Co robić jeśli Twój dom ucierpiał w powodzi? DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Start Ekspert radzi Swap silnika: co musisz wiedzieć przed wymianą silnika w samochodzie?

Swap silnika: co musisz wiedzieć przed wymianą silnika w samochodzie?

06.06.2024

Wymiana silnika w samochodzie, czyli tak zwany swap silnika to nie jest błaha sprawa, dlatego warto być bardzo dobrze poinformowanym, co do szczegółów całego procesu. Aby Ci w tym pomóc, przygotowaliśmy przewodnik, w którym dowiesz się, na czym polega swap silnika, jak się to robi, ile kosztuje takowa wymiana, oraz z jakimi korzyściami i zagrożeniami się to wiąże.

Co to jest swap silnika?

Swap silnika, to nic innego jak wymiana silnika w aucie. Proces ten polega na tym, że montuje się inny silnik zamiast oryginalnego. Praktyka wymiany silników nie jest niczym nowym i sięga czasów, gdy do projektowania wnętrza samochodów używano mahoń i płótno. Umieszczanie większych, mocniejszych silników w mniejszych, lżejszych nadwoziach jest jednym z najskuteczniejszych sposobów generowania stosunku mocy do masy, którego nie zapewni fabryka.

Dlaczego ludzie decydują się na wymianę silnika?

Swap silnika jest wykonany głównie z następujących różnych powodów:

  • Aby zwiększyć moc, osiągi i pojemność silnika w aucie – chociaż możliwe jest ulepszenie obecnego silnika, to, kosztowałoby to tak dużo pieniędzy, że wymiana silnika na inny, który jest łatwiejszy w modyfikacji i ma wsparcie techniczne na rynku wtórnym, ma wiele więcej sensu.
  • Swap silnika wykonuje się, gdy oryginalny silnik jest zbyt trudny do znalezienia – każdy, kto kiedykolwiek posiadał szczególnie rzadki klasyczny samochód, zna ból związany z próbą znalezienia rzadkich części – w przypadku silnika jest to często niewykonalne.
  • Jeśli silnika nie da się naprawić, lub jest to zbyt drogie – załóżmy, że masz silnik wymagający naprawy. Jeśli zlecisz mechanikowi jego naprawę i poznasz kosztorys, szybko zdasz sobie sprawę, że za tę  samą kwotę możesz zainstalować bardziej nowoczesny, mocny i  wydajny silnik.
  • W celu zwiększenia mocy samochodów do jazdy terenowej i holowania – chcesz mieć SUV-a z   silnikiem wysokoprężnym, ale nie chcesz płacić mnóstwa pieniędzy za najwyższą wersję wyposażenia? Tańszą alternatywą może być swap silnika.

Jak przygotować się do swapu silnika krok po kroku?

Zanim przystąpisz do wymiany silnika, musisz dokładnie zaplanować każdy etap tego procesu, zaczynając od wyboru odpowiedniego silnika aż po jego instalację.

Kluczowy jest wybór odpowiedniego silnika do swapu

Nie ma sensu umieszczenie 5,7-litrowego silnika V8 do Daewoo. Bez względu na to, ile mocy wytwarza, zawieszenie, hamulce i sztywność konstrukcji Daewoo zawsze będą do bani. Kluczem jest wybór podobnego silnika, dzięki czemu wymiana będzie wymagała jak najmniej modyfikacji.

Sprawdzenie kompatybilności silnika z samochodem

Przede wszystkim przeanalizuj ogólne wymiary starego i nowego silnika. Silnik musi zmieścić się między maską samochodu, a miską olejową i ramą pomocniczą. Chłodnice i akumulatory można przesuwać, ale jeśli zapory ogniowe i wieże amortyzatorów będą stały na przeszkodzie, aby nowy silnik się zmieścił, trzeba będzie rozważyć inny układ napędowy. Trzeba się także upewnić, że wszelkie przewody i układy są kompatybilne – w przeciwnym razie trzeba będzie dokonać kosztownych modyfikacji.

Jakie narzędzia są potrzebne do wykonania swapu silnika? W jaki miejscu można go dokonać?

Potrzebny będzie podnośnik samochodowy i stojaki, wciągarka do silników, klucze dynamometryczne, zestaw kluczy nasadowych i płaskich, klucze do filtrów oleju, multimetr do pomiarów elektrycznych, a także podstawowe narzędzie, takie jak śrubokręty, wkrętarka, gumowy młotek, szczypce, czy latarka czołówka. Swap wykonuje się w garażu, lub w warsztacie. Potrzebna będzie równa powierzchnia, która zapewni stabilność podnośników i wciągarek.

Jak wygląda proces swapu silnika?

Na początku trzeba zdemontować stary silnik

Podczas tego etapu odłącza się akumulator i spuszcza wszystkie płyny silnikowe, a także demontuje elementy takie jak osłony silnika. W dalszej kolejności odłącza się przewody i systemy. Potem mechanicy zajmują się demontażem alternatora, pompy wspomagania kierowcy itd. Na koniec pozostaje odłączenie mocowań silnika i jego wyjęcie.

Drugi etap to przygotowanie komory silnika na nowy silnik

Etap ten obejmuje dokładne czyszczenie komory, inspekcję techniczną i ewentualne modyfikacje, jeśli konieczne jest spawanie nowych mocowań, czy przygotowanie nowego miejsca na chłodnicę.

Czas na instalację nowego silnika

Potem proces jest odwrotny do demontażu. Najpierw montuje się alternator, klimatyzację, pompę wspomagania kierownicy i inne akcesoria. Po czym używa się dźwigu warsztatowego do ostrożnego opuszczenia nowego silnik do komory i przykręca się śruby do ramy pomocniczej.

Podłączenie wszystkich niezbędnych systemów (elektryka, chłodzenie, układ wydechowy).

Na koniec trzeba precyzyjnie podłączyć systemy i przewody. Mowa o układzie paliwowym, elektrycznym, chłodzenia, wydechowym, czy napędowym. Na koniec uzupełnia się płyny eksploatacyjne i testuje nowo zamontowany silnik.

Ile kosztuje swap silnika? Analizujemy koszty

Podstawowy koszt to nowy silnik

Widełki cenowe nowego silnika są rozległe, ponieważ jest ogromna różnorodność marek, modeli, mocy silników, czy roczników. Poniżej przedstawiamy  przykłady nowych cen silników. Używane silniki są średnio dwa razy tańsze:

  • Silnik o niskiej mocy 1.6 L (około 100-150 KM) to koszt średnio 12 tys. – 20 tys. złotych
  • Silnik o średniej mocy 2.0 L (około 200-300 KM) to koszt około 24 tys. – 40 tys. złotych.
  • Silnik o wysokiej mocy 5.0 L (powyżej 400 KM)to koszt średnio 50 tys. – 80 tys. złotych
  • Silniki elektryczne o mocy 100 – 200 KM kosztują średnio 30 tys. – 60 tys. złotych.

Ile kosztuje robocizna, jeśli swap jest wykonywany u mechanika?

Koszt wymiany silnika na podobny (bez dużych modyfikacji w aucie) waha się w granicach 2000 – 4000 złotych. Z kolei jeśli chcesz wymienić silnik na inny – co zawsze wymaga pewnych modyfikacji, wtedy koszt wzrośnie do 4000 – 8000 złotych. Ceny mogą jednak wzrosnąć nawet do 15 tys. złotych i więcej, jeśli modyfikacje są skomplikowane.

Trzeba się także liczyć z dodatkowymi kosztami

Takowymi kosztami są części i modyfikacje w samochodzie. Na przykład potrzebne mogą być nowe mocowania do ramy pomocniczej, chłodnica, układ wydechowy, wiązki przewodów, pompa paliwa, czy nawet skrzynia biegów. Każdy ten element to koszt kilkuset złotych.

Czy warto zdecydować się na swap silnik? Korzyści i ryzyka związane z takową modyfikacją samochodu

Co zyskujesz dzięki swapowi silnika?

Zalety są bardzo wyraźnie. Zyskujesz zwiększoną moc silnika – poprawi się przyspieszenie, prędkość maksymalną i ogólne osiągi pojazdu. Poprawie ulegnie także wydajność i efektywność paliwowa, zwłaszcza jeśli nowy silnik jest bardziej zaawansowany technologicznie. Możesz także liczyć na zwiększoną żywotność pojazdu, jako że nowy silnik będzie miał po prostu mniej przejechanych kilometrów.

Z jakim ryzykiem wiąże się swap silnika?

Problemem może okazać się brak kompatybilności z jednych z wielu układów i instalacji w samochodzie, co wymusza konieczność modyfikacji. To z kolei wiąże się z kosztami liczonymi w tysiącach złotych. Do tego dochodzą możliwe problemy prawne z homologacją.

Co z naszym OC? Czy OC nie straci swojej ważności w przypadku dokonania swapu silnika?

Choć w polskim prawie nie ma bezpośredniego obowiązku zgłaszania swapu silnika w urzędzie komunikacji, jest to istotne, jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje ubezpieczenie OC nie straci ważności. Większość firm ubezpieczeniowych wymaga, aby właściciele aut informowali ich o wszelkich istotnych modyfikacjach pojazdu, w tym o swapie silnika.

Zmiana silnika z ich perspektywy wpływa na ryzyko związane z wypadkiem, dlatego chcą być świadomi tych zmian. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, w przypadku niezgłoszonego swapu. Warto zapoznać się z OWU ubezpieczyciela, jeśli chcesz mieć 100 % pewność, że swap nie wpłynie negatywnie na Twoją polisę.

Ikona dostępności
Aa+
Aa-
Ikona kontrastu