest brak wystąpienia szkód powodziowych w okresie ostatnich 10 lat w miejscu ubezpieczenia oraz 30 dniowy okres karencji. W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych majątkowych są lokalizacje dla których ryzyka powodzi towarzystwo ubezpieczeniowe nie zaproponuje.
Nieruchomości

Jarosław Matusiewicz w zarządzie TUZ Ubezpieczenia

Jarosław Matusiewicz został powołany do zarządu TUZ Ubezpieczenia, w którym od 1 lipca będzie pełnić obowiązki prezesa, do czasu zatwierdzenia przez KNF. Jest związany z rynkiem ubezpieczeniowym od początku kariery zawodowej. Absolwent Wydziału Budownictwa Lądowego Akademii Rolniczo -Technicznej w Olsztynie i podyplomowych Studiów z zakresu przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej w Wyższej Szkole Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie, swoje ponad 30 letnie doświadczenie zdobywał w dwóch grupach ubezpieczeniowych. Rozpoczynał w  PZU S.A., gdzie pełnił szereg funkcji w obszarze likwidacji szkód. Kolejnym wyborem, na ponad 16 lat, została grupa UNIQA. Zaczynał w niej jako dyrektor odpowiedzialny za obszar likwidacji szkód w Polsce. Równolegle, przez prawie 5 lat, był osobą odpowiedzialną za program rozwoju procesu likwidacji szkód w 11 krajach Europy Centralnej i Europy Południowo-Wschodniej w UNIQA International. W latach 2016-2022 pełnił funkcje zarządowe, najpierw jako członek zarządu odpowiedzialny za techniki ubezpieczeniowe, a następnie – od kwietnia 2021 roku – jako prezes zarządu UNIQA. Po fuzji ubezpieczyciela z firmą AXA, objął stanowisko wiceprezesa zarządu, wspierając dalszą integrację organizacji. We wrześniu 2022 roku zdecydował się na zmianę i do czerwca 2024 pełnił funkcję prezesa zarządu spółki technologicznej ControlExpert Sp. z o.o., zajmującej się dostarczaniem rozwiązań wpierających procesy likwidacji szkód. Jarosław Matusiewicz w trakcie swojej kariery zawodowej, brał udział w wielu ważnych inicjatywach środowiska ubezpieczycieli w Polsce, będąc aktywnym członkiem kluczowych, organizacji branżowych. Przez wiele lat działał jako członek Komisji Likwidacji Szkód oraz Komisji Rewizyjnej Polskiej Izby Ubezpieczeń, a w latach 2016 - 2022 również jako członek, a następnie przewodniczący Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Prywatnie - mąż, ojciec córki i syna, pasjonat sportu. Biega, pływa, jeździ na rowerze, również w ramach aktywności założonej i prowadzonej przez niego Fundacji ZOSTANĘ IRONMANEM ALBO CHOCIAŻ PÓŁ - wspierającej sportowców z niepełnosprawnością intelektualną.

Zmiany w zarządzie TUZ Ubezpieczenia

Piotr Zadrożny złożył rezygnację ze stanowiska prezesa TUZ Ubezpieczenia. Funkcję tę będzie pełnił jeszcze tylko do końca maja.     Z TUZ Ubezpieczenia był związany od wiosny 2016 roku. W czasie swojej wieloletniej kadencji wprowadził w firmie wiele zmian, od unowocześnienia systemów i procesów likwidacji szkód i obsługi klienta, po m.in. wprowadzenie do oferty szeregu nagradzanych produktów ubezpieczeniowych. Ubezpieczenie domów i mieszkań „Bezpieczny Dom” zostało uhonorowane godłem „Teraz Polska” oraz kilkukrotnie wygrywało w branżowych rankingach: Rzeczpospolitej i Gazety Ubezpieczeniowej. Pod jego nadzorem TUZ rozszerzył też ofertę dla rynku ubezpieczeń korporacyjnych oraz rozwinął i unowocześnił sieć sprzedaży. Jego działalność została zauważona przez przedstawicieli rynku ubezpieczeń i nagrodzona licznymi wyróżnieniami, takimi jak: „Menedżer Roku 2019” wg Gazety Ubezpieczeniowej, „Menedżer Roku w Finansach” – nagroda Magazynu Home & Market (2020 i 2021), „Zasłużony dla Ubezpieczeń” – wyróżnienie Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) w 2021 roku oraz brązowy „Medal za Zasługi dla Rozwoju Ubezpieczeń”, przyznany w 2022 roku przez Prezydenta RP. Piotr Zadrożny jest też aktywną postacią w polskim sektorze ubezpieczeniowym. Od listopada 2021 jest członkiem Komisji Rewizyjnej PIU, w której od 2023 sprawuje funkcję vice przewodniczącego. Od czerwca 2017 roku do czerwca 2018 roku, i ponownie od czerwca 2020 roku, był członkiem Rady UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny). W czerwcu 2022 został wybrany jej przewodniczącym i  funkcję tę pełni aktualnie. Piotr Zadrożny po zrealizowaniu postawionych mu celów odchodzi do nowych wyzwań. W najbliższym czasie na pewno będzie realizował swoje dawno odkładane osobiste plany.  

TUZ Ubezpieczenia Instytucją finansową przyjazną mediacji już po raz czwarty

6 października KNF przyznał tytuły Instytucja finansowa przyjazna mediacji. Wyróżnienie otrzymały firmy, które publicznie deklarują wolę polubownego rozstrzygania sporów ze swoimi klientami w drodze mediacji. W 2022 r. zakończonych zostało łącznie 22 239 mediacji dotyczących spraw z branży finansowej. W 14 980 postępowaniach doszło do zawarcia ugody. 6 października 2023 roku odbyła się uroczystość ogłoszenia laureatów wyróżnienia pn. Instytucja finansowa przyjazna mediacji. Otrzymało je kilkadziesiąt instytucji finansowych, w tym TUZ Ubezpieczenia. Tytuł został ustanowiony przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) w 2014 r. Celem przyznawania wyróżnienia jest przyczynianie się do prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego oraz ochrony jego uczestników poprzez: propagowanie polubownego rozwiązywania sporów pomiędzy instytucjami finansowymi a odbiorcami świadczonych przez nie usług, nagradzanie instytucji finansowych, które kontakty ze swoimi klientami opierają na otwartości, dialogi i dążeniu do porozumienia. - Jesteśmy dumni, że po raz kolejny TUZ otrzymał tę prestiżową nagrodę. Dedykuję ją pracownikom, którzy od lat angażują się w procesy mediacyjne oraz kolegom i koleżankom z innych departamentów, w szczególności windykacji. To efekt systematycznej pracy naszego zespołu oraz wielu starań i kompromisów. Niezmiernie nas cieszy, że znaleźliśmy się wśród nagrodzonych firm ubezpieczeniowych i kapituła doceniła naszą pracę na rzecz mediacji i polubownego rozwiązywania sporów. Jesteśmy pewni, że to właśnie dzięki temu podejściu i wykorzystywanym przez nas kompetencjom, większość spraw nie kończy się w sądach, tylko zostaje rozstrzygnięta już na etapie negocjacji. Wypracowanie porozumienia satysfakcjonującego wszystkie strony powinno być standardem i priorytetem w procesie likwidacji szkód – mówi Dariusz Radaczyński, Dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód z TUZ Ubezpieczenia. Jakie wymogi spełnili laureaci? Tytuł Instytucja finansowa przyjazna mediacji otrzymały firmy, które dzięki polubownym rozmowom doprowadziły do zakończenia nieporozumień przed rozpoczęciem postępowania lub podczas rozmów odbywających się w Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy KNF. Został on powołany w 2006 r. w celu rozpatrywania sporów między uczestnikami rynku finansowego. Obecnie oferuje dwie ścieżki rozwiązania konfliktu: w postaci mediacji, której celem jest zawarcie ugody pomiędzy stronami sporu przy udziale mediatora, w postaci postępowania arbitrażowego, w ramach którego dochodzi do rozstrzygnięcia sporu w drodze wyroku Sądu Polubownego. - Znakomita większość sporów dotyczy spraw w obszarze likwidacji szkód, ale sukcesywnie wdrażamy to podejście również w innych sektorach naszej działalności. To skutkuje lepszymi relacjami budowanymi z klientami, ma również wpływ na dużą liczbą wniosków kierowanych do Sądu Polubownego. Dzięki temu, w wielu przypadkach, możemy szybko wypracować porozumienie między stronami – mówi Elżbieta Woźniak-Sitek, Kierownik Likwidacji Szkód Osobowych i Odpowiedzialności Cywilnej z TUZ Ubezpieczenia. - Przyznane nam wyróżnienia pokazują i potwierdzają jak dobrą pracę wykonujemy w zakresie polubownego rozwiązywania sporów z naszymi klientami i kontrahentami. Przeprowadziliśmy szereg postępowań mediacyjnych z zakresu należności składkowych oraz agencyjnych, a także z zakresu należności regresowych i gwarancyjnych. Wypracowaliśmy wiele rozwiązań i porozumień w zakresie dochodzenia należności. Wpływa to pozytywnie na szeroko rozumiane potrzeby i interesy zarówno naszych klientów jak i kontrahentów. Mediacje dla obu stron są zdecydowanie najłatwiejszą, najszybszą i najtańszą formą rozwiązywania sporu i stanowią najlepszą alternatywę dla sądowego dochodzenia należności – mówi Dyrektor Departamentu Windykacji Sylwester Kawa TUZ Ubezpieczenia. Efekty działań KNF Wyróżnienie przyznawane jest przez Kapitułę w składzie: Przewodniczący KNF, Prezes Sądu Polubownego przy KNF oraz trzech członków Zgromadzenia Ogólnego Arbitrów i Mediatorów Sądu Polubownego przy KNF wybranych przez to gremium. W 2022 r. do Sądu Polubownego przy KNF wpłynęło ogółem 20 537 wniosków o przeprowadzenie mediacji, złożonych zarówno przez instytucje finansowe, jak i ich klientów. W 19 428 sprawach, a więc w przypadku prawie 95% wniosków, obie strony wyraziły zgodę na podjęcie próby rozwiązania sporu w drodze mediacji. W 2022 r. zakończonych zostało łącznie 22 239 mediacji dotyczących spraw z branży finansowej. W 14 980 (67%) postępowaniach doszło do zawarcia ugody. Brak porozumienia na tym etapie związany był najczęściej ze znaczącymi rozbieżnościami podczas ustalania wysokości świadczenia lub odszkodowania. Na rynku finansowym obserwuje się coraz większe zainteresowanie polubownymi metodami rozwiązywania sporów, jak postępowania mediacyjne, które trwają krócej niż sprawy sądowe i są tańsze. W wielu przypadkach mediacje kończą się wypracowaniem porozumienia satysfakcjonującego obie strony.

„Bezpieczny Dom” ponownie numerem 1 na rynku!

"Najlepsze ubezpieczenie domu i mieszkania" Rzeczpospolitej 2023 Dziennik Rzeczpospolita, opublikował 26 września 2023 roku ranking najlepszych ubezpieczeń domów i mieszkań. Jest nam niezmiernie miło poinformować, że Ubezpieczenie domu i mieszkania „Bezpieczny Dom”, zostało wybrane najlepszym ubezpieczeniem mieszkania w rankingu Rzeczpospolitej, w kategorii produktów All Risk (od wszystkich ryzyk) oraz zajęło 2 miejsce w trzech pozostałych kategoriach, które wyodrębniła redakcja dziennika: 1 miejsce - Najlepsze ubezpieczenie mieszkania – all risk 2 miejsce - Najlepsze ubezpieczenie mieszkania – ryzyka nazwane 2 miejsce - Najlepsze ubezpieczenie domu – all risk 2 miejsce - Najlepsze ubezpieczenie domu – ryzyka nazwane Kryteria, które były brane pod uwagę przy ocenie ubezpieczenia nieruchomości Wysokość składki dla wskazanych nieruchomości – 10 pkt – liczona liniowo. Zakres ubezpieczenia wliczony w składkę (np. dewastacja, przepięcie, utrata wody lub gazu, kradzież zwykła) – 16 pkt dom; 15 pkt mieszkanie Ryzyka niewyłączone z zakres (np. kradzież przez niezamknięte okno lub drzwi, rażące niedbalstwo, przenikanie wód podziemnych) – 9 pkt Możliwość ubezpieczenia dodatkowego mienie (nagrobki, altany, zielona energia) – 5,5 pkt dom; 2,5 pkt mieszkanie Zakres pakietu Assistance Home – 6 pkt Polisy dodatkowe – 2,5 pkt Maksymalny okres polisy – 1 pkt Zakres OC w życiu prywatnym (np. sporty wyczynowe, pomoc domowa, ochrona dla zwierząt domowych) – 5 pkt Wartość odtworzeniowa (wiek obiektu) – 3 pkt dom; 1 pkt mieszkanie Dodatkowe zniżki dla stałych klientów – 2 pkt W rankingu były prane pod uwagę symulacje składki dla następujących nieruchomości: Dom jednorodzinny, Milanówek 05–822, wartość 1500 tys. zł, ogrodzenie 50 tys. zł, ruchomości 150 tys. zł, ruchomości od kradzieży z włamaniem: 70 tys. zł, OC 100 tys. zł – cały świat, powierzchnia 200 mkw., rok budowy 2005, cegła, pokrycie dachu – dachówka, zamieszkane przez dwoje dorosłych i dwoje dzieci, pies, bez wcześniejszych szkód, zabezpieczenia: drzwi antywłamaniowe. Brak udziału własnego. Mieszkanie Poznań, 60–105, 58 mkw., rok budowy 2004, wartość 550 tys. zł, ruchomości 60 tys. zł, ruchomości od kradzieży z włamaniem 40 tys. zł, OC w życiu prywatnym 100 tys. zł zakres cały świat, piętro III (z czterech), budynek niepalny, z balkonem zabudowanym, miejsce parkingowe na dwa samochody, zamieszkane przez dwoje dorosłych i jedno dziecko, bez wcześniejszych szkód, zabezpieczenia: brak. Brak udziału własnego. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia to 60 w przypadku domu i 54 w rankingu mieszkaniowym. Zarówno ranking domów, jak i mieszkań wyliczony jest w dwóch wariantach ubezpieczenia od ryzyk nazwanych i od ryzyk wszystkich – all risk. Iwona Konarzewska - Menedżerka ds. ubezpieczeń domów i mieszkań w TUZ Ubezpieczenia skomentowała wyniki na łamach dziennika: Od pandemii, kiedy dużo osób spędzało więcej czasu we własnych czterech ścianach, ochrona ubezpieczeniowa zyskała na znaczeniu. Domy i mieszkania zostały doposażone w komputery i inny sprzęt biurowy. Rynkowy wzrost wartości nieruchomości oznacza konieczność podnoszenia sum ubezpieczenia i zabezpieczania w polisie tzw. kwoty odtworzeniowej. Rośnie rola ochrony urządzeń OZE, które nie są tanie, a znajdują się w coraz większej liczbie domów. Zmieniają się oczekiwania konsumentów co do ochrony roślinności ogrodowej, czy ubezpieczenia zwierząt domowych. Chronione jest także mienie podręczne np.: telefon czy laptop poza domem w zakresie ubezpieczenia ruchomości domowych. Ubezpieczenie domu przydaje się jednak najczęściej w przypadku drobnych szkód np. zalania po awarii sieci wodno-kanalizacyjnej czy po ulewach, przepięcia, stłuczenia powierzchni szklanych, szkód spowodowanych ulewnym deszczem i huraganem, a także tych, likwidowanych z OC, które towarzyszy polisie domowej np. zalanie sąsiedzkie. Wysoka inflacja i realny spadek przychodów spowodowała chęć oszczędzania i poszukiwania produktów ochronnych, które dostarczają wysoką jakość i godne zaufania zabezpieczenie za korzystną cenę. TUZ jest mocno obecny w mniejszych miastach - „Polsce powiatowej”, gdzie tzw. sprytne zakupy, także dotyczące ubezpieczeń są dobrze widoczne. Staramy się rozwijać ubezpieczenie domu uwzględniając nowe realia i oczekiwania tak, by dawały jeszcze większy zakres ochrony. Przykładem zmian w tym kierunku są: podwyższenie limitu sumy ubezpieczenia czy odpowiedzialność za szkody również w przypadku braku wymaganych przeglądów technicznych.   Z szczegółami i metodologią tworzenia rankingu można zapoznać się na stronach Rzeczpospolitej: https://pieniadze.rp.pl/ubezpieczenia-majatku/art39171581-najlepsze-ubezpieczenie-domu-i-mieszkania-ranking-rz-na-2023-rok   Przypominamy, że w 2022 roku Rzeczpospolita przygotowała ranking ogólny dla ubezpieczeń domów i mieszkań, w którym „Bezpieczny Dom” zajął 1 miejsce.   Bardzo cieszymy się, że produkt TUZ Ubezpieczenia niezmiennie pozostaje najlepszym na rynku. Bezpieczny Dom kupisz u swojego Agenta, telefonicznie – dzwoniąc na: 22 534 56 08 lub online: Kalkulator dom mieszkanie - TUZ.pl

Nowe ubezpieczenie przedsiębiorstw od utraty zysku w ofercie TUZ Ubezpieczenie

Ubezpieczenie od utraty zysku, tzw. „BI – Business Interruption”, to wyczekiwane uzupełnienie ubezpieczenia majątkowego firm w TUZ. - Pomoże ono przedsiębiorcy utrzymać płynność finansową w okresie przestoju produkcyjnego lub ograniczenia działalności w związku ze szkodą w mieniu. W ramach polisy, TUZ pokryje zarówno koszty stałe jak i niezrealizowany zysk Ubezpieczonego w tzw. okresie odszkodowawczym, trwającym nawet 24 miesiące. – mówi Jarosław Pieczko, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Korporacyjnych. Produkt skierowany jest do przedsiębiorców ubezpieczających już swoje mienie w TUZ i prowadzących pełną księgowość działalności gospodarczej. Szeroki zakres ubezpieczenia utraty zysków (BI) Ochroną ubezpieczeniową w ubezpieczeniu utraty zysku objęty jest przewidywany zysk brutto, który Ubezpieczony osiągnąłby w związku z prowadzoną przez siebie działalnością operacyjną, gdyby działalność ta nie została przerwana lub zakłócona wystąpieniem szkody rzeczowej w mieniu, a także zwiększone i ekonomicznie uzasadnione koszty działalności oraz nakłady finansowe, poniesione przez Ubezpieczonego w celu uniknięcia lub ograniczenia spadku obrotu i w efekcie strat w ubezpieczeniowym zysku brutto. Ubezpieczenie może zostać objęte ochroną ubezpieczeniową zgodnie z przyjętym wariantem ubezpieczenia mienia przedsiębiorstw, czyli albo od ryzyk nazwanych lub w wersji All Risk. Wyjątkowa na rynku klauzula awaryjna Ochrona ubezpieczeniowa od utraty zysku może zostać rozszerzona o dodatkowe klauzule produktowe:  utrata zysku wskutek braku dostawy mediów, braku dostępu do zakładu, szkód u dostawców lub odbiorców oraz kosztów rzeczoznawców. - Nowością jest klauzula kosztów awaryjnych – mówi Monika Wolnicka, Koordynator ds. Ubezpieczeń Korporacyjnych w TUZ Ubezpieczenia – obejmująca koszty przeniesienia działalności do innej lokalizacji, koszty ekspertów, serwisu i zarządzania kryzysowego.  Klauzula ta działa od momentu wystąpienia szkody i dotyczy nie tylko zdarzeń objętych ochroną w ramach polisy ubezpieczenia mienia. Jak każde ubezpieczenie korporacyjne TUZ, docelowa umowa szyta jest na miarę potrzeb klienta. Szczegółowe informacje odnośnie zakresu ubezpieczenia BI, wyłączeń, zasad wypłaty odszkodowania dostępne są w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia przedsiębiorstw od utraty zysku.   Więcej o ubezpieczenie od utraty zysku >>> tutaj

Anna Kowalska dołącza do Zarządu w TUZ Ubezpieczenia

W związku z intensywnym rozwojem firmy do Zarządu Towarzystwa została powołana kolejna osoba, odpowiedzialna za: obszar zarządzania ryzykiem i nowo powstałe Biuro Analiz i Taryf. Głównym zadaniem Biura będzie zapewnienie optymalnych stawek dla produktów w obszarze detalicznym. Nowo powołanym członkiem Zarządu została Anna Kowalska, do tej pory odpowiedzialna w TUZ Ubezpieczenia za Departament Zarządzania Ryzykiem. Kandydatura oczekuje jeszcze na akceptację KNF. Anna Kowalska, z ubezpieczeniami związana jest od 2011 roku. Od 2016 specjalizuje się w obszarze zarządzania ryzykiem. Przed powołaniem do Zarządu TUZ Ubezpieczenia i TUiR Partner, pełniła w obu funkcję Dyrektora Departamentu Zarządzania Ryzykiem, gdzie była odpowiedzialna za kształtowanie i realizację polityki zarządzania poszczególnymi typami ryzyk: ubezpieczeniowymi, operacyjnymi, kredytowymi, rynkowymi oraz płynności. Była również członkiem rad nadzorczych: TUZ Ubezpieczenia i TU Partner. Anna Kowalska aktywnie uczestniczy w pracach Polskiej Izby Ubezpieczeń w obszarze ryzyka i kształtowania kultury zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie. Jest absolwentką Matematyki Stosowanej i Finansowej na Politechnice Gdańskiej, studiów podyplomowych z zarządzania ryzykiem w instytucjach finansowych oraz zarządzania finansami przedsiębiorstwa w Szkole Głównej Handlowej oraz wielu kursów i konferencji poświęconych tematyce Solvency II, zarządzaniu ryzykiem czy ustawodawstwu w zakresie działalności ubezpieczeniowej. - "Jestem świadoma wyzwania, jakie stoi przede mną w nowej roli i w trudnym czasie gospodarczego kryzysu. Jednocześnie jest ono dla mnie ekscytujące. Wierzę, że dotychczasowe doświadczenie w branży dobrze mnie do niego przygotowało" – mówi Anna Kowalska.  - "Cieszę się, że mogę dołączyć do zespołu zarządzającego w dobrym dla TUZ okresie i przyczynić się do dalszego rozwoju firmy."      
Ikona dostępności
Aa+
Aa-
Ikona kontrastu